محبوبه ولی

 

مطابق آمار رسمی ستاد انتخابات از نتایج انتخابات تهران لیست وحدت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری بیشترین رأی را در تهران آورده و قالیباف صدرنشین است.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور دیروز از قول سید اسماعیل موسوی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور، اسامی ۴۰ نامزدی که تا بعدازظهر دیروز در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر، بیشترین رأی را به خود اختصاص داده‌اند، اعلام کرد.

مطابق این گزارش محمدباقر قالیباف، سید مصطفی میرسلیم، مرتضی آقا تهرانی، الیاس نادران، سید محسن دهنوی، سید محمود نبویان، محسن پیرهادی، سید احسان خاندوزی، ابوالفضل عمویی، فاطمه رهبر، اقبال شاکری، بیژن نوباوه، مجتبی توانگر، روح‌الله ایزدی‌خواه، احمد نادری، سیدنظام‌الدین موسوی، عبدالحسین روح‌الامینی، زهره الهیان، مالک شریعتی، مهدی شریفیان، سیدرضا تقوی، سمیه رفیعی، سیدعلی یزدی‌خواه، علی خضریان، فاطمه قاسمپور، مجتبی رضاخواه، رضا تقی‌پور، غلامحسین رضوانی،  زهره لاجوردی و عزت‌الله اکبری تالار پشتی سی نفری هستند که بیشترین رأی را به خود اختصاص داده‌اند.

پس از این سی نفر، وحید یامین‌پور، حمید رسایی، علی جعفری، علیرضا محجوب، محمدصادق شهبازی‌راد، سهیلا جلودارزاده، مجید انصاری، مصطفی کواکبیان، سید محمدحسینی و سید محمد آقامیری بیشترین رأی را آورده‌اند.

بیانیه جناح پیروز

در سایر حوزه‌های انتخابیه نیز وضع تقریبا به همین منوال است و آرا به نفع اصولگرایان است. به دنبال این پیروزی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، بیانیه‌ای انتخاباتی منتشر و اعلام کرد: «امیدواریم مجلس یازدهم بتواند مجلسی کارآمد باشد و با خدمت صادقانه به مردم از مشکلات و گلایه‌های آنان بکاهد و شور و شوق افزونتری برای مشارکت در انتخابات‌های بعدی به وجود آورد.»

در این بیانیه ضمن تشکر از مردم آمده است: «شما مردم نشان دادید که به رغم فشار حداکثری اقتصادی دشمن و القای یأس و ناامیدی از سوی رسانه‌های ساخته و پرداختۀ آنان، با بصیرت و موقع‌شناسی، در بزنگاه‌های حساس نقش سرنوشت‌ساز خود را ایفا می‌کنید، شما با تک‌تک آرای خود، خشتی بر سر خشتی نهادید و خانۀ ملت را از نو بنا کردید و با اعمال ارادۀ ملی، نشان دادید که خواهان مجلسی متفاوت هستید، مجلسی که بتواند حافظ آرمان امام راحل و شهیدان بزرگی مانند سردار شهید سلیمانی باشد و راه امام را در نیل به استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی با پیروی از مقام معظم رهبری طی کند.

مجلسی با نمایندگانی مؤمن و مردمی، انقلابی و شجاع که بتواند با توکل به خداوند و تکیه بر نیروی لایزال ملت و به ویژه جوانان پرشور و با استعداد، در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و قلدری‌های آمریکا بایستد و اصلاحات امیدبخش حاصل شده در قوۀ قضائیه را با تأمین عدالت اقتصادی و اجتماعی و کاستن از مشکلات معیشتی مردم تکمیل کند. مجلسی که در مسیر تحقق بیانیۀ گام دوم مقام معظم رهبری حرکت کند و به جوانان فرصت دهد تا چهل سال دوم انقلاب اسلامی را با امید و ارادۀ محکم خویش آغاز کنند.»

روسای ستاد انتخابات خوزستان، همدان و یزد، میزان مشارکت در حوزه‌های انتخابیه خود را به ترتیب 43، 45 و 48 درصد اعلام کردند و گفته شد که این میزان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است

میزان مشارکت امروز اعلام می‌شود

این بیانیه در واقع شروعی برای ورود اصولگرایان به مجلس یازدهم است. هرچند که تا زمان نگارش این گزارش کار شمارش آرا در برخی از حوزه‌ها پایان نیافته و اعلام نتایج نهایی رأی‌گیری به یکشنبه، چهارم اسفند موکول شده است. میزان مشارکت سراسری نیز هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است. هرچند که روز گذشته روسای ستاد انتخابات خوزستان، همدان و یزد، میزان مشارکت در حوزه‌های انتخابیه خود را به ترتیب 43، 45 و 48 درصد اعلام کردند و گفته شد که این میزان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

سید اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره میزان مشارکت در انتخابات به فارس گفت: آرا در بخش قابل‌توجهی از حوزه‌ها در حال تجمیع است بنابراین آمار دقیقی از مشارکت به دست نیامده است و پس از تجمیع آرا  ۲۰۸ حوزه انتخابیه می‌توان آمار نهایی مشارکت را به دست آورد.

 وی با این توضیح که به دنبال تجمیع سریعتر آرا و اعلام میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم، افزود: امکان مغایرت آمار در شرایط اعلام زود آمار وجود دارد؛ بنابراین در پایان شمارش آرای تمام حوزه‌های انتخابیه، میزان مشارکت اعلام می‌شود. بدین ترتیب میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم امروز اعلام خواهد شد؛ مشارکتی که گفته می‌شود زیر 50 درصد است، اما باید منتظر اعلام رسمی ستاد انتخابات کشور بود.  

ثبت ۲۶۳۸ گزارش تخلف انتخاباتی

همزمان با شمارش آرا؛ عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از ثبت ۲۶۳۸ گزارش تخلف انتخاباتی در سامانه مردم ناظر خبر داد و در توئیتر خود نوشت: «سامانه مردم ناظر از ابتدای راه‌اندازی تا ساعت ۱۳ روز شنبه ۳ اسفند، ۲۶۳۸ گزارش مردمی دریافت کرده که ۱۱۶۵ مورد آن مربوط به بعد از آغاز زمان رأی‌گیری است.»

وی در پایان مطلب خود آورده است: کارشناسان سامانه ۲۲۱ گزارش مستند و دقیق را برای بررسی و اقدام قانونی لازم به دفاتر استانی ارجاع داده‌اند.

در تهران لیست وحدت شورای ائتلاف و جبهه پایداری بیشترین رأی را آورده است. در سایر حوزه‌های انتخابیه نیز وضع تقریبا به همین منوال است و آرا به نفع اصولگرایان است

کدخدایی دیروز همچنین درباره این شکایات و صحت انتخابات تصریح کرد: نتیجه صحت انتخابات در حوزه‌های سراسر کشور پس از بررسی و جمع‌بندی گزارش‌ها اعلام می‌شود.

مهلت هفت روزه برای شکایت از برگزاری انتخابات

همچنین هیات مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «چنانچه کسانی از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشته باشد می‌توانند ظرف مدت هفت روز از تاریخ اخذ رای شکایت مستند خود را به هیأت‌های نظارت استان‌ها و شهرستان‌های مراکز حوزه انتخابیه و یا دبیرخانه شورای نگهبان به نشانی تهران، خیابان امام خمینی، روبه روی دانشکده افسری امام علی، خیابان فلسطین جلویی، دبیرخانه شورای نگهبان تسلیم کنند.»