«مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است.» این جمله سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روز گذشته بود.او پس مراحل بازگشت به برجام را با صراحت بیشتری نسبت به قبل اعلام کرد.مواردی که اگر فقط برای رسانه‌ها بیان نشده باشد،نشان از راه پیچیده و دور از دسترس مذاکرات دارد.چرا که در قسمت دیگر گفته هایش هم از بن بست های جدی موجود بر سر توافقات هسته ای گفت و اعلام کرد: ما در جریان مذاکرات وین پیشرفتهایی داشتیم این پیشرفتها قابل توجه بود ولی بن بستهای قابل توجهی نیز داشتیم.

خطیب زاده رسما در جمع خبرنگاران اعلام کرد مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است. آن‌ها باید بپذیرند که به عنوان مقصر اصلی وضعیت فعلی از مسیری که رفته‌اند باید برگردند. باید تحریم‌های ظالمانه‌ای که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال شده یکجا و به صورت موثر برداشته شود و این تضمین را بدهند که هیچ دولتی در آمریکا مجددا دنیا و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و آن‌ها قانون را زیر پا نمی‌گذارند و شرایط کنونی تکرار نخواهد شد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه ایران تمایلی برای بازگشت به برجام نشان نداده است، اظهار کرد:‌ آمریکا باید بداند که عضو برجام نیست و به دیگر اعضای برجام نمی‌تواند اظهاراتی را منتسب کند و یا درخواست‌هایی را داشته باشد.

وی در همین ارتباط افزود: آن‌ها باید در ابتدا برادری خود را ثابت کنند. متأسفانه در عمل همچنان می‌بینیم که مقامات آمریکایی اصرار بر این دارند که میراث ترامپ را در مورد اعمال تحریم‌های فراقانونی و فراسرزمینی علیه ایران را حفظ کنند.سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برخی از اظهارات مقامات آمریکایی در مورد بازگشت به برجام و اصلاح مسیری که تاکنون طی شده است،‌ گفت: آنچه برای ما مهم است عمل است و متأسفانه عملی که از دولت فعلی آمریکا می‌بینیم در خلاف جهت اعلامی آن‌ها بوده است.سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد حضور آمریکا در کمیسیون مشترک برجام و تأکید تیم مذاکره کننده ایران در مذاکراتی که قرار است در هشتم آبان‌ماه برگزار شود، تصریح کرد:‌ آمریکا عضو برجام نیست و مسیر بازگشتش در ابتدا از حصول اطمینان ایران و ۱+۴ از رفع تحریم‌های اعمال شده از سوی این کشور می‌گذرد. مطمئنا آمریکا تا آن روز نمی‌تواند در کمیسیون مشترک برجام حاضر شود.

وی هم چنین خبرداد: معاون سیاسی

 وزیر خارجه به پایتخت چند کشور اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس سفر می‌کند و در طول این سفر در ارتباط با موضوعات دوجانبه و دیگر موضوعات مورد علاقه بین ایران و طرفین رایزنی و گفت‌وگو خواهند کرد.

خطیب‌زاده در همین ارتباط افزود:‌ البته چون ایشان مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هستند قطعا در جریان این سفرها در خصوص گفت‌وگوهای پیش رو نیز رایزنی و گفت‌وگو خواهند داشت.خطیب زاده در ادامه این نشست خبری که بیش از یک ساعت به طول انجامید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به ازسرگیری مذاکرات وین آیا حسن نیتی از سوی آمریکایی‌ها مشاهده کرده‌ایم و اگر آمریکایی‌ها حاضر نشوند که زمینه را برای آزادی دارایی‌های ما فراهم کنند همچنان به مذاکره ادامه می‌دهیم گفت:‌ ما اساسا مذاکره می‌کنیم تا تمام حقوق حقه مردم ایران استیفا و محقق شود.سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه متاسفانه آمریکایی ها هنوز رویکرد یکجانبه گرایانه  خود را کنار نگذاشته‌اند گفت: ما امروز این رویکرد یکجانبه گرایی را در بحث  لغو تحریمها  نیز مشاهده می کنیم و آنها می خواهند این رویکرد را  در بحث لغو تحریمها اعمال کنند و در همین چارچوب لیست سبز و قرمز و ... ارائه می کنند. مادامی که این رویکرد تغییر نکند در وین تغییر ایجاد نمی شود.