محمدجواد ظریف جمعه شب با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان، والستروم وزیر امور خارجه سوئد و هانتر ساموئلسون وزیر امور خارجه دانمارک تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا در این گفت‌وگوهای تلفنی، ظریف درخصوص اقدام آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌‌‌های آن کشور و تلاش‌‌‌‌های اروپا برای مقابله با این اقدامات با مقامات اروپایی رایزنی و تبادل نظر کرد. موگرینی و وزرای خارجه اروپایی با تاکید چندباره بر تعهد خود به برجام و تلاش برای حفظ کانال‌های مالی با ایران و تداوم صادرات نفت و گاز کشورمان، بر اهمیت تعهد وزرای دارایی علاوه بر وزرای خارجه سه کشور اروپایی و سایر اعضا برای اجرایی کردن سازوکار ویژه مالی اروپا تاکید و اعلام کردند این سازوکار ظرف روزهای آتی رسما ثبت و آغاز به کار خواهد کرد. در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه دانمارک همچنین طرفین در خصوص ادعای اخیر پلیس آن کشور مبنی بر انجام عملیات تروریستی در دانمارک گفت‌وگو شد.

ظریف با رد این ادعاهای واهی، به تلاش آشکار رژیم صهیونیستی برای تخریب روابط ایران و کشورهای اروپایی و از بین بردن ابتکارات اروپا برای حفظ برجام اشاره و آمادگی کشورمان را برای همکاری با مقامات امنیتی دانمارک به منظور روشن‌‌‌سازی ابعاد مختلف این دسیسه و کشف حقیقت اعلام کرد. وی در عین حال مسئولیت دولت دانمارک را برای تعقیب و دستگیری عوامل گروهک تروریستی که به دخالت در حمله تروریستی اهواز اعتراف کرده و مسئولیت آن را پذیرفته‌‌‌اند، یادآور شد و اقدام دولت دانمارک برای حمایت از این افراد به رغم اذعان صریح به مسئولیت عملیات تروریستی اخیر در اهواز را غیرقابل قبول دانست.

وزیر امور خارجه دانمارک در این ‌گفت‌وگوی تلفنی یک بار دیگر بر حمایت دانمارک از برجام و همراهی با سازوکارهای مالی اروپا برای ادامه همکاری‌های اقتصادی با ایران تاکید کرد.