حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در گفتگوی تلفنی شامگاه دوشنبه درخصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه، گفتگوهای وین و همچنین تحولات منطقه با یکدیگر گفتگو کردند.

به گزارش ایسنا، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در این تماس با اشاره به علاقمندی شرکت های آلمانی برای همکاری با ایران اظهار امیدواری کرد که این نوع همکاری‌ها با رفع مشکلات تقویت شوند.  

طرفین اهمیت همکاری در حوزه های صنعتی، انزژی های تجدید پذیر، نیروگاهی، کشاورزی، پزشکی، علم و فناوری و محیط زیست را مورد برسی و تاکید قرار دادند.

وزیر امور خارجه ایران در موضوع گفتگوهای پیش رو در وین یاد آور شد، آمریکا مقصر اصلی وضع موجود است. همچنین خروج آمریکا و بدعهدی سه کشور اروپایی بی اعتمادی را به شکل فزاینده ای افزایش داده است. لذا لغو کامل تحریم ها یک ضرورت است. وی همچنین ضرورت اجتناب طرف های اروپایی از صدور بیانیه ها و اظهارات تنش آفرین را یادآور شد.

امیرعبداللهیان گفت: درمسیر مذاکرات و رسانه ای استفاده از زبان زور و تهدید کمک کننده نیست و جمهوری اسلامی ایران خود را تسلیم فضاسازی های واهی نخواهد کرد. هرگونه اظهار نظر غیردقیق و مغایر با واقعیات می تواند تلاش های در حال انجام را به خطر اندازد.وزیر خارجه آلمان با اشاره به اینکه آلمان بی اعتمادی ایران را درک می کند، تصریح کرد کشورش برای بازگرداندن آمریکا به برجام و همچنین به نتیجه رسیدن گفتگوها تلاش خود را انجام خواهد داد.  

در این گفتگو که در فضایی صمیمانه صورت گرفت درباره مسائل منطقه ای نیز رایزنی و تبادل نظر شد.

در خصوص مسائل جاری در عراق، وزیر امور خارجه کشورمان بار دیگر بر اعلام محکومیت حمله به محل اقامت نخست وزیر عراق از سوی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آلمان نیز با اشاره به موضع مشترک آلمان و ایران در محکومیت این اقدام، بر ضرورت تداوم حمایت از صلح و ثبات در عراق تاکید نمود.در ادامه امیر عبداللهیان با اشاره به مسائل و تحولات افغانستان، بر ضرورت ارسال کمک های بیشتر به این کشور تاکید نمود و با اشاره به روند رو به تکمیل واکسیناسیون حدود چهار میلیون اتباع افغانستانی مقیم ایران، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کمک های آلمان از طریق مرزهای کشورمان به افغانستان تاکید کرد. تحولات لبنان و حمایت از دولت قانونی این کشور از جمله نکات مورد تاکید در این تماس تلفنی بود.