یک کارشناس ارشد مسائل آمریکا گفت: دولت سیزدهم به ظرفیت‌های آسیا، منطقه و کشورهای به اصطلاح جنوب توجه دارد تا خلاءهای موجود و نیازهای کشور را از این طریق برطرف کند.

محمد مرندی در گفت‌وگو با ایرنا درباره رویکرد دولت سیزدهم در خصوص مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: نگاه دولت جدید نسبت به غرب و آمریکا معقول است. دولت سیزدهم در عین حال که نمی‌خواهد روابط با کشورهای غربی را تیره کند ولی بیشتر از این منتظر اجرای برجام توسط آنها نخواهد ماند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به توجه دولت سیزدهم به ظرفیت‌های آسیا، افزود: هر چقدر نیاز ما به دولت‌های غربی کمتر باشد انگیزه آنها برای ادامه تحریم‌ها کاهش یافته و برای حل مشکلات با ایران تلاش بیشتری می‌کنند.

 وی، خوش‌بینی برخی جریان‌های سیاسی به احتمال لغو تحریم‌های ایران در همان روزهای آغازین دولت بایدن را یادآور شد و ادامه داد: همان موقع عرض کردم که بایدن فرمان ریاست جمهوری برای لغو تحریم‌های ایران را امضا نخواهد کرد ولی متاسفانه برخی دیرباور هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اوباما با ترامپ فرق چندانی نداشت، اظهار کرد: وی برجام را در ازای گرفتن امتیازات زیادی از ایران امضا کرد اما بسیاری از کارهایی که بر اساس برجام متعهد شده بود را انجام نداد و در حقیقت برجام را اجرا نکرد. همین کار را با کوبا نیز کرد و تنها برخی از تحریم‌ها را کاهش داد و تحریم‌های اصلی را پابرجا گذاشت.

مرندی با اشاره به خروج آمریکا از افغانستان و تبعات منطقه‌ای آن گفت: خروج واشنگتن از افغانستان، بارقه‌های امید را در دل مردم عراق و سوریه روشن کرد و آنها هم امیدوار هستند که نهایتا ایالات متحده و متحدانش از این کشورها عقب‌نشینی کنند. اگرچه خروج از عراق و سوریه به دلیل مخالفت اسرائیل و لابی صهیونیستی با این موضوع، سخت خواهد بود و مقاومت در برابر این خروج بیشتر خواهد بود اما خروج نیروهای آمریکایی از این کشورها اجتناب‌ناپذیر است زیرا هزینه حضور و ماندگاری در این کشورها از لحاظ سیاسی و اقتصادی برای ایالات متحده بسیار بالاست.

وی همچنین با اشاره به پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای تصریح کرد: عضویت دائم ایران در این سازمان بسیار ارزشمند است زیرا در حوزه سیاسی باعث می‌شود تعاملات قوی‌تری با کشورهای عضو این سازمان که کشورهای مهمی هستند، پیدا کنیم. علاوه بر این در حوزه اقتصادی هم این اتفاق بسیار به نفع ما است چراکه کشورهای آسیایی در حال قدرتمند شدن هستند و اقتصاد جهان از غرب به شرق در حال جابه‌جا شدن است.

 این استاد دانشگاه یادآورشد: در حوزه امنیتی هم، عضویت دائم در این سازمان بسیار برای ما مهم است زیرا همه این کشورها نگران گسترش افراط‌گرایی در منطقه با حمایت آمریکا هستند.