واشنگتن پست نوشته است: به رسمیت شناختن طالبان از سوی بایدن ممکن است مدتی طول بکشد. به گزارش واشنگتن پست، مقامهای آمریکایی می گویند، دولت بایدن مجبور است نسبت به این یک دولت طالبان را به رسمیت بشناسد یا خیر تصمیم بگیرد و این تصمیم ممکن است تا مدتی طول کشیده و همچنین ممکن است به عنوان یک فاکتور در هر گونه بازگشت به این کشور مطرح باشد. با وجود ابراز تمایل طالبان به حفظ هیات دیپلماتیک آمریکا در کابل دولت بایدن هنوز در خصوص چگونگی چنین حضوری در آینده تصمیم نهایی را نگرفته است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت دولت بایدن فعالانه مشغول بحث بر سر درخواست طالبان با همپیمانان و شرکای آمریکا در منطقه است - اما به گفته یک مقام آمریکایی که نامش را فاش نکرد، آمریکا هنوز تعامل مستقیمی با طالبان با هدف بحث بر سر شکل هیات دیپلماتیک کشورش در افغانستان پیدا نکرده است. عدم وجود یک برنامه مشخص در این خصوص تضمین می‌کند که در هفته‌ها و ماه‌های آینده و حتی بیشتر از آن حضور دیپلماتیک آمریکا در کابل از بین برود و این مساله قابلیت دولت بایدن برای عمل به وعده‌اش برای تضمین تداوم کمک آمریکا به شهروندان آمریکایی و افغان مایل به ترک افغانستان بعد از خروج واشنگتن از این کشور را به صورت بالقوه پیچیده‌تر می سازد. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چطور آمریکا خواهد توانست به کسانی که باقی می‌مانند کمک کند گفت: ما در حال تهیه برنامه‌های دقیقی در مورد اینکه چطور ارائه پشتیبانی کنسولی را ادامه داده و خروج را برای افراد مایل به ترک افغانستان بعد از ۳۱ اوت تسهیل کنیم، هستیم. مقام ها همچنین گفتند دولت ‌در حال بررسی مجموعه‌ای از گزینه‌ها در قابل تعامل دیپلماتیک ما است.

طبق گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بر اساس برآورد ۳۵۰ آمریکایی حاضر در افغانستان به مقامهای آمریکایی گفته‌اند که خواستار خروج از این کشور هستند. او متذکر شد که برخی از آن افراد ممکن است تا کنون مسیری برای خروج از کابل یافته باشند. همچنین وزارت خارجه آمریکا با ۲۸۰ نفر دیگر در افغانستان که ادعای آمریکایی بودن دارند ارتباط برقرار کرده است اما آنها یا صحبتی از برنامه خود نکرده و یا مایل به ماندن در افغانستان بوده اند. همچنین جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز شنبه گفت که هر دارنده پاسپورت آمریکا که خواستار ورود به فرودگاه کابل باشد می تواند وارد این فرودگاه شود هر چند که خارج سازی ها رو به کاهش و اتمام است. سرهنگ ژنرال ویلیام دی. هانک تیلور، مقام ارشد ارتش آمریکا گزارش کرد  که بین ساعت سه بامداد جمعه تا سه بامداد شنبه ۶۸۰۰ نفر با هواپیما از کابل خارج شدند و ۴۰۰۰ نفر از آنها سوار بر هواپیماهای ارتش آمریکا هستند.

به گفته تیلور، از زمان شروع عملیات خارج سازی در ۱۴ اوت، مجموعا حدود ۱۱۷۰۰ نفر که اکثریت آنها افغان هستند با پرواز از فرودگاه بین المللی حامد کرزای خارج شده‌اند. با این حال برای هزاران افغان دیگر که نگران بازگشت به زندگی تحت حکومت سرکوبگر طالبان هستند از جمله بسیاری از کسانی که به هیاتهای دیپلماتیک، نظامی و غیردولتی آمریکا کمک کرده و احتمالا واجد شرایط خروج هستند،  شانس خروج از کابل قبل از پایان ماه جاری میلادی کم است. این در حالیست که گروهی از رهبران با سابقه افغان از جمله عطامحمد نور و ژنرال عبدالرشید دوستم در حال تشکیل ائتلافی برای گفتگو با طالبان هستند و می‌خواهند ظرف چند هفته یک جبهه جدید برای برگزاری گفت‌وگو درباره دولت آتی افغانستان تشکیل دهند. عطا نور و دوستم پس از سقوط مزارشریف به دست طالبان از کشور گریخته‌اند.