رئیس جمهور در جلسه هیات دولت با اشاره به اهمیت توجه به عدالت و عدالت‌خواهی گفت: باید هر لایحه و بخشنامه‌ای در دولت یک پیوست عدالت داشته باشد و در همه بخش‌های دولت این موضوع مورد توجه جدی قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت،‌ ابراهیم رئیسی با بیان اینکه مکمل اجرای عدالت، مبارزه با فساد و بسترهای فسادزا است، خاطر نشان کرد: اعضای دولت برای اینکه ساختارهای فسادزا از بین برود باید بازنگاهی در مجموعه دستگاه خود انجام دهند و برای اصلاح ساختارهای فساد آفرین و قطع کردن دستهای پنهان رانت و فساد، اقدام کنند.

وی گفت: بی‌تردید برخورد و مبارزه با رانت و ویژه‌خواری‌ها ما را به اجرای عدالت نزدیک‌تر خواهد کرد.

رئیسی توجه به موضوع تعارض منافع را مورد تأکید قرار داد و گفت: اینکه بعضی از تصمیمات در دستگاه‌ها به موقع اتخاذ نمی‌شود و یا در زمان مناسب به اجرا در نمی‌آید، بعضاً بخاطر وجود تعارض منافع است لذا باید نسبت به این مسأله حساسیت داشت و لازم است هم خود دستگاه و هم وزارت اطلاعات و دستگاه‌های نظارتی دست‌های پنهانی که مشکل ایجاد می‌کنند را شناسایی و با آن برخورد کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در خصوص فعال شدن سامانه‌های الکترونیکی و تأثیر آن در مبارزه با فساد، اظهار داشت: اگر در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله بانک‌ها، گمرکات، دارایی و مالیات این سامانه‌ها بهم متصل شوند، ضمن اینکه مقدمه شکل‌گیری دولت هوشمند ایجاد می‌شود، با ایجاد شفافیت زمینه فساد نیز از بین می‌رود. اتصال سامانه‌ها به یکدیگر اهمیت زیادی دارد و باید سریع‌تر این کار انجام شود.

رئیسی تأکید کرد: حلقه مفقوده، در اجرای تصمیمات و نظرات خوبی که اتخاذ می‌شود، بخش پیگیری است که باید ۲ برابر تصمیمات، حوزه پیگیری‌ها فعال باشند تا تصمیمات به موقع تحقق پیدا کنند، لذا دستگاه‌های مختلف باید بخش‌هایی را در حوزه مسئولیت خود برای پیگیری امور ایجاد کنند.

رئیسی با اشاره به مشکلات کشور در زمینه اقتصادی، خاطر نشان کرد: تیم اقتصادی دولت باید در نشست‌های مختلف بویژه با نخبگان درون‌ سازمانی و برون‌سازمانی راهکارهای مناسبی را برای عبور از شرایط نامناسب اقتصادی فعلی تدوین کنند تا براساس آن در مسیر رفع مشکلات گام برداشت.

رئیس جمهور گفت: فروش نفت به عنوان یکی از محورهای اساسی و موضوع بازگرداندن پول‌هایی که به ناحق در سایر کشورها بلوکه شده باید به صورت فوری در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار گرفته و با جدیت دنبال شود. رئیسی با اشاره به اینکه انجام اقدامات فوری و ضروری نباید دولت را از توجه به اقدامات ریشه ای و پایدار کشور غافل کند، اظهار داشت: کارهای زیربنایی و اساسی کشور باید بطور جدی توسط همه دستگاه‌های دولتی مورد توجه قرار بگیرد و دولت در این زمینه اهتمام ویژه خواهد داشت.

رئیسی خاطرنشان کرد: راهبرد جدی رهبر معظم انقلاب که نباید مشکلات اقتصادی به رفع تحریم، موکول شود را دولت با قوت پیگیری خواهد کرد و ضمن اینکه بدنبال رفع تحریم‌ها خواهیم بود، اما تلاش برای رفع مشکلات کشور را به تحریم متصل نخواهیم کرد و به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که در شرایط تحریم هم بتوانیم با توجه به اقتصاد مقاومتی و ظرفیت‌های داخلی کشور را اداره کنیم.

انجام اقدامات فوری برای کنترل بازار ارز و نرخ تورم

رئیس‌جمهور همچنین دیروز در نخستین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی تیم اقتصادی دولت را مکلف کرد درخصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان یافته انجام دهد به نحوی که مردم آثار آن را در زندگی خود احساس کنند و اطمینان یابند که دولت در این زمینه اهتمام لازم را به کار گرفته است.

رئیسی با اشاره به ۱۰ محور مهم اقتصادی مطرح شده در رهنمودهای مقام معظم رهبری تصریح کرد: پیوند نزدن مشکلات اقتصادی به مذاکرات هسته ‌ای و نتایج آن باید همواره مورد توجه همه اعضای دولت به ویژه ستاد هماهنگی اقتصادی قرار بگیرد و باید محور اصلی در تصمیم گیری ها ظرفیت های داخلی و تکیه بر نیروهای فعال و جوان و آماده به کار باشد.

رئیسی توجه لازم و دقیق به اصل مهم عدالت ورزی در تمام تصمیمات دولت و بخشنامه های اجرایی را ضروری دانست و گفت: همه تصمیمات دولت باید پیوست عدالت ورزی داشته باشد و بر این مبنا پیگیری و با اقتدار اجرایی شود.

رئیسی با اشاره به ضرورت شناخت زوایای پیدا و پنهان یارانه ها و اهمیت اشراف دولت بر این موضوع، اظهار داشت: برای توزیع عادلانه و بهره مندی عموم مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه از یارانه، برنامه‌ ریزی‌ها و سازماندهی لازم صورت بگیرد.

 رئیسی همچنین به تیم اقتصادی دولت مأموریت داد با استفاده از تجربه ها و دیدگاه‌های نخبگان هرچه سریعتر بودجه دولت و راهکارهای تقویت ارزش پولی را بررسی و ارائه کند. انسجام در تصمیم‌گیری و عملکرد تیم اقتصادی دولت، فعال کردن سامانه‌های مورد نیاز برای برقراری نظام ارتباطی مستمر و شفاف بین بخش های اقتصادی و روان سازی امور در این زمینه از جمله دیگر محورهای  مورد تاکید رئیس جمهور در این نشست بود.