وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از سفر چهار روزه رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در راس یک هیات کوچک به مسکو و پاریس خبر داد.

در این بیانیه‌ آمده است: «رابرت مالی به همراه یک هیأت کوچک طی روزهای هفتم تا دهم سپتامبر به مسکو و پاریس خواهد رفت تا با شرکای روس و اروپایی‌‌مان در مورد برنامه هسته‌ای ایران و ضرورت دستیابی سریع به یک تفاهم در زمینه بازگشت متقابل به رعایت برنامه جامع اقدام مشترک رایزنی کند.»

در این بیانیه جزئیات بیشتری از برنامه دیدارهای احتمالی و مقاماتی که آقای مالی با آنها دیدار خواهد کرد نیامده است.

یک مقام رسمی آمریکایی که می خواست نامش فاش نشود، گفت که مالی قرار است روز چهارشنبه و پنجشنبه با مقامات روسی در مسکو و مقامات انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و مقامات اتحادیه اروپا روز جمعه در پاریس دیدار کند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین نیز در صفحه توئیتر خود در پی گزارش‌های حاکی از سفر قریب الوقوع نماینده ویژه آمریکا به روسیه و فرانسه برای رایزنی پیرامون احیای برجام، از آمادگی کشورش برای همکاری در این زمینه خبر داد.

سرگئی ریابکوف، دستیار وزارت خارجه روسیه نیز در همین خصوص به خبرگزاری ریا نووستی گفت که در دیدارش با رابرت مالی، بر ازسرگیری گفت‌وگوهای وین تمرکز خواهد شد.

وی افزود: ما برای برخی رایزنی‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. امروز و فردا صبح انجام خواهند شد. مدتی نسبتا طولانی بود که برای مذاکره درباره کل این وضعیت و آینده آن برنامه‌ریزی می کردیم. مشکلات زیادی وجود دارد و صادقانه بگویم که موقعیت کنونی یکی از آن موقعیت‌هایی است که بسیار مهم است مرتکب اشتباه نشویم.

 او ابراز امیدواری کرد که طرف‌های غربی از جمله آمریکا «رویکردی مسئولانه و متوازن» نشان داده و از تکرار رفتارهای گذشته که موجب پیچیده شدن اوضاع می‌شود، خودداری کنند.