در شرایطی که اظهارات متفاوتی از روند مذاکرات وین به گوش می‌رسد اما به نظر می‌رسد سایه اختلافات در این مذاکرات بسیار سنگین شده بر همین اساس هم بود که جلسه‌ای بدون حضور ایران دور روز قبل برگزارشد و حالا خبر رسیده که دیپلمات‌های سه کشور اروپایی در وین با انتشار بیانیه‌ای مشترک به مواضع ایران در مذاکرات احیای برجام انتقاد کرده و مدعی شده‌اند ایران پیشنهادهایی ارائه کرده که با برجام ناسازگار است.

به گزارش فرارو، مقامات دیپلماتیک فرانسه، آلمان و انگلیس ضمن ابراز تأسف از این رویکرد تیم جدید ایران گفته‌اند که در این مرحله هنوز امکان مذاکره جدی فراهم نشده است. مسئولان دیپلماتیک سه کشور اروپایی مدعی شده‌اند: وقت ارزشمندی را در مذاکرات برای بحث بر سر مواضع جدید ایران از دست می‌دهیم. مواضعی که با برجام سازگار نیست و فراتر از آن چیزی است که در این توافق تعیین‌شده است.

به گفته دیپلمات‌های فرانسوی، آلمانی و انگلیسی در صورت عدم پیشرفت سریع در مذاکرات به زودی دیگر برجام تنها پوسته‌ای توخالی خواهد بود و این شرایط مأیوس‌کننده است زیرا نمای کلی توافقی منصفانه و کلی که امکان رفع همه تحریم‌های مرتبط با برجام را فراهم می‌کند و به نگرانی ما بابت جلوگیری از تکثیر [سلاح هسته‌ای] پاسخ می‌دهد از تابستان گذشته کاملاً مشخص‌شده است.اما ادعای دیپلمات‌های تروئیکای اروپایی در حالی مطرح می‌شود که منابع ایرانی و روسی از پیشرفت مذاکرات می‌گویند و در طرف مقابل هم نماینده اتحادیه اروپا تأکید کرده است تلاش‌ها برای رسیدن به توافق ادامه دارد. اما با این حال دیروز علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در گفت و گویی تصریح کرد: هر تحریمی که مغایر با برجام است باید فورا برداشته شود خواه این تحریم‌ها در دوره اوباما اعمال شده باشد یا ترامپ یا بایدن، همه آنها باید برداشته شوند. هنوز درباره موضوع تحریم‌ها و برداشتن تحریم‌ها، فرایند جدی مذاکرات برای برداشتن تحریم‌ها شروع نشده است.

وی توضیح داد: اگر طرف‌ مقابل اراده جدی و آمادگی عملی برای اجرای همه تعهداتش طبق برجام را داشته باشد، ظرف مدت کوتاهی قادر خواهیم بود که به یک توافق مورد قبول دو طرف برسیم.

به گزارش ایرنا، باقری کنی بیان داشت: آن چیزی که ما روی آن در این گفت‌وگوها تاکید داریم و از قبل هم توسط رئیس‌جمهوری ایران و دیگر مقام‌های ارشد روی آن تاکید شده است، این است که در مذاکرات وین اولویت اصلی ما رفع همه تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است که علیه ملت ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است.

در همین حال در شرایطی که احتمالاً مذاکرات تا پایان هفته ادامه خواهد داشت امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با لاوروف خواستار جدیت هر چه بیشتر طرف غربی و ابتکار عمل طرف‌ها در مذاکرات وین شد.

در همین حال به گزارش ایسنا، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه با بدر بن حمد بوسعیدی وزیر امور خارجه سلطنت عمان هم تلفنی صحبت کرده و گفت: ایران آماده نیل به یک توافق خوب برای بهره‌مندی کامل از مزایای اقتصادی توافق سال 2015 و رفع نگرانی احتمالی طرف مقابل است.

مذاکرات کُند، اما همراه با پیشرفت

هم‌چنین اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفت‌وگویی تأکید کرد که گرچه مذاکرات وین به کندی پیش می‌رود، اما روند آن در کل با پیشرفت همراه است. به گزارش ایسنا این دیپلمات فاش کرده که یکی از موضوعات حساس موردبحث در وین، موضوع سانتریفیوژ‌های غنی‌سازی اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای ایران است. وی هم‌چنین توضیح داده است که: ما با این سانتریفیوژ‌ها چه باید بکنیم؟ گزینه انتقال آن‌ها به خارج و یا از بین بردن آن‌ها وجود دارد. گزینه دیگر، مهر و موم این سانتریفیوژ‌ها و انبار کردن آن‌ها در ایران تحت ضمانت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. می‌توان در مورد اینکه کدام‌یک از این گزینه‌ها انتخاب شود، توافق کرد. این تنها یکی از ده‌ها موضوعی است که باید حل کنیم.

از طرفی بلینکن وزیر خارجه امریکا هم گفته که: ما در حال آماده سازی گزینه‌های جایگزین در صورت شکست مذاکرات با ایران هستیم. ایالات‌متحده به‌طور فعال و مرتب با متحدان و شرکای خود درباره گزینه‌های جایگزین رایزنی می‌کند.