وزیران خارجه انگلیس و شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای که شامگاه دوشنبه منتشر شد اعلام کردند بر سر «شراکت‌های راهبردی» با یکدیگر به توافق دست یافته‌اند. این بیانیه بعد از نشست یک روزه وزیران خارجه انگلیس و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در محله «چونینگ»، واقع در منطقه «کنت» در جنوب شرقی انگلستان صادر شده و بخش‌هایی از آن حاوی ادعاهایی علیه ایران است.به گزارش رویداد 24، وزیران خارجه انگلیس و کشورهای عربی از مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین که میان ایران و گروه موسوم به ۱+۴ انجام می‌شود به عنوان «آخرین فرصت» برای برگرداندن امنیت به منطقه و اجتناب از شدت گرفتن تنش‌های هسته‌ای یاد کرده‌اند.

در بخشی از بیانیه آمده است: «وزرا، از ایران خواستند به منظور اجتناب از وارد کردن منطقه و جامعه بین‌المللی به نقطه بحران، فرصت دیپلماتیک فعلی برای احیای برجام (برنامه جامعه اقدام مشترک) را مغتنم بشمرد.»

وزرای خارجه بار دیگر ایران را به انجام آنچه «فعالیت‌های مخرب» خوانده می‌شود متهم کرده و مدعی شده‌اند که این موضوع موجب «نگرانی جدی» آنها است. در این بیانیه از دولت جدید ایران خواسته شده «نقش مثبتی در منطقه ایفا کند، به قوانین بین‌المللی پایبند باشند به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی همسایگان خود احترام بگذارد و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی را متوقف کند.»این بیانیه در حالی صادر شده که یک هفته قبل نیز این شورا بیانیه‌ای ضد ایرانی منتشر کردند و در آن ادعای حمایت ایران از حملات جنبش انصارالله یمن را مطرح کرده و گفتند که ادامه حملات حوثی‌ها با حمایت ایران تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای است. آنها همچنین مدعی شدند که برای حفظ وحدت یمن و حفظ حاکمیت آن تلاش می‌کنند و هر گونه دخالت در امور آن را مردود می‌خوانند.

سران شورای همکاری خلیج فارس همچنین گفته‌ بودند که در این اجلاس در خصوص اصول و سیاست‌های توسعه همکاری‌های راهبردی و توسعه و یکپارچگی اقتصاد کشورهای خلیج‌فارس و تحقق آرمان‌های شهروندان توافق شد و بر لزوم تکمیل عناصر وحدت اقتصادی و سیستم‌های امنیتی و دفاعی مشترک کشورهای خلیج فارس تاکید شده است

بعد از آن بود که سخنگوی وزارت امور خارجه با رد اتهامات تکراری و بی اساس وارده در بیانیه پایانی نشست سران شورای همکاری خلیج فارس صدور چنین بیانیه‌هایی را نشان از ادامه نگرش غیرسازنده و ناصواب برخی کشورهای عضو این شورا در قبال ایران دانست. به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده افزود: تصور می رفت با مجموعه اقدامات و تحرکات دیپلماتیک اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و شورای همکاری، شاهد نگرش جدیدی از سوی شورا نسبت به همکاری‌های منطقه ای باشیم.

خطیب‌زاده از  معدود کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که همچنان در پشت شورا پنهان شده و مواضع غیرسازنده خود را به این نام منتشر می‌نمایند،  خواست در  دیدگاه‌ها و رویکردهای خود در قبال مسایل منطقه‌ای تجدیدنظر و مسیر همکاری را جایگزین اتهامات تکراری کنند.