یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: لازم است نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان دست به آسیب‌شناسی و خود‌انتقادی بزند، بنابراین ضروری است هرچه زودتر بزرگان اصلاحات با محوریت آقای خاتمی جلساتی را تشکیل دهند.

محمدرضا خباز در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که عده‌ای از بدنه جریان اصلاحات بیان می‌کنند که اصلاح‌طلبان ابتدا باید آسیب‌شناسی در خودشان انجام دهند و سپس در یک حزب فراگیر گرد هم بیایند، اظهار کرد: معتقدم آقایان در جریان اصلاحات قبل از تشکیل حزب فراگیر، باید بنشینند و آسیب‌شناسی کنند تا بفهمند ایرادات کار کجا بوده تا به قول معروف پوست‌اندازی صورت گیرد.

 وی با اشاره به این‌که جریان اصلاحات برای تشکیل حزب جدید نباید اشتباهات گذشته را تکرار کند، ادامه داد: یک زمانی حزب کارگزاران زمانی که مرحوم هاشمی رئیس‌جمهور بود، حزب قدرتمند این کشور بود. یا  در یک زمان دیگر جبهه مشارکت در زمان آقای خاتمی قوی‌ترین حزب ایران بود و افراد این حزب در دولت و مجلس موثر بودند و نقش‌آفرینی می‌کردند و یا آن زمانی که هنوز آقای کروبی محصور نشده بودند، حزب اعتماد ملی حزب قوی و فراگیری بود و در مراکز و استان‌ها شعب خودش را داشت و روزنامه اعتماد ملی روزنامه رسمی این حزب شناخته می‌شد.

وی افزود: سوال این است حال اگر یک حزب فراگیر  جدید تشکیل دهیم چه خاصیتی دارد؟ اگر احزاب را در یکدیگر ادغام کنیم چه می‌شود؟ در مجلس هشتم طرحی مطرح شد مبنی بر اینکه به دلیل تعدد فراوان احزاب آن‌ها می‌توانند در هم ادغام شوند. اصلاح‌طلبان ۳۰ حزب داشتند و به این نتیجه رسیدند که می‌توان ۵الی ۶ حزب قوی این جریان را در هم ادغام کرد و یک حزب فراگیر تشکیل داد، نه اینکه باز بروند حزب دیگری را تشکیل دهند؛ چون حزب جدید تشکیل دادن، تفرقه جدید ایجاد کردن است.

این فعال‌ سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: حزب جدید تاسیس کردن هنر نیست، ادغام کردن این احزاب هنر است؛ چراکه امروز ۳۰ حزب اصلاح‌طلب هستیم، یکی هم اضافه شود ۳۱ حزب می‌شویم در صورتی که هنر نهاد اجماع‌ساز این است که بیاید همه احزاب را در یکدیگر ادغام کند البته که این کار سختی است و آسان نیست؛ چراکه هرکدام از این احزاب دبیرکل و اعضای مرکزی دارند که باید همه را در هم ادغام کرد؛ حزب‌های کوچک‌تر اگر خواستند ادغام شوند که چه بهتر اگر نخواستند بروند یک حزب شوند.