جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای درباره بحران آبیِ ایران تاکید کرد: بحران کنونی آبی در ایران مصداق روشنی از مساله بغرنج و پیچیده در سیاست‌گذاری است. همان‌طور که ایجاد این بحران محصول دهه‌ها انباشت خطای سیاستی است، حل ریشه‌ای آن و سازگاری موفق با کم‌آبی در ایران راه حل ساده و فوری ندارد.

به گزارش جماران در بخشی از بیانیه جبهه اصلاحات آمده است: اعتراضات اخیر کشاورزان اصفهان و تجمع اهالی اصفهان برای مطالبه احیای دائمی زاینده‌رود آخرین نشانی وخامت حکمرانی آب و ضرورت توجه موثر به ابرچالش ملی آب است. اعتراضات هم‌وطنانمان در خوزستان و چهارمحال و بختیاری و بحران‌ها و مسائل روزافزون مرتبط با آب در ۲۸ استان کشور هم حاکی از ملی و خطیر بودن این ابرچالش است.

در قسمت دیگر بیانیه اصلاح طلبان با بیان این که در گام اول نیازمند اجماع ملی بر سر به رسمیت شناختن بحران آب در ایران هستیم و مسئولیت‌پذیری مشترک پیش‌نیاز برنامه اقدام مشترک ملی است نوشته شده است: راه حل این بحران بدون مذاکره و گفتگو و مشارکت وسیع و عمومی و هم‌افزایی بخش‌های متکثر جامعه و حاکمیت و متخصصان نه کشف و شناسایی می‌شود و نه اجرا و محقق.به نوشته جبهه اصلاحات «ضروری است که مجموعه نهاد‌های امنیتی و انتظامی در برابر اعتراضات خشونت پرهیز ناشی از تنش‌های آبی در نواحی مختلف ایران از هرگونه سرکوب و اعمال خشونت پرهیز کنند. به رسمیت شناختن عملی حق اعتراض مسالمت‌آمیز شهروندان، شنیدن و حتی انعکاس صدای آن‌ها و تجمیع توان حاکمیتی و مدنی ایران برای پاسخ‌گویی به این مطالبات و حل مسئله ریشه‌ای، میزان تنش و نارضایتی را می‌کاهد و سرکوب تجمعات مسالمت‌آمیز بر عمق نارضایتی‌ها می‌افزاید و ناقض حق مصرح ملت در قانون اساسی است. از این جهت مواجهه مدبرانه نیرو‌های انتظامی با تجمع بزرگ و مسالمت‌آمیز ۲۸ آبان ۱۴۰۰ در اصفهان شایسته تقدیر و تحمل نکردن اعتراضات روز‌های بعد شایسته نقد صریح است.اصلاح‌طلبان هم‌چنین در قسمت دیگر بیانیه خود تصریح کرده‌اند: بحران آبی در ایران بحرانی ملی است و چاره‌اندیشی برای آن نیازمند رویکرد ملی، کارشناسانه و بلندمدت است. از هر اقدامی که این بحران را نادیده بگیرد یا به رقابت‌های منطقه‌ای فرو بکاهد و زمینه‌ساز افزایش تنش میان شهروندان مناطق مختلف ایران شود باید پرهیز کرد. ایرانیانی که قنات و کاریز و فناوری‌های سنتی و خرد اقلیمی‌شان برای مدیریت منابع محدود آب از امتیازات تمدنی‌شان در جهان بوده است، نیازمند همبستگی و هم‌افزایی ملی برای سازگاری مجدد با کم آبی در ایران امروز و فردایند.در قسمت پایانی این بیانیه نیز با اشاره به این نکته که حل بحران آب در ایران صرفاً مسئله‌ای تک‌بعدی و فنی نیست راهکارهای علمی و عملی پیشنهادشده و آمده است: آگاهی افزایی عمومی بیشتر، تقویت دیپلماسی آب، افزایش اعتماد متقابل نهاد‌های حکمرانی و مدنی برای تسهیل همکاری شهروندان و سیاست‌گذاران، تمهید مذاکرات اجتماعی بین ذی‌نفعان، تن دادن به اقتضائات استقلال بروکراسی شایسته سالار و ملی و برنامه‌ریزی بلندمدت، و در یک‌کلام افزایش کیفیت حکمرانی و توانایی جامعه همه از لوازم بهبود عملیِ حکمرانی آب در ایران و پیشگیری از تبدیل آن به بحران امنیت ملی و عامل نزاع‌های داخلی است.