سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تایید طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: قانون اساسی نگاه ویژه‌ای به خانواده دارد و امیدواریم قوانینی از این دست ما را به مقصود قانون اساسی نزدیک کند.

به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف در ابتدای نشست خبری خود با اشاره به طرح‌ها و لایحه‌هایی که در شورای نگهبان بررسی شده است، درباره تعامل شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در موضوعات مربوط به معیشت مردم گفت: وظایف شورای نگهبان در قانون اساسی کاملا مشخص است و ابتکار قانونگذاری دست ما نیست و موضوع از مجلس و دولت آغاز می‌شود و نقطه شروع ما نیستیم. ما تنها نهادی هستیم که نسبت به اظهارنظرمان زمان داریم یعنی ما نمی‌توانیم مصوبه‌ای را نزد خود نگه داریم و آن‌چه زمانبر است تصویب قوانین در مجلس است. ما نمی‌توانیم موضوعی را در اولویت قرار دهیم و تنها نقش ما اظهار نظر است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و انتقادات مربوط به آن گفت: این طرح چندباری در تردد بین مجلس و شورای نگهبان بود. ما در مراحل ابتدایی ایرادات مفصلی نسبت به این طرح داشتیم و در فرایند یک ساله رفت و آمد به مرور اشکالات شورای نگهبان برطرف شد. یکی از طرح‌هایی که جلسات کارشناسی متعددی در شورای نگهبان داشت همین طرح بود و بیش از ۱۰ جلسه شخص خودم با موافقین و مخالفین این طرح داشتم.

طحان نظیف درارتباط با مصوبه «ساماندهی صنعت خودرو» گفت: ما هنوز مصوبه‌ای را دریافت نکردیم، دغدغه‌های مجلس برای ما هم محترم است و ما معتقدیم این صنعت باید سازماندهی شود ما درمورد واردات خودرو بحث کارشناسی نداشتیم و وارد موضوعات کارشناسی نمی‌شویم، شان ما این است که مغایرت از نظر شرع و قانون را بررسی کنیم و دنبال مانع‌تراشی نیستیم. ما اساسا اشکالی راجع به این مصوبه نداشتیم و تنها چند ابهام وجود داشت. ما به دنبال حل این مسئله هستیم و باید مصوبه را دریافت کنیم تا دقیق‌تر بررسی کنیم.