یک هفته مانده به تاریخ اعلام شده برای دور جدید مذاکرات برجامی وین، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد نام ۶ شخص و یک نهاد ایرانی را به بهانه تلاش برای اثرگذاری در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که نام شش شخص و یک نهاد ایرانی به اتهام تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن انتخابات سال ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.به گزارش ایرنا؛ وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین مدعی شد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، این شش شخص و یک نهاد ایرانی را بر اساس دستور اجرایی ۱۳۸۴۸ وضع تحریم‌های خاص در صورت دخالت خارجی در انتخابات آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

از سوی دیگر سخنگوی کاخ سفید در آستانه دور جدید مذاکرات برجامی وین که برای ۲۹ ماه جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است، گفت که برخورد تحریمی آمریکا نسبت به ایران تغییر نکرده است. به گزارش ایلنا، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در آستانه دور جدید مذاکرات برجامی وین که برای ۲۹ ماه جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است، گفت که برخورد تحریمی آمریکا نسبت به ایران تغییر نکرده است.

وی با اشاره به برخی گزارش‌ها در خصوص احتمال تلاش دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا برای دستتیابی به توافق موقت با ایران ادامه داد: «خبری از هرگونه تغییر موضع واشنگتن در خصوص این موضوع و مذاکرات ندارم».پیش از این پایگاه خبری آکسیوس گزارش داده بود که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با مقام‌های صهیونیست، طرح توافق موقت با ایران با هدف خرید زمان بیشتر در مذاکرات هسته‌ای را مطرح کرده است.لغو بعضی از تحریم‌ها علیه ایران و آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران، از جمله مفاد این توافق موقت عنوان شده است.در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا ،ایران تلاش‌های جدید تحریمی آمریکا را در ادامه سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ و اقداماتی از روی استیصال و فاقد مشروعیت دانست و آن را محکوم کرد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص تحریم‌های جدید ایالات متحده تاکید کرد: این نوع فرافکنی‌ها از سوی دولت آمریکا که خود سابقه طولانی مداخله در کشورهای مختلف به اشکال و انحاء مختلف را دارد، بی اساس و در راستای فریب افکارعمومی این کشور ارزیابی می‌شود.

امریکا همچنین روز پنجشنبه ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) علیه دو شهروند ایرانی به اتهام راه‌اندازی یک کارزار اطلاعات نادرست سایبری برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کیفرخواست صادر و برای ارائه اطلاعات درباره آن‌ها جایزه ۱۰ میلیون دلاری تعیین کرد. به گزارش یورونیوز سید محمدحسین موسی کاظمی، ۲۴ ساله و سجاد کاشیان، ۲۷ ساله متهم هستند که اطلاعات محرمانه انتخاباتی ایالات متحده را از دست‌کم یک وب سایت انتخاباتی ایالتی دریافت کرده‌اند و با دیگر افراد برای انتشار اطلاعات نادرست به‌منظور تضعیف اعتماد آمریکایی‌ها به روند انتخابات توطئه کرده‌اند. طبق این کیفرخواست آن‌ها سعی کردند به داده‌های مربوط به ثبت‌نام رای‌دهندگان از ۱۱ وبسایت دولتی دسترسی پیدا کنند و در یک مورد موفق شدند داده‌هایی را از یک وبسایت دولتی دانلود کنند که حاوی اطلاعاتی درباره ۱۰۰ هزار رای‌دهنده ثبت شده بود.

متیو جی. اولسن، دستیار دادستان کل از بخش امنیت ملی وزارت دادگستری گفت: «این کیفرخواست نشان می‌دهد که چگونه دو هکر مستقر در ایران یک کارزار هدفمند و هماهنگ را برای از بین بردن اعتماد به یکپارچگی روند انتخاباتی ایالات متحده و ایجاد اختلاف بین آمریکایی‌ها به راه انداختند.»سوءظن ایالات متحده درباره دخالت ایران در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در اکتبر سال گذشته مطرح شده بود.دو هفته قبل از انتخابات نوامبر، مقامات ارشد اطلاعاتی در دولت ترامپ مدعی شدند که روسیه و ایران هر دو در تلاش برای مداخله در انتخابات هستند و به برخی از اطلاعات ثبت‌نام رای‌دهندگان ایالات متحده دسترسی پیدا کرده‌اند.

بیانیه تند آمریکا ،تروئیکا

و شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

همزمان با تحریم‌ها و ادعای جدید آمریکا درباره دخالت ایران در انتخابات ریاست جمهوری ایالت متحده، فرانسه نیز به گزارش جدید آژانس بین المللی هسته ای درباره افزایش اورانیوم غنی شده توسط ایران واکنش نشان داد. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، «اگنس ون درمول» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در یک نشست خبری، گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را «به‌شدت نگران‌کننده» ارزیابی کرد.

این مقام فرانسوی در ادامه اظهار داشت: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در نشست هفته آینده خود یک پیام قوی به ایران بدهد.»وزیر خارجه فرانسه نیزدر گفت‌وگویی مدعی شد در صورتی که مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم میان ایران، آمریکا و مشارکت‌کنندگان در برجام بی نتیجه بماند، پاریس توافق هسته‌ای را پوچ محسوب خواهد کرد.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز جمعه در گفت‌وگویی با روزنامه فرانسوی لموند درخصوص ازسرگیری مذاکرات وین گفت: اولین کاری که باید انجام دهیم این است که ببینیم مذاکرات از آنجایی که در ماه ژوئن با دولت پیشین ایران رها شده بودند، ازسرگرفته خواهند شد یا نه!وی در ادامه ادعا کرد: اگر این مذاکرات ساختگی باشد، برنامه جامع اقدام هسته‌ای را پوچ قلمداد خواهیم کرد.

در واکنش به این سخنان، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، تاکید کرد: حیثیت آژانس به‌عنوان یک نهاد فنی و تخصصی سازمان ملل متحد باید از شائبه هرگونه رفتار و کنش سیاسی به دور باشد.به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه فرانسه تصریح کرد: هر گونه موضع‌گیری مقام‌ها و نهادهای سیاسی کشورهای مختلف با هدف تأثیرگذاری بر رفتار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خدشه به حیثیت فنی و تخصصی آژانس قلمداد شده و بدون تردید ترفند استفاده ابزاری از ظرفیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیش از آن که موجب بهره‌مندی عاملان آن گردد، مشروعیت بین‌المللی اقدام‌های آژانس را زیر سوال می‌برد.سعید خطیب زاده، در خصوص شرایط بازگشت آمریکا به برجام، اظهار کرد: برداشتن موثر، یکجا و قابل راستی آزمایی تحریم‌ها شرط بازگشت آمریکا به برجام است و این تمامی هدف ما از گفت‌وگوها در وین است.

در ادامه تحرکات کشورهای اروپایی در آستانه دور جدید مذاکرات برجام، معاونان سیاسی وزیران خارجه سه کشور اروپایی در ریاض با نماینده ویژه آمریکا درامور ایران و نمایندگان اعضای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض دیدار و در پایان بیانیه مشترکی صادر کردند.

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص بیانیه کارگروه خودخوانده آمریکا، سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در خصوص ایران گفت: این نشست و بیانیه تنظیم شده، آنچنان ساختگی، نمایشی و فاقد مشروعیت است که ارزش پاسخگویی ندارد.خطیب‌زاده، تاکید کرد: گفت‌وگوهای منطقه‌ای و بازگشت دوجانبه به برجام، به نفع کل خاورمیانه خواهد بود و امکان شراکت‌های منطقه‌ای ومبادلات اقتصادی بیشتررا فراهم خواهد کرد ضمن آنکه نتایج پایداری برای رشد و رفاه همه مردم آن منطقه از جمله ایران خواهد داشت.