خبرگزاری رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران قصد دارد تا به تولید اورانیوم فلزی غنی شده تا ۲۰ درصد بپردازد.

رویترز در گزارش خود نوشت: «ایران به دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) اطلاع داده که قصد دارد تا به تولید اورانیوم فلزی غنی شده تا خلوص 20 درصد برای سوخت رآکتور بپردازد.»

خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز در پیامی در توییتر نوشت که از چند منبع شنیده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد امروز گزارشی را درباره تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد توسط ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دهد.

نکته قابل توجه در توییت این خبرنگار، مطلع بودن وی از روند تولید اورانیوم فلزی توسط ایران است. وی در این پیام توییتری خود نوشت: «ایران در اصل قصد داشت تا به تولید سیلیساید اورانیوم در سه مرحله بپردازد اما هم اکنون این کار را به یک روند 4 مرحله‌ای تغییر داده که در آن از «یورانیل فلوراید» استفاده خواهد کرد که تکنیک متفاوتی برای تولید اورانیوم فلزی به شمار می‌آید.»

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی و آژانس در وین نیز (سه‌شنبه‌شب گفت: برنامه سازمان انرژی اتمی برای تولید یک صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در رآکتور تهران، ۹ روز قبل به اطلاع آژانس رسید و بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز شد.

وی اظهار داشت: سوخت سیلیساید، نوعی مدرن از سوخت هسته‌ای است که فناوری آن صرفا در اختیار تعداد انگشت شماری از کشورهاست. وی با اشاره به اینکه فعالیت تحقیق و توسعه در این خصوص با اورانیوم طبیعی حدود سه ماه قبل شروع شده بود، گفت: در فرایند جدید، یک صفحه سوخت جدید با استفاده از اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد تولید می‌شود.

نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: این اقدام که کیفیت و کمیت تولید رادیوداروها را به طور قابل توجهی ارتقاء خواهد داد، جمهوری اسلامی ایران را به یکی از کشورهای پیشرو در حوزه فناوری هسته‌ای تبدیل می‌کند.

همزمان ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران قصد دارد تولید فلز اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را برای تأمین سوخت رآکتور تهران آغاز کند، این اقدام ایران را  «تأسف‌آور» خواند.

وی افزود:  این اقدام تاثیری در مذاکرات وین به سود ایران نخواهد داشت.

 ویترز نیز از بیانیه سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه خبر داد که در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «ریانووستی» در واکنش به تصمیم جدید ایران برای ساخت اورانیوم فلزی غنی‌شده تا ۲۰ درصد از تمامی طرف‌های مذاکرات «وین» درخواست کرد که تلاش‌ها برای حل مسائل باقی مانده به منظور احیای برجام را افزایش دهند.