روز گذشته درحالی‌که رئیس هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با روسای هیئت‌های سیاسی و دیپلماتیک انگلیس، فرانسه و آلمان دیدار کرد که کارگروه هسته‌ای و کارگروه لغو تحریم‌ها خواسته‌های خود را برای لغو تحریم‌ها به صورت دسته‌بندی‌شده و مشخص مطرح کرده و به دیگر هیئت‌ها نیز توصیه کرده‌اند که فعالانه و سازنده به ارائه راهکار و پیشنهاد درباره چگونگی برداشتن تحریم‌ها بپردازند.

همان‌طور که پیش از این هم اعلام شد ایران و ۱+۴ مذاکرات فنی و کارشناسی خود را بر اساس متون پیش‌نویس به‌دست‌آمده در شش دور مذاکرات قبلی آغاز کرده‌اند گرچه بر اساس گفته مسئولان ایرانی متون به‌دست‌آمده در ادوار پیشین، تنها نقش پیش‌نویس را ایفا می‌کند و تمام این متون قابل‌مذاکره مجدد هستند.

با این حال درحالی‌که به گزارش خبرگزاری‌ها یکی از نکات قابل‌توجه برای ایران دریافت تضمین‌های کافی و لازم در رابطه با قطعیت و تداوم رفع تحریم‌ها درروند اجرای برجام است روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز مدعی شد دیپلمات‌های اروپایی در جمع خبرنگاران تصریح کرده‌اند مسئله سانتریفیوژ‌های ایران ازجمله مسائلی است که در مذاکرات وین بر سر آن اختلاف وجود دارد.به گزارش فرارو این دیپلمات‌ها که طبق ادعای رویترز خواسته‌اند نامشان فاش نشود گفته‌اند قصد ندارند برای گفتگو‌ها ضرب‌الاجل مصنوعی تعیین کنند، اما درعین‌حال تصریح کرده‌اند: وقتی برای صرف کردن بر روی تعارفات نداریم.منابع ادعایی مورد استناد رویترز گفته‌اند: اگر آن‌ها نشان ندهند که درباره این مسئله جدی هستند به مشکل بر خواهیم خورد. ۴۸ ساعت آینده بسیار مهم خواهد بود. دیپلمات‌ها بابیان این ادعا که امیدوارند تا پایان هفته تصویر روشن‌تری به دست بیاید گفته‌اند که در صورت عدم حصول پیشرفت، ممکن است مذاکرات شکست بخورد. آن‌ها گفته‌اند: آن موقع وقت این خواهد بود که در رویکرد دیپلماتیک خودمان تجدیدنظر کنیم، ولی هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.دیپلمات‌ها ادعا کردند که در این دور از گفتگو‌ها ۷۰ تا ۸۰ درصد کار‌ها انجام‌شده‌اند، اما برخی از دشوارترین موضوعات باقی‌مانده‌اند. آن‌ها گفته‌اند که مسئله سانتریفیوژ‌های ایران یکی از مسائلی است که هنوز حل‌نشده است.این‌ها اما درحالی است که انریکه مورا، سرپرست هیئت اتحادیه اروپا در پایان نشست روز دوشنبه گفته بود که به گفتگو‌ها امیدوار است؛ اما یک دیپلمات اروپایی درباره نشست آن روز گفت: ما نه از سر آسودگی خاطر نفس راحت کشیدیم و نه داد و بیداد راه انداختیم.

امریکا شرط گذاشت

دیروز اما میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم از اعلام آمادگی آمریکا خبر داده و در توییتی اعلام کرد که در ازای بازگشت ایران به اجرای تعهدات خود بر اساس توافقنامه هسته‌ای، تمامی تحریم‌های مغایر با مفاد برجام را لغو می‌کند.هرچند این دیپلمات روس با اشاره به این‌کهشطیان در جزییات لانه می‌کند سپس نوشت: در حال حاضر فهرست مشخص تحریم‌هایی که باید لغو شوند، در دست بررسی قرار دارد.این ادعا از سوی مقام روس اما در شرایطی مطرح‌شده است که تحریم‌ها و فشار حداکثری آمریکا به ویژه بعد از خروج یک‌جانبه از برجام موجب شده است تا روند اجرایی شدن برجام که در سال ۲۰۱۵ موردتوافق قرار گرفت با ابهام روبه‌رو باشد. یکی از خواست‌های مهم ایران در بازگشت به اجرای برجام به‌روزرسانی و اطمینان یافتن از نحوه اجرای تعهدات به ویژه از سوی کشورهای اروپایی و آمریکاست.

ایران تأکید دارد، دو موضوع تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای نباید به‌طور متقابل به هم وابسته باشند بلکه ضروری است ابتدا موضوع تحریم که ناشی از اقدام آمریکا به عنوان طرف ناقض برجام بوده است، حل‌وفصل شود. به علاوه به نظر می‌آید عمده اختلاف نظرها بر سر تحریم‌ها، چگونگی لغو آن‌ها و راستی آزمایی آن‌ها باشد.مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین که نخستین دور از این گفتگو‌ها در دولت سید ابراهیم رئیسی است از روز دوشنبه (۸ آذرماه/۲۹ نوامبر) در پایتخت اتریش آغازشده و ادامه خواهد داشت؛جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به‌گونه‌ای که قابل راستی آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیئت ایرانی را در این گفتگو‌ها تشکیل خواهد داد.