وزیر امور خارجه کشورمان گفت: کار بسیار شرم‌آوری که برایان هوک انجام داده ایمیلی بوده که برای ناخدای کشتی آدریان دریا فرستاده و در آن به ایشان پیشنهاد صریح داده و اصلاً هم تلاش نکرده در لفافه دیپلماتیک بگنجاند و گفته است من اسمم این است و مسئولیتم این است و شما می‌توانید کشتی را به ما تحویل بدهید چند میلیون دلار پول بگیرید و زندگی خوبی داشته باشید یا این کار را نکنید و زندگی بسیار بدی در آینده، منتظر شماست. این مسئله نه تنها نشان دهنده سقوط اخلاقی بلکه سقوط سیاسی و عملیاتی آمریکاست. محمد جواد ظریف که در ادامه دیپلماسی فعال وزارت امور خارجه و در دور دوم سفر آسیایی خود به اندونزی سفر کرده بود، در بدو ورود به فرودگاه جاکارتا در پاسخ به سوالی درباره اظهارات برایان هوک و تعیین جایزه برای کسانی که اسناد مالی سپاه را افشا کنند، ضمن بیان مطلب فوق، افزود: آمریکایی‌ها هم از مردم ایران و هم از نمایندگان مردم ایران که سپاه هم نماینده سرفراز مردم ایران است شکست خورده اند و حتماً نمی‌توانند با این اقدامات جلوی دفاع از ایران و جلوی پیشرفت ایران را بگیرند. وی درباره آخرین وضعیت مذاکرات ایران و اروپا و اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌ها را بر نمی‌دارد و همچنین می‌تواند مشکلات ایران را ظرف ۲۴ ساعت حل کند، گفت: آقای ترامپ بهتر است برای مردم ایران مشکل درست نکنند و ما از ایشان نه توقع حل مشکل داریم و نه ایشان می‌تواند مشکلات ما را حل کند. تصوراتی که وی درباره توانمندی‌های خودش دارد اگر بتواند مشکل مردم آمریکا را که هر چند وقت یکبار توسط یک هفت‌تیرکش بی‌حساب و کتاب جان خودشان را در تعداد وسیع از دست می‌دهند، حل کند که وظیفه شأن است.

تصمیم ایران رسما به موگرینی اعلام شد

وزیر خارجه کشورمان همچنین خبر داد که تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود، رسما به فدریکا موگرینی اطلاع داده خواهد شد.

در همین راستا سید عباس موسوی، سخنگوی وزرات امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنج‌شنبه جزئیات نامه محمدجواد ظریف به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام را اعلام کرد.

سید عباس موسوی در این خصوص گفت: دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه 14 شهریور با ارسال نامه‌ای خطاب به خانم موگرینی نماینده عالی سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا اعلام کرد به دلیل تبعات ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم‌های آن کشور، و ناتوانی سه کشور اروپایی به اجرای تعهدات خود در برجام و در بیانیه‌های کمیسیون مشترک، جمهوری اسلامی ایران از امروز تمام تعهدات خود در برجام در حوزه تحقیق و توسعه هسته ای را متوقف می کند.

وی با بیان اینکه در این نامه تاکید شده است که این اقدام دقیقا در راستای حقوق ایران در برجام و به ویژه بر مبنای پاراگراف 36 آن بوده و در پاسخ به نقض گسترده و مستمر برجام طی 16 ماه گذشته صورت می گیرد، افزود: در پایان نامه نیز تاکید شده که جمهوری اسلامی ایران به منظور نشان دادن حسن نیت خود، آمادگی دارد به گفتگو با طرف‌های باقی مانده در برجام در تمام سطوح ادامه داده و در صورت عمل طرف‌های مقابل به کلیه تعهدات خود در برجام، مجدداً به اجرای کامل برجام برگردد.