رئیس جمهوری در دیدار وزیر امور خارجه ژاپن با تاکید بر ضرورت آزادسازی منابع ارزی مسدودشده ایران در ژاپن، گفت: تاخیر در آزادسازی دارایی‌های ایران در بانک‌های ژاپنی توجیه‌پذیر نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در دیدار توشیمیتسو موتگی در پاسخ به اظهارات وی مبنی بر ضرورت و اهمیت اجرای برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی، تصریح کرد: ایران به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده و این آمریکایی‌ها هستند که به تعهدات خود عمل نکرده و یک جانبه از این توافق بین‌المللی خارج شدند و تحریم‌ها را گسترش دادند.

وی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها نیز به دنبال آمریکا از عمل به تعهدات خود در برجام سرباز زده‌اند، افزود: به طور طبیعی از کشوری که به تعهدات خود پایبند بوده باید تقدیر کرد و اگر کشوری از برجام خارج شده و به تعهدات خود عمل نکرده باید مورد مواخذه قرار بگیرد و آمریکایی‌ها باید به افکار عمومی جهان پاسخ دهند که چرا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده و از این توافق بین‌المللی خارج شده‌اند.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه ایران با اصل مذاکره مشکلی ندارد، تصریح کرد: با چه توجیهی تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران باید همچنان ادامه داشته باشد؟

رئیسی همچنین تامین امنیت آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به نفع همه دانست و اظهار داشت: ایجاد هرگونه ناامنی در منطقه را برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خطرناک می‌دانیم و با آن مخالفیم.

توشیمیتسو موتگی، وزیرامور خارجه ژاپن در این دیدار با تاکید بر تلاش این کشور برای برقراری صلح و ثبات در منطقه، گفت: توکیو همواره از برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی حمایت کرده و بر این باور هستیم که احیای برجام به نفع همه بوده و می‌تواند به حل و فصل مشکلات از مسیر گفت‌وگو و مذاکره کمک کند.