آخرین قدم برای رسیدن علیرضا زاکانی به وصال شهرداری تهران در خیابان بهشت، موافقت همکارانش در مجلس شورای اسلامی با استعفایش بود که این آخرین قدم هم دیروز برداشته شد.

استعفای زاکانی از نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی دیروز در مجلس به رأی گذاشته شد. نکته قابل توجه در این جلسه اما نطق‌های تند مخالفان بود که ادله بسیار برای مخالفت با استعفای وی مطرح کردند؛ هرچند که طرح این ادله کارگر نیفتاد؛ اما در نطق‌های مذکور اشاراتی هم به دلایل این کارگر نیفتادن شد.

زاکانی که قم را قلب تپنده اسلام می‌داند، بماند و خدمت کند

از مخالفان استعفای زاکانی، رضا باقری بنابی، نماینده بناب بود. او در نطق خود با بیان اینکه زاکانی نماینده قم است و ما باید جوابگوی مردم شریف قم باشیم، گفت: مگر نماینده قم بودن کمتر از شهردار بودن است؟ نماینده قم، شهرداری تهران را به نمایندگی مردم قم ترجیح می‌دهند؟ مگر نمی‌گویند قم قلب تپنده اسلام است خب در قلب تپنده بمانند و خدمت کنند.

او در بخش دیگری از اظهارات خود به این نکته که زاکانی تخصص لازم برای شهردار شدن را ندارد، اشاره و بیان کرد: رزومه آقای زاکانی را با کسی که با ایشان برای تصدی کرسی شهرداری رقابت می‌کردند، مقایسه کنید، آقای حسینی استاد دانشگاه شریف، طراح اتوبان نیایش، پل صدر، بزرگراه امام علی، خطوط بی‌ارتی و...  هستند.

این نماینده مخالف همچنین مطرح کرد که شهرداری تهران وجه‌المصالحه مسائل سیاسی شده است.

اجازه نمی‌دهیم مجلس را با مهم‌تر شمردن شهرداری تهران، تضعیف کنید

مخالف دیگر نماینده بجنورد بود که به همین موضوع سیاسی بودن شهردار شدن زاکانی اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران یک جایگاه سیاسی نیست در حالیکه آقای زاکانی یک شخصیت ملی سیاسی است و سوابق متعددی دارد. ما علاقمندیم که ایشان در مسئولیت‌های مختلف قرا بگیرد اما اجازه نمی‌دهیم مجلس را با مهم‌تر شمردن شهرداری تهران، تضعیف کند.

محمد وحیدی، افزود: همین مجلس انقلابی کمتر از یک ماه قبل به وزیر کشور به دلیل انتخاب استانداران و فرمانداران غیر مرتبط کارت زرد داد و امروز دوستان پیگیر چنین استعفایی هستند.

نماینده رودبار خطاب به زاکانی: امروز در متن استعفای شما تفسیرهای مختلفی بود، صحبت‌های رهبری قابل تفسیر نیست ایشان خیلی شفاف گفتند که حرص برای پست نداشته باشید؛ اما نمایندگان عزیز بدانید گرفتن پست شهرداری تهران بدون رایزنی و لابی امکانپذیر نیست

مخالفت با استعفای زاکانی یک کار غیرانقلابی است!

نماینده بجنورد همچنین بیان کرد: امروز برخی از همکاران محترم به من می‌گویند اگر شما با استعفای زاکانی مخالفت کنی این مخالفت یک کار غیرانقلابی است، یعنی دایره انقلابی را باید اینگونه تعریف کنیم؟ کسی که ده شهید از خانواده‌اش به انقلاب تقدیم کرده انقلابی بودنش باید اینطور سنجیده شود؟ این چه روشی است که برای تغییر رأی افراد استفاده می‌شود؟

وحیدی گفت: جمله پایانی من این است، اگر این استعفا برای عضویت در کابینه بود، حتما رأی می‌دادیم چرا که ایشان می‌توانست به مردم قم هم خدمت کند، اما اگر به تهران بیاید دیگر خدمت به قم از ایشان سلب می‌شود، این حق مردم قم است که وقتی به یک نفر برای نمایندگی رأی دادند او تمام مدت برای چهار سال به وظیفه خود عمل کند.

تفسیر فرمایشات رهبری از سوی زاکانی،  فقط برای منافع شخصی است

نماینده رودبار در مجلس اما از آن دست مخالفانی بود که به توصیه رهبر انقلاب مبنی بر اینکه نمایندگان، مجلس را برای پست‌های اجرایی رها نکنند اشاره کرد و گفت: امروز در متن استعفای شما تفسیرهای مختلفی بود، صحبت‌های رهبری قابل تفسیر نیست ایشان خیلی شفاف گفتند که حرص برای پست نداشته باشید؛ اما نمایندگان عزیز بدانید گرفتن پست شهرداری تهران بدون رایزنی و لابی امکانپذیر نیست.

مهرداد گودرزوند چگینی ادامه داد: پیامی که مقام معظم رهبری دادند، تکلیف ما را روشن کرد چگونه می‌شود ادعای انقلابی داشته باشیم و صحبت مقام معظم رهبری را تفسیر کنیم؟ این تفسیرها به اعتقاد من فقط برای منافع شخصی است.

وی در بخش دیگری از نطق خود با بیان اینکه من می‌خواهم از منظر قانون اساسی به بحث استعفای آقای زاکانی وارد شوم، افزود: در چند اصل قانون اساسی وظایف نمایندگی آمده و به عقیده من با این استعفا سه اصل مهم قانون اساسی زیر پا گذاشته می‌شود؛ مردم قم چه گناهی کردند به شما رأی دادند؟ هزینه برگزاری یک انتخابات چقدر است؟ شما تعهد کرده‌اید که در دوره نمایندگی در خدمت مردم قم باشیم اما پس از استعفای شما در سه سال باقی مانده چه کسی این ماموریت را قبول می‌کند.

زاکانی برای تصدی شهرداری تهران غیرمتخصص است

نماینده آشتیان، تفرش و فراهان یکی دیگر از مخالفان استعفای زاکانی بود که در این باره به عدم تخصص زاکانی برای اداره کلانشهر تهران اشاره کرد. وی گفت: بنده در دوره چهارم رئیس شورای شهر قم بودم لذا از نزدیک می‌دانم که انتخاب شهردار و به کارگیری آن چه ظرافت‌هایی دارد و به تجربه ثابت شده است که اگر شهردار تجربه کار اجرایی نداشته باشد موفق نخواهد بود چرا که اداره شهرداری تخصص می‌خواهد و کسی که قرار است این مسئولیت مهم را برعهده بگیرد باید تجربه کافی در مدیریت شهری داشته باشد که آقای زاکانی ندارد. مردم امروز توان آزمون و خطا نداشته از این رو شهردار باید فردی انقلابی، با روحیه جهادی و متخصص باشد. ولی‌الله بیاتی ادامه داد: از اینکه آقای زاکانی تجربه کافی در مدیریت شهری ندارند احساس خطر می‌کنم چرا که تنها فرد متخصص می‌تواند در اداره این مجموعه موفق باشد.

نماینده بجنورد: برخی از همکاران محترم به من می‌گویند اگر شما با استعفای زاکانی مخالفت کنی این مخالفت یک کار غیرانقلابی است، یعنی دایره انقلابی را باید اینگونه تعریف کنیم؟ این چه روشی است که برای تغییر رأی افراد استفاده می‌شود؟

وی اشاره کرد: ۸۰ درصد بودجه‌های شهرداری بودجه عمرانی است و تنها ۲۰ درصد به بودجه جاری تعلق گرفته است که اگر شهردار نتواند این میزان بودجه عمرانی را مدیریت کند حتماً با مشکلات بزرگی مواجه می‌شود.

نماینده تفرش با بیان اینکه شهردار باید برای احداث بزرگراه‌ها، پل‌ها، طرح‌های تفصیلی و داخل شهری تصمیم‌گیری کرده که نیازمند تخصص است، افزود: از نمایندگانی که بر اساس منطقه و استدلال رأی می‌دهند درخواست می‌کنم که با درخواست آقای زاکانی جهت استعفا از نمایندگی مجلس شورای اسلامی مخالفت کنند. ما نیروهای متخصص، کارآمد و انقلابی زیادی در کشور برای مدیریت شهرداری داریم لذا دلیلی ندارد که بخواهیم فردی کارآمد، انقلابی اما غیرمتخصص را برای این جایگاه انتخاب کنیم. علی‌رغم تمام این استدلال‌ها برای مخالفت با استعفای زاکانی، از 269 نماینده حاضر در جلسه رأی‌گیری، 148 نفر به استعفای او رأی موافق، 99 نفر رأی مخالف و 16 تن رأی ممتنع دادند؛ بدین ترتیب استعفای زاکانی از نمایندگی مجلس پذیرفته شد و او اکنون در راه شهرداری در خیابان بهشت تهران است؛ همان راهی که محمود احمدی‌نژاد 16 سال پیش از آن وارد پاستور شد!