رئیس‌جمهور در ششمین سفر استانی خود در بدو ورود به بوشهر، گفت: در این سفر گام‌های ماندگاری برای رفع مشکلات بنیادین مردم استان برداشته خواهد شد.

به گزارش ایلنا، ابراهیم رئیسی در بدو ورود به بوشهر با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان بوشهر برای رشد و آبادانی، گفت: با وجود این ظرفیت‌های فراوان، سخن گفتن از مشکلات و بیکاری و بعضاً آسیب‌های اجتماعی در سطح استان

 قابل‌تحمل نیست.

وی افزود: پیش از انجام سفر بررسی‌های کارشناسی نسبت به وضعیت استان و مشکلات مردم این منطقه انجام شده است،

رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای استان بوشهر در حوزه‌های کشاورزی، شیلات، نخیلات و بخش نفت،گاز و پتروشیمی، بر ضرورت فعال شدن اقتصاد دریا، کشاورزی، شیلات و نخیلات در این استان تاکید کرد.

رئیسی افزود: برای رفع مشکلات و محرومیت‌های استان باید در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی گام‌های موثری برداشته شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: انجام اقدامات زیربنایی در بخش آب، برق، جاده‌های مواصلاتی و به ویژه اتصال استان به ریل سراسری نیز از جمله اقداماتی است که در این سفر نسبت به آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

  دولت از صنایع کشتی‌سازی حمایت می‌کند

رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر به استان بوشهر در جزیره صنعتی صدرا حضور یافت و ضمن تأکید بر اهمیت بومی‌سازی صنعت کشتی‌سازی، گفت: دولت با همه توان از صنایع کشتی‌سازی و دریایی کشور حمایت خواهد کرد.

وی در این بازدید ضمن قدردانی از تلاش‌های ارزشمند انجام شده درحوزه نفت و گاز و کشتی‌سازی، گفت: کشتی‌سازی و طراحی و ساخت سکوهای دریایی از نمادهای تولید قدرت برای کشور محسوب می‌شود.

رئیسی گفت: تلاش برای خودکفایی در حوزه‌های مختلف صنعتی در حقیقت نمادهایی از مبارزه با زیاده‌خواهی مستکبران جهانی است و هر کارگر و کارآفرینی که در این مسیر حرکت می‌کند، در مسیر مقابله با زیاده‌خواهان قرار دارد.

رئیسی در این بخش از سفر خود به استان بوشهر، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف طرح توسعه میدان نفتی رشادت و نیز مراحل تکمیل کشتی اقیانوس پیمای «افراماکت ۲»، با توضیحات وزیر نفت و مدیران این مجموعه صنعتی، در جریان اقدامات انجام شده قرار گرفت.

تاکید بر لزوم تلاش برای بومی کردن صنعت کشتی‌سازی

رئیس‌جمهور همچنین در ادامه سفر به استان بوشهر در موسسه دریایی شهید محلاتی سپاه حضور یافت و از نزدیک از مراحل ساخت و تکمیل ناو شهید سلیمانی و شناورهای مختلف دریایی بازدید کرد.

رئیسی در این بازدید که از سوی وزیران راه و شهرسازی، کشور و نفت همراهی می‌شد، با گزارش دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و مسئولان مرکز شهید محلاتی در جریان مراحل مختلف طراحی، ساخت و تعمیر شناورهای دریایی قرار گرفت.

رئیس‌جمهور در این بازدید که با سالروز حماسه دریادلان نیروی دریایی سپاه در مقابله با متجاوزان آمریکایی همزمان شده است، یاد شهیدان به‌ویژه شهید نادر مهدوی را که دلاورانه در مقابل تجاوز بیگانگان ایستاد، گرامی داشت.

وی این مجموعه صنعتی را ارزشمند و بسیار مهم خواند و گفت: فعالیت‌هایی که برای طراحی و ساخت شناورها در کلاس‎های مختلف انجام می‌شود، جلوه‌ای از خودکفایی است و ضمن اینکه جنبه دفاعی دارد، در فعال کردن اقتصاد دریا و جلوگیری از خروج ارز از کشور نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

رئیسی بر لزوم تلاش برای بومی‌کردن فناوری صنعت کشتی‌سازی تاکید کرد و گفت: دولت از فعالیت‌های انجام شده در این عرصه حمایت و پشتیبانی می‌کند.

رئیس‌جمهور همچنین با حضور در جمع کارگران شاغل در این مجموعه با آنان دیدار و بر استفاده از نیروهای بومی در مراکز صنعتی و کشتی‌سازی استان تاکید کرد.

از بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای کوتاه نمی‌آییم

رئیس‌جمهور در ادامه این سفر، پس از بازدید از بخش‌های مختلف نیروگاه اتمی بوشهر و فازهای در حال توسعه آن در جمع خبرنگاران گفت: سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران، بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است و از آن کوتاه نخواهیم آمد.

رئیسی، افزود: دست یافتن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه مستلزم برنامه‌ریزی‌های عالمانه و هدفمند برای پیشبرد پایدار صنعت هسته‌ای مطابق با آخرین استانداردهای بین‌المللی است.

رئیسی افزود: دانش هسته‌ای در آینده، توسعه علمی و پیشرفت شگرف کشورها را رقم خواهد زد و ما نباید از کاروان حرکت علمی جهان عقب بمانیم. رشد و توسعه معنادار دانش هسته ای، ارتقای سطح سایر فناوری ها و فنون را به دنبال خواهد داشت.

رئیس‌جمهور پس از بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر، گفت: خوشحالیم که نیروگاه بوشهر با نهایت ظرفیت اسمی خود در حال بهره برداری است و هزار مگاوات برق تولید می کند و این میزان، در فازهای توسعه ای آن، به سه برابر افزایش خواهد یافت و در عین حال، سازمان انرژی اتمی ماموریت دارد که ظرفیت تولید برق کشور را به 10 هزار مگاوات برساند. رئیسی افزود: تامین بخشی از آب بوشهر از طریق آب شیرین کن هسته ای هم یکی دیگر از ماموریت‌هایی است که از این سازمان انتظار داریم.

حل مشکل آب نخلستان‌های بوشهر در اولویت است

رئیس جمهور  در ادامه این سفر،‌ در بازدید از نخلستان‌های شهرستان اهرَم استان بوشهر در آلاچیق کشاورزان حضور یافت و با آنان به گفتگو نشست.

جمعی از کشاورزان و نخل‌کاران در این گفتگوی بی‌واسطه و رو در رو، مشکلات و پیشنهادهای خود را به ویژه درباره رفع مشکل آب مطرح کردند.

رئیس جمهور پس از شنیدن مشکلات کشاورزان و نخل‌کاران، وزیر جهاد کشاورزی و استاندار بوشهر را موظف کرد مشکلات مطرح شده را در اسرع وقت رسیدگی و برطرف کنند.

رئیسی همچنین در سخنان کوتاهی با تاکید بر همت جدی دولت برای رفع مشکل آب با همراهی کشاورزان، گفت: یقین داشته باشید با همت یکدیگر اجازه نخواهیم داد برای نخلستان‌های استان مشکل اساسی ایجاد شود.

رئیس‌جمهور طرح اصلاح آبیاری نخلستان‌های استان را از موضوعات اولویت‌دار دانست و گفت: دولت مبلغ مورد نیاز را برای تکمیل هر چه سریع‌تر سد خائیز اختصاص می‌دهد تا این سد در کمترین زمان به بهره‌برداری برسد و مشکل آب کشاورزان استان تا حدودی برطرف شود.

رئیسی همچنین با اشاره به ضرورت اختصاص اعتبارات لازم برای احداث سد «باهوش» در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: احداث این سد برای رفع مشکلات کشاورزی استان ضروری است و باید با تامین منابع آن، هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.