سخنگوی دولت در خصوص بازگشایی مدارس گفت: در ایران با توجه به اینکه زودتر از سایر کشورها مدارس را تعطیل کردیم و با توجه به سفید شدن وضعیت برخی از شهرستان‌ها، ستاد ملی تصمیم گرفت که مدارس بازگشایی شود. چون ابتدا رییس جمهور اطمینان خاطر کسب نکرده بودند، زمان بازگشایی مدارس را از ۲۰ به ۲۷ به تعویق انداختند. بدیهی است که در هرگونه تصمیمی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است یعنی هرگونه بازگشایی نیازمند مجوز از وزارت بهداشت خواهد بود.

 

علی ربیعی در نشست خبری دیروز خود افزود: رعایت فاصله‌گذاری و ضدعفونی کردن کلاس‌ها و سرویس‌ها در نوبت‌های مختلف مهمترین مسائلی است که در پروتکل‌های بهداشتی مدنظر قرار خواهد گرفت. این امر فقط برای شهرهای سفید است و در سایر موارد تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در بخشی از این نشست با بیان اینکه بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در بیشتر کشورهای جهان در حال انجام است، گفت: ما نیز هوشمندانه اقدام کردیم اگر رفتارهای سلامت محور در کل کشور بالای ۹۰ درصد شود هم می‌توانیم از جان‌ها و هم از اقتصاد و اشتغال حفاظت کنیم و هم از فرو افتادن افراد در طبقات پایین و تله فقر جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: دولت دائما در حال رصد، بررسی و ارزیابی است و طبقه‌ها را به روز می‌کند. در این شهرها مساجد بازگشایی شدند و نماز جماعات و جمعه با حفظ پروتکل‌های بهداشتی اقامه می‌شود.

سخنگوی قوه مجریه بیان کرد:  ۱۳۲ شهر در ستاد ملی مقابله با کرونا سفید اعلام شده که در این شهرها فقط مشاغل پرریسک تعطیل هستند و بقیه مشاغل می‌توانند به فعالیت خود را ادامه دهند، حتی اصناف پرریسک مانند مجموعه‌های ورزشی بزرگ فعلا تعطیل هستند ولی مجموعه‌های ورزشی که جمعیت کم در آنها تردد دارد و انفرادی هستند با حفظ پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

هیچ کشوری حق دخالت در تعاملات ایران و ونزوئلا را ندارد

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتشار برخی خبرها مبنی بر ارائه خدمات مهندسی از سوی ایران به ونزوئلا و دریافت شمش طلا در ازای این خدمات، گفت: روابط ایران و ونزوئلا یک رابطه قانونی بوده و بر مبنای توافق دو دولت شکل گرفته است و به هیچ کشور ثالثی ارتباط ندارد.

وی افزود: کشورهای ثالث و به ویژه آمریکا روی این خبر فضاسازی رسانه‌ای ایجاد می‌کنند، اما باید بدانند که نه آمریکا و نه هیچ کشور ثالثی حق دخالت در تعاملات دوجانبه‌ ایران و ونزوئلا را ندارد.

ربیعی در ادامه گفت: تفاهم و تعامل میان ایران و ونزوئلا برمبنای اصول حقوق بین‌الملل شکل گرفته و به سایر کشور ها ارتباط ندارد، ما دو دولت هستیم که تعامل و همکاری متقابل داریم.