سخنگوی دولت با اشاره به امتناع کره جنوبی از پرداخت بدهی‌اش به ایران، گفت: درصورتی که این اقدام سئول ادامه یابد قطعا اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد.

علی ربیعی در نشست خبری دیروز خود در این ارتباط افزود: هشت میلیارد دلار از منابع ایران در کشور کره جنوبی بلوکه است که این رقم در شرایط فعلی برای ما مهم است.  

وی با بیان اینکه رفتار دولت کره جنوبی در این شرایط غیرقابل درک است، ادامه داد: دولت کره جنوبی در حالی پاسخ لازمی ارائه نمی‌دهد که به لحاظ حقوقی و قانونی، منعی برای این کشور برای بازگرداندن پول به مردم ایران وجود ندارد و معلوم نیست چرا دولت کره جنوبی با تسلیم شدن به  فشارهای آمریکا حاضر شد روابط خود با دولت ایران را به طور بی‌سابقه‌ای به مخاطره بیندازد.

وی عنوان کرد که دولت در مراجع ذیصلاح بین‌المللی پیگیر این موضوع است.

نتیجه درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود گفت: ما  حق خود می‌دانیم که از همه نهادهای بین‌المللی که حق عضویت آنها را پرداخت کرده و حضور داشته‌ایم در شرایط نیاز درخواست وام کنیم؛ وزارت بهداشت تصویب کرد که ۵۰ میلیون دلار وام از بانک جهانی دریافت کنیم که این مبلغ  از سوی بانک جهانی به سازمان جهانی بهداشت پرداخت شود و این سازمان اقلام مورد نیاز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را خریداری و برای ما ارسال کند؛ اقدامات نهایی از جنبه تشریفات اداری آن نهایی شده و اقدامات اجرایی آن باقی مانده است.

ربیعی با بیان اینکه درخواست پنج میلیارد دلار وام نیز از صندوق بین‌المللی پول داشته‌ایم، اظهار کرد: بانک مرکزی پیگیری‌های لازم را انجام داده است، گزارش‌های کارشناسی در این باره به مقامات صندوق ارائه شده و پیش از این رئیس کل بانک مرکزی گفته بود که منتظر طرح موضوع در هیأت مدیره صندوق هستیم. به نظر می‌رسد آمریکا در این زمینه نقش‌آفرینی می‌کند. اما اهمیت مبارزه با کرونا به اندازه‌ای است که هرگونه کارشکنی مدیریت صندوق و آمریکا در حقیقت یک عمل آشکار غیرانسانی محسوب می‌شود.