سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه گفت‎وگوها درباره تحریم‌ها وارد فاز نگارش شده، بیان کرد: ایالات متحده در چارچوب تعهدات خود بخش عمده‌ای از آن چیزی که باید انجام دهد و ما آن را لازم، ضروری و الزام‌آور برای آمریکا می‌دانیم قبول کرده و ما اعلام کرده‌ایم که همه مواردی که در لیست ایران است و مانع عدم انتفاع ایران از برجام و باعث از بین بردن برجام می‌شود فارغ از اینکه بخشی، گروهی و بخشی از اشخاص باشد و یا با برچسب‌های مختلف اعمال شده باشد باید برداشته شود.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری دیروز خود گفت: اختلافات جدی در این حوزه داریم و با کمیسیون مشترک برجام در حال گفت‌وگو هستیم و در تهران نیز در حال بررسی موضوع هستیم. این مقام وزارت خارجه تاکید کرد که گزارش‌ مذاکرات هر روز در تهران بررسی می‌شود و هر روز مواضع به اطلاع تیم مذاکره‌کننده می‌رسد و آنها کارها را پیگیری می‌کنند.

مشکل اصلی در مذاکرات وین

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر مشکل اصلی در مذاکرات وین چیست و چه موضوعی مانع رسیدن به توافق است، گفت: تصمیمی باید در واشنگتن گرفته شود و آن این است که آیا آمریکایی‌ها می خواهند به برجام متعهد باشند یا اینکه میراث شوم ترامپ را حفظ کنند. این یک تصمیم سیاسی است که دولت بایدن در مورد آن باید تصمیم‌گیری کند؛ در حوزه فنی نیز گفت وگوها از سختی‌های خاص خودش برخوردار است.

در این خصوص افزود: مسیر بسیار قابل توجهی در راستای تفاهم و توافق برداشته شده است و از نظر ما آنچه که باقی مانده می‌تواند سخت و سهل باشد.  سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: در حوزه رفع تحریم‌های هسته‌ای اختلافاتی داریم که با اتخاذ این تصمیم سیاسی در واشنگتن بسیاری از آنها قابل حل است. وی توضیح داد: سخت خواهد بود اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را در واشنگتن نگیرد و سهل خواهد بود اگر آمریکا یک بار برای همیشه تصمیم خود را بگیرد و از سیاست شکست خورده ترامپ فاصله بگیرد.

اظهارنظرهای ذوالنوری با مذاکرات وین، زاویه جدی دارد

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد اظهارات مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی بر اینکه اظهارات اخیر ظریف در فایل صوتی منتشر شده باعث شده که چین و روسیه در مذاکرات وین پشت ایران را خالی کنند، تأکید کرد: آقای ذوالنوری اظهارنظرهای شخصی خود را مطرح کردند و این نظرات شخصی زاویه جدی با آنچه که با وین در جریان است، دارد.

وی همچنین در این نشست در مورد انتشار برخی اخبار از مذاکرات وین به نقل از منابع آگاه گفت: ما در وزارت خارجه هیچ منبع آگاهی نداریم. مواضع ما صریح است.