رئیس‌جمهور گفت: اگر بایدن ذره‌ای درباره عمل به برجام تسامح کند به رأی خود خیانت کرده است. مرتب هم تاکید کرده اند که برجام را قبول داریم و می خواهیم برگردیم.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی صبح دیروز در جلسه هیأت دولت در این خصوص افزود: آنها مرتب هم تأکید کردند که برجام را قبول داریم و می‌خواهیم برگردیم. مردم ما هم متوقع هستند که این کار سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود، چه از آن طرف و چه از این طرف.

وی با بیان اینکه دولت دوازدهم در این مسیر هیچ کوتاهی، تسامح و تساهلی نداشته و با قدرت و دقت از تمام فرصت‌ها و ثانیه‌ها استفاده کرده است، ادامه داد: ما هیچ‌گاه دنبال سلاح کشتار جمعی، میکروبی، شیمیایی و هسته‌ای نبوده‌ایم، نیستیم و نخواهیم بود و در این مدت مشخص شد که تهمت‌ها علیه ما بی‌دلیل بوده است. برجام سندی است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست و ما به دنبال مقاصد صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم.

دلار زیر پنج هزار تومان بود اگر ...

رئیس دولت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مردم باید بدانند در این مدت منشأ فشاری که به آن ها وارد شده و مشکلاتش چه بوده است، بیان کرد: دو عامل اصلی برای کشور ما در این چند سال بود که باعث شد مردم در رنج و مشقت قرار گیرند. اولی جنگ اقتصادی بود و دومی کرونا.

وی ادامه داد: اگر این دو ویروس ترامپ و کرونا را کنار بزنیم وضعیت قیمت ارز، تورم و رشد اقتصادی ما چه می‌شد؟ اینها محاسبه شده و من خواهش می‌کنم منتشر شود و رسانه‌ها و صداوسیما درباره آن صحبت کنند تا همه بدانند در کشور چه اتفاقاتی افتاده است.

روحانی درباره اعتصابات کارکنان صنعت نفت گفت: یک مشکلی در قانون بودجه امسال به وجود آمده اما من به این کارکنان شرافتمند صنعت نفت قول می‌دهم که مشکلات آنها حل خواهد شد و نمی‌گذاریم که از نظر حقوق و دستمزدی، مشکلی داشته باشند

روحانی افزود: این محاسبه به ما نشان می‌دهد که اگر جنگ اقتصادی و کرونا نبود امروز رشد اقتصادی غیرنفتی ما ۴.۱، رشد اقتصادی ما با نفت ۳.۸ و تورم ما به طور متوسط در این سه و نیم سال ۱۱.۵ درصد می‌شد، در حالی که الان ۳۲ درصد است. اگر این دو عامل نبود نرخ دلار زیر پنج هزار تومان بود، رشد سرمایه‌گذاری که منفی بوده مثبت ۴.۷ می‌شد و حجم تولید ناخالص کشور ما ۲۲ درصد بیشتر از آن چیزی می‌شد که امروز مشاهده می‌کنیم.

تامین ارز برای ماه اول دولت بعدی

وی اضافه کرد: ممکن است کسی بگوید که می‌شد بهتر هم کار کرد. به هر حال اینها را نباید منکر شویم. در عین حال دولت در حد توان خود به مردمی که دارای حقوق ثابت بودند کمک کرد. البته ممکن است کسی بگوید برای جبران مشکلات کافی نبوده اما به هر حال از سال ۹۲ تا امروز متوسط حقوق کارکنان دولت ۵.۱ برابر شده، متوسط سرانه پرداختی به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ۱۲.۷ برابر شده و متوسط حقوق بازنشستگان ۷.۳ برابر شده است و حداقل حقوق کارگران ۵.۵ برابر شده است.

روحانی ادامه داد: اینکه بعضی‌ها می‌گویند شما چکار کرده‌اید ما در حد توان‌مان این کارها را کرده‌ایم، البته ممکن است مشکلات به طور کامل جبران نشده باشد اما همین آمار نشان می‌دهد نسبت به آنهایی که دارای حقوق ثابت بوده‌اند در حد توان‌مان تلاش کرده‌ایم. در عین حال با اینکه دولت در ماه پایانی خود است در همه جلسات اخیر مثل جلسه دیروز ستاد اقتصادی تمام بحث ما این بوده که چگونه تأمین ارز کنیم و سفارش کالاهای اساسی و حرکت و حمل ونقل‌شان به کشور و رساندن به دست مردم را چگونه انجام بدهیم تا در ماه‌های بعدی خللی برای کالاهای اساسی به وجود نیاید و به خصوص در ماه اولیه دولت آینده مشکلی ایجاد نشود.

قول به کارکنان صنعت نفت

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اعتصابات اخیر بخشی از کارگران اشاره کرد و گفت: امروز در گوشه و کنار کشور بحثی راجع به عده‌ای از کارکنان صنعت نفت، مخصوصا آنها که در مناطق سخت فعالیت می‌کنند، وجود دارد. دولت به این مسئله توجه دارد. یک مشکلی در قانون بودجه امسال به وجود آمده اما من به این کارکنان شرافتمند صنعت نفت قول می‌دهم که مشکلات آنها حل خواهد شد؛ وزیر نفت این موضوع را دنبال می‌کند، ما این مشکل را پیگیری خواهیم کرد و نمی‌گذاریم که از نظر حقوق و دستمزدی که دریافت می‌کنند مشکل و محدودیت داشته باشند. این محدودیت اگر هم در گوشه‌ای از مقررات بودجه به وجود آمده این را برایشان حل و فصل خواهیم کرد.

اگر جنگ اقتصادی و کرونا نبود امروز رشد اقتصادی غیرنفتی ما ۴.۱، رشد اقتصادی ما با نفت ۳.۸ و تورم ما به طور متوسط در این سه و نیم سال ۱۱.۵ درصد می‌شد، در حالی که الان ۳۲ درصد است

وی در ادامه تصریح کرد: اما درباره برخی از کارکنان و کارگرانی که در اختیار پیمانکاران هستند، اگر اینها مشکلاتی دارند من الان به وزیر کار دستور می‌دهم که این موضوع را پیگیری کند و مشکل را حل و فصل کنند. البته این مشکل ربطی به بخش نفت ندارد و آن‌ها ممکن است فقط در مناطق نفتی کار کنند، منتها بحث کارگر و پیمانکار است که وزارت کار باید آن را حل و فصل کند.

روحانی تاکید کرد: من در اینجا اعلام می‌کنم که هیچ مشکلی در تولید، انتقال، توزیع و صادرات نفت و فراورده‌های نفتی نداشتیم و نخواهیم داشت؛ بی‌خود برخی دستگاه‌های تبلیغاتی ضدایرانی ماهواره‌ای تبلیغاتی می‌کنند که تبلیغات نادرست و غلطی است.