نمایندگان مجلس یازدهم که با شعار «شفافیت آرای نمایندگان» به پارلمان رسیدند و با نطق‌های آتشین، خود را مدافع اصلی شفافیت نشان دادند، پس از کش و قوس‌های فراوان با طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تحت عنوان «شفافیت آرای نمایندگان» مخالفت کردند. این موضوع انتقادات فراوانی را در افکار عمومی بدنبال داشت. پس از این انتقادات مجدداً طرح شفافیت آرا به کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس ارجاع داده شد تا نظرات مخالفان این طرح به صورت دقیق‌تر بررسی شود.پس ازگذشت دو سال از آغاز مجلس یازدهم در حالی که نمایندگان سعی داشتند تصمیم‌گیری در خصوص طرح صیانت به بهانه استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی را به دور از رسانه‌ها و در کمیسیون بررسی و تصویب کنند، مجدداً موضوع شفافیت آرای نمایندگان مطرح شد .اما روز گذشته خبرگزاری فارس به نقل از عضو هیأت رئیسه مجلس گزارش داد: امضاها برای اولویت دادن به بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان جمع‌آوری شده و در حال رسیدن به میزان تعیین‌شده در آیین‌نامه داخلی مجلس است. علیرضا سلیمی، نماینده محلات گفت: کار بررسی و تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس تمام شده و در نوبت بررسی در صحن مجلس است. وی افزود: این طرح  به صورت عادی در مجلس مطرح شده و به همین خاطر فوریت ندارد که سریع‌تر مورد رسیدگی قرار گیرد. عضو هیات رئیسه مجلس گفت: نمایندگان در حال جمع‌آوری امضا برای اولویت دادن به رسیدگی به طرح شفافیت آرای نمایندگان در صحن مجلس هستند تا این طرح خارج از نوبت در صحن مورد رسیدگی قرار گیرد.سلیمی خاطرنشان کرد: برای بررسی خارج از نوبت یک طرح در صحن مجلس لازم است تا حداقل 50 نماینده این موضوع را درخواست کنند و امضاهای درخواست‌کنندگان برای اولویت دادن به رسیدگی به طرح شفافیت آراء نمایندگان به عدد 50 نزدیک شده است.وی افزود: بر اساس آیین نامه مجلس هر گاه حداقل 50 نفراز نمایندگان خواستار اولویت دادن به رسیدگی طرحی در صحن شوند، این درخواست درصحن مجلس به رأی گذاشته می‌شود و درصورت موافقت نمایندگان طرح مورد نظر برای رسیدگی خارج از نوبت دردستورکار صحن قرارمی‌گیرد.

تسریع در بررسی طرح شفافیت را دنبال می‌کنیم

محمدصالح جوکار، نماینده یزد در مجلس گفت: کار بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس به پایان رسیده و در سامانه مجلس بارگذاری شده است.وی افزود: این طرح به دلیل نداشتن فوریت به صورت عادی در نوبت بررسی در صحن مجلس قرار گرفته و به همین خاطر مدتی است در انتظار برای در دستور کار قرار گرفتن در صحن مجلس است.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گفت: ما به جد پیگیریم تا طرح شفافیت آرای نمایندگان هر چه سریعتر در دستور صحن کار مجلس قرار گیرد و مورد بررسی و تصویب واقع شود.جوکار خاطرنشان کرد: ‌با توجه به شناختی که از نمایندگان دارم این طرح در صحن مجلس با استقبال خوب نمایندگان همراه خواهد شد و با رأی بالا به تصویب خواهد رسید.