سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اتهامات کمیته چهار جانبه اتحادیه عرب گفت: متهم کردن ایران از سوی کشورهایی که سابقه مداخله، تنش‌آفرینی، تروریست‌پروری، مزدورپروری و جنگ‌افروزی را دارند، مشکل کشورهای مداخله‌جو و بی‌اعتنا به مردم را حل نمی‌کند.

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سعید خطیب‌زاده با  محکومیت اتهامات سخیف وارده در بیانیه کمیته خودخوانده چهارجانبه اتحادیه عرب، صدور چنین بیانیه‌هایی را  نشان از نبود درک حداقلی کشورهای حاضر در این کمیته از سیر تحولات منطقه‌ای و شرایط  کلی حاکم بر مناسبات جمهوری اسلامی ایران و مجموعه کشورهای عربی دانست.

در نشست کمیته چهار جانبه عربی ضدایرانی، در خصوص آخرین تحولات برنامه هسته‌ای ایران و اهمیت ایجاد سازوکار لازم برای بازرسی سریع و فراگیر تمام سایت‌های هسته‌ای رایزنی شد

وی، ایراد اتهامات تکراری دخالت ایران در امور داخلی دیگران از سوی کشورهایی که سابقه مداخله، تنش‌آفرینی، تروریست‌پروری، مزدور‌پروری و جنگ‌افروزی به ویژه در یمن و مناطق درگیر غرب آسیا و شمال آفریقا را دارند مردود شمرد و گفت: کنار هم قرار دادن این اجزا برای اتهام به ایران، مشکل کشورهای مداخله‌جو و بی‌اعتنا به مردم را حل نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه، دغدغه اصلی بانیان چنین بیانیه‌هایی را خدمت آشکار و پنهان به رژیم صهیونیستی خواند و به این چهار کشور توصیه کرد به جای صدور اینگونه بیانیه‌های فاقد ارزش، بر جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم ستمدیده فلسطین تمرکز کنند.

خطیب‌زاده، صدور این نوع بیانیه‌ها همزمان با اقدامات برخی از این کشورها برای تحرک‌بخشی به مناسبات خود با ایران را تناقض‌آمیز خواند و بار دیگر، موضع همیشگی جمهوری اسلامی ایران در دعوت از همسایگان برای گفتگو و حل سوء‌تفاهمات از طریق مسیرهای دیپلماتیک را مورد تاکید قرار داد.

وی در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی  با مردود شمردن بیانیه، تمامی اقدامات ایران را در چارچوب اعمال حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دانست و مداخله دیگران در این زمینه را محکوم کرد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی، حفظ و تثبیت دستاوردهای هسته‌ای و توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران را ازجمله سیاست‌های راهبردی کشور خواند و با یادآوری کارشکنی‌های برخی کشورهای عضو کمیته خودساخته در مسیر حصول توافق هسته‌ای، در بی اثر بودن این بیانیه‌ها در مسیر توسعه صنعت صلح‌آمیر هسته‌ای کشور تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه: متهم کردن ایران از سوی کشورهایی که سابقه مداخله، تنش‌آفرینی، تروریست‌پروری، مزدورپروری و جنگ‌افروزی را دارند، مشکل کشورهای مداخله‌جو و بی‌اعتنا به مردم را حل نمی‌کند

رایزنی وزرای خارجه 4کشور درخصوص برنامه هسته‌ای ایران

کمیته چهارجانبه عربی به ریاست وزیر خارجه سعودی در خصوص برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های ایران در منطقه رایزنی کردند.

در نشست کمیته چهارجانبه عربی درخصوص مقابله با ایران روز پنجشنبه به ریاست فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی در مقر اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد؛ «احمد ابوالغیظ» دبیرکل این اتحادیه و وزیران امور خارجه مصر، بحرین، امارات و سعودی شرکت داشتند. در این نشست آنچه دخالت‌های تخریبی ایران در منطقه و حمایت‌های مالی ایران از حوثی‌های یمن خوانده شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در نشست کمیته چهار جانبه عربی ضدایرانی، در خصوص آخرین تحولات برنامه هسته‌ای ایران و اهمیت ایجاد سازوکار لازم برای بازرسی سریع و فراگیر تمام سایت‌های هسته‌ای رایزنی شد.

وزرای چهار کشور عربی همچنین در خصوص آنچه نقض قوانین بین‌المللی و ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه از سوی تهران خواندند، گفت وگو کردند.

بر این اساس، در این نشست احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب و سامح شکری، وزیر خارجه مصر و عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین و همچنین خلیفه شاهین المرر، وزیر دولت امارات حضور داشتند.

عربستان خواستار بازرسی سایت‌های هسته‌ای ایران شد

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست وزیران خارجه چهار کشور عربی در مقر اتحادیه عرب در قاهره،‌ خواستار بازرسی سریع از سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شد.

«فیصل بن فرهان»  در قاهره ریاست کمیته چهارگانه وزیران خارجه عرب در ارتباط با تحولات ایران را برعهده داشت.

وزیر امور خارجه عربستان در این نشست که در حاشیه پانزدهمین جلسه شورای اتحادیه کشورهای عربی در سطح وزیران در مقر اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد، با همتایان عرب خود در باره تحولات ایران و راهکارهای رسیدگی به آنچه که آنها «مداخلات ایران در امور داخلی کشورهای عربی» نامیدند، گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه عربستان که کشورش مهد راه‌اندازی و منبع اصلی پشتیبانی مادی و معنوی از گروه‌های تروریستی تکفیری نظیر القاعده و داعش است در این نشست برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدکننده صلح و امنیت منطقه دانست و خواستار بازرسی همه جانبه از سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شد.

به نوشته خبرگزاری واس، وزیران عرب حاضر در این نشست مهمترین‌ترین تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و اهمیت اعمال روش‌های لازم برای بازرسی فوری و همه جانبه از سایت‌های هسته ای ایران را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

عربستان، کشوری که متهم اصلی منازعات جاری در منطقه و حامی گروه‌های تروریستی است، همواره در ادامه سیاست‌های ضدایرانی سعودی‌ها، مدعی دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه می‌شود.