روزگذشته دو اتفاق مشکوک افتاد؛ یکی انفجار و بروز صدای مهیب در پارک ملت تهران و در کنار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران؛ و دیگری هک گسترده‌ سیستم‌های اداری وزارت راه و شهرسازی که این وزارتخانه را نیمه تعطیل کرد.

درباره انفجار در پارک ملت اطلاعاتی اعلام نشد و صرفا گفته شد که موضوع در دست بررسی است.

پیش از اعلام نتیجه بررسی‌ها اما رئیس پلیس تهران بزرگ گفت: این حادثه موضوع خاصی نبوده و فقط در یک لحظه صدای انفجاری شنیده شد.

حمید هداوند با بیان اینکه این انفجار خسارت جانی و مالی نداشته و فقط تعدادی برگ و شاخه بر زمین ریخته، تصریح کرد: امنیتی کردن این اتفاق، کار رسانه‌های معاند است؛ کار رسانه‌های ضد انقلاب همین جوسازی‌هاست.

وی تاکید کرد: علت وقوع این حادثه در دست بررسی است و به محض دریافت چرایی این انفجار، جزئیات حادثه به اطلاع عموم خواهد رسید.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران نیز در این باره گفت: پیرو تماس‌های شهروندان مبنی بر شنیده‌شدن صدای انفجار در محدوده شمال تهران در دقایق اولیه بامداد امروز،  نیروهای آتش‌نشانی به محل اعزام شدند و پس از جستجو در بخش‌های مختلف، هیچ حادثه‌ای مشاهده نشد

و نیروها برگشتند.

علی‌رغم این اظهارات اما برخی دیگر امنیتی بودن این اتفاق را محتمل می‌دانند. محمدعلی ابطحی در صفحه توئیتری خود نوشت: «انفجار بدون خسارت، یعنی دشمن از آنچه که شما فکر می‌کنید بیشتر نفوذ کرده!»

احتمال حملات سایبری

پس از این حادثه، خبرگزاری فارس گزارش داد که «از ساعاتی پیش، سایت وزارت راه و شهرسازی به نشانی www.mrud.ir  و حتی سایت ثبت‌نام تسهیلات ودیعه مسکن و مسکن ملی به نشانی tem.mrud.ir از دسترس خارج شده است.»

سید قاسم بی نیاز، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به بروز اختلال در سیستم‌های اینترنتی کارکنان وزارت راه و شهرسازی، گفت: موضوع از سوی کارشناسان فنی وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی است. فارس در گزارش خود ادامه داده بود که بعدازظهر جمعه نیز بخش بازرگانی شرکت راه آهن و گراف قطارها دچار مشکل و احتمالا حمله سایبری شده بود.

این اتفاقات در حالی است که طی روزهای گذشته اخباری نیز مبنی بر بازداشت سه نفر به دلیل خرابکاری در تاسیسات صنعت برق منتشر شده است.  رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق روز گذشته این موضوع را تکذیب کرد و گفت: هیچ مرجع امنیتی تاکنون موضوع خرابکاری در حوزه برق را تایید نکرده است.

او حتی ادعای بازداشت نفر در این زمینه را نیز رد کرد. وی تاکید کرد: در اغلب کشورها بحث حملات سایبری وجود دارد؛ ما هم پیش‌بینی‌های لازم در حوزه تهاجمات سایبری را کرده‌ایم و شرایط هم فعلا پایدار است.

با این حال با توجه به تعدد وقایعی از این دست و هشدارهای مکرر مقامات سابق امنیتی کشور در خصوص نفوذ قابل توجه موساد به نهادها و دستگاه‌ها، بسیاری احتمال حمله سایبری و خرابکاری از سوی جریان نفوذ را دور از ذهن نمی‌دانند.