وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: برخی اظهارات تندی که این روزها از مقامات آذربایجانی مطرح می‌شود را غیرسازنده می‌دانیم و فکر می‌کنم اگر با حکمت با این مسائل برخورد شود می‌توانیم با دو همسایه خوب آذربایجان و ارمنستان مانند سایر همسایگان مسیر رو به جلویی را تجربه کنیم.

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی روسیه تصریح کرد: آنچه در حال حاضر در بخش‌هایی از منطقه شاهد هستیم نگران‌کننده است، در منطقه قفقاز تحریک رژیم‌صهیونیستی، مداخلات خارجی و حضورت تروریست‌ها فضا را تشدید کرده است. وی یادآور شد: از اولویت‌های سیاست خارجی دولت ایران، تمرکز بر همسایگان از جمله همسایگان شمالی است و آذربایجان و ارمنستان دو همسایه خوب جمهوری اسلامی ایران هستند. امیرعبداللهیان درباره وضعیت فعلی جنوب قفقاز و درگیری‌ها در جمهوری آذربایجان و ارمنستان و صلح و ثبات در این منطقه گفت: از اولویت‌های سیاست خارجی دولت ایران، تمرکز بر همسایگان از جمله همسایگان شمالی است، آذربایجان و ارمنستان دو همسایه خوب جمهوری اسلامی ایران هستند. ما اولا نمی‌توانیم با یکی علیه دیگری کار کنیم، همانطور که همکار من وزیر خارجه ارمنستان به تهران سفر کرد، این فرصت وجود دارد که وزیر خارجه آذربایجان هم به تهران سفر کند، البته من به پایتخت‌های هر دو کشور در زمان مناسب خودش سفر خواهم کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به دیدارش با همتای آذربایجانی خود در نیویورک، یادآور شد: گفت و گوی دوستانه و صریحی را با همکاران وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان داشتم، ما در ارتباط با منطقه قفقاز جنوبی چند نگرانی داریم، نگرانی اول اینکه برخی از مداخلات خارجی منطقه را به سمتی می‌برد که ژئوپلیتیک منطقه و مرزها تغییر کند، گذرگاه‌های مرزی بسته یا جابجا شود. از زمانی که جنگ در قره‌باغ شروع شد تروریست وارد منطقه شدند. این موضوعی است که در ملاقات‌های دیپلماتیک بین ما و مقامات جمهوری آذربایجان مطرح شده و هفته‌ها قبل به ما قول دادند که اقدامات لازم جهت پاکسازی منطقه از تروریست‌ها را به عمل آورند؛ همچنین اقدامات تحریک آمیز را رژیم صهیونیستی در منطقه ما از طریق خاک جمهوری آذربایجان شروع کرده است.

وزیر امور خارجه با تاکید بر این که تمام طرف‌ها باید تلاش کنند فضای متشنج در منطقه اشاعه نشود، گفت: منطقه در این چند ماه گذشته به اندازه کافی تنش دیده است و در این شرایط همه تلاش کنند منطقه به آرامش برگردد.

درباره مذاکرات وین به جمع‌بندی نهایی خیلی نزدیک شدیم

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص گام‌های ایران برای بازگشت به مذاکرات وین گفت: ما بررسی‌ها و مطالعات خود را بر گفت‌وگوهای اخیر وین به طور فشرده انجام دادیم و به جمع‌بندی نهایی خیلی نزدیک شدیم؛ امیدواریم بتوانیم تاریخی را برای بازگشت به مذاکرات وین تعیین کنیم. در عین حال طرف‌های مقابل وقت دارند با برخی اقدامات عملی، نیت و اراده برای بازگشت به تعهدات خود را به ما نشان دهند؛ در هر صورت چنانچه تمامی طرف‌ها به تعهدات خود بازگردند و پایبندی خود را نشان دهند، ما نیز سریعا این کار را انجام خواهیم داد.