رئیس‌جمهوری پس از اولین جلسه هیات دولت، صبح جمعه به خوزستان سفر کرد و در فرودگاه اهواز گفت: ما نسبت به همه کشور وظیفه داریم ولی نسبت به مردم خوزستان وظیفه مضاعف داریم.

به گزارش ایرنا،‌  سیدابراهیم رئیسی گفت: قصد سفر به خوزستان را پیش از این داشتم ولی به دلیل کثرت کار و مشغله این توفیق حاصل نشد و امروز این توفیق حاصل شد .

وی یادآور شد: استان خوزستان مردم بسیار خوبی دارد و آنها حق بزرگی به گردن ملت ایران دارند، مردمی که از همه ظرفیتشان برای دفاع از کشور مایه گذاشتند. مشکلات مردم خوزستان و مشکلات منطقه همه را رنج می‌دهد، ما هم به تبع وظیفه سنگینی نسبت به منطقه داریم.

رئیسی گفت: در این سفر کوتاه امکان دیدارهای مردمی به آن شکل میسر نیست، گرچه دوست داشتم که به صورت مختصر در جریان مهمترین مسائل خوزستان که مردم را رنج می‌دهد قرار گیرم.

وی گفت: با مسئولین مشورت خواهم کرد تا ببینیم چه راهکارهایی هست تا گام‌هایی سریع در جهت رفع مشکلات مردم عزیزمان در این خطه برداریم.

قول مساعد رئیس‌جمهوری برای رفع محرومیت از هویزه

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی گفت: رییس جمهوری در سفر خود به خوزستان قول مساعد داد تا رفع محرومیت، ایجاد اشتغال و حل مشکل تنش آبی در این شهرستان، در برنامه کاری دولت سیزدهم قرار گیرد.

قاسم ساعدی روز جمعه در حاشیه آیین بهره‌برداری از طرح آبرسانی به ۲ روستای جفیر یک و ۲ که با حضور رییس جمهوری انجام شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: امید است که حضور رییس جمهوری در این شهرستان باعث خیر و برکت در این منطقه شود و انتظار داریم که دولت به وعده‌ها و قول‌های خود عمل کند تا فقر و محرومیت از این منطقه برطرف شود.

وی گفت: از پارسال خط انتقال آب به این ۲ روستا از توابع شهرستان هویزه، به طول ۱۵ کیلومتر آغاز شد که هشت کیلومتر توسط آبفای خوزستان انجام شد و هفت کیلومتر دیگر بنا به دلایلی رها شد.

ساعدی ادامه داد: با تلاش و همت گروه‌های جهادی و بسیج و سپاه، هفت کیلومتر دیگر تکمیل شد و امروز با حضور رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید تا ۴۰۰ نفر از اهالی این ۲ روستا از آب شرب با کیفیت بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به مشکل تنش آبی در شهرستان‌های هویزه و دشت آزادگان گفت: این مشکل باید طبق یک برنامه ریزی و یک چهارچوب مشخص برطرف شود و تنها رفع مشکل به صورت مقطعی کارگشا نیست.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی افزود:یکی دیگر از معضلات این منطقه، بی آبی تالاب هورالعظیم است که باعث خشک شدن نقاط مختلف این تالاب و از بین رفتن برخی آبزیان این تالاب شده است.

ساعدی بیان کرد: به گفته کارشناسان محیط زیست به دلیل گرما و کاهش آورد رودخانه کرخه، بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم خشک شده و این تالاب در معرض خطر جدی است.

وی افزود: امروز به همراه وزیر نیرو از تالاب بازدیدی داشتیم و مقرر شد موضوع آبگیری این تالاب در نشست امروز با مسوولان استان مطرح و برای رفع آن تصمیم مناسب گرفته شود.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه با بیان اینکه تنش آبی با وجود تلاش فراوان همچنان در دشت آزادگان و هویزه وجود دارد ادامه داد: متاسفانه همچنان روستاهایی در این ۲ شهرستان وجود دارند که در گرمای شدید هوا، در روز تنها ۲ تا چهار ساعت آب آشامیدنی دارند.

ساعدی با بیان اینکه تنش آبی در خوزستان در هویزه و دشت آزادگان خلاصه می‌شود بیان کرد: اعتبارات خوبی از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به شرکت آبفای خوزستان در جهت رفع تنش آبی اختصاص داده شده که به شهرستان هویزه اعتبارات چندانی در این بخش تخصیص داده نشده است.

وی گفت: این موضوع را به طور جدی مورد تحقیق و تفحص قرار خواهم داد تا وضعیت تخصیص اعتبار تنش آبی به شهرستان هویزه شفاف سازی و بهبود یابد.

رییس جمهوری روز جمعه به همراه وزیران کشور، جهاد کشاورزی، نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و نیز رییس سازمان برنامه وبودجه در نخستین سفر استانی دولت سیزدهم به خوزستان سفر و طی آن به صورت هوایی از وضعیت تالاب هورالعظیم و رودخانه های کرخه نور و نیسان و تاسیسات نفتی در این تالاب بازدید کرد.