مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه گفت: من قبلتر درباره مذاکرات ایران و عربستان در بغداد این نکته را مطرح کردم که اگر مذاکرات از حول محور یمن و مباحث امنیتی عبور کرده و وارد مباحث سیاسی شود، می‌توان به نتایج این مذاکرات در راستای بهبود روابط ایران و عربستان امیدوار بود. مواضع اخیر آقای بن سلمان نشان داد که مذاکرات ایران و عربستان رفته رفته به مباحث سیاسی نزدیک و نزدیک‌تر شده و حالا می‌توان ادعا کرد که ادامه این مذاکرات ممکن است به بهبود روابط تهران و ریاض ختم شود.

قاسم محبعلی، در گفت‌وگو با «انتخاب» ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به تعدیل مواضع تند ریاض علیه تهران، اظهار کرد: زمانی عربستانی‌ها با ادبیات و مواضع تندی علیه ایران صحبت می‌کردند ولی حالا شاهد آن هستیم که این مواضع تعدیل شده است. من فکر می‌کنم که این تعدیل مواضع به آن خاطر است که عربستان تصور می‌کند روابط ایران با غرب رو به بهبود است و به همین دلیل می‌خواهد پیش‌دستی کرده و قبل از آنکه غرب با ایران به توافق برسد ، خودش روابطش را با ایران بهبود ببخشد. چراکه در غیر این صورت عربستان باید هزینه و امتیازات بیشتری به ایران واگذار کند.

دیپلمات سابق افزود: سیاست همین است. سیاست تصمیمات و اقداماتی است که شما متناسب با شرایط زمانی و مکانی و منافع ملی کشورتان اتخاذ می‌کنید. امروز شرایط چه در منطقه و چه در سطح جهانی تغییر کرده است. ترامپ رفته است. عربستانی‌ها بعد از آنکه متوجه شدند که در دوران بعد از ترامپ حمایت سابق آمریکا از خودشان را ندارند، سریعا رفتار خودشان را تغییر دادند.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: آنان بعد از رفتن ترامپ با قطری‌ها مذاکره کردند و امروز نیز به دنبال حل مساله یمن هستند. این نشان‌دهنده هوشیاری مقامات ریاض است که به جای آنکه اجازه بدهند تا دیگران وارد مسائل مربوط به آنان از جمله مساله یمن شده و برای آن تصمیم‌گیری کنند، خودشان دست به کار می‌شوند تا اداره بحران یمن و حل این مناقشه دست خودشان باشد و از کنترلشان خارج نشود و به قول معروف از بازی عقب نمانند. وی افزود: فرق ما با عربستانی‌ها در این است که آنان برای اقدامات میدانی خودشان شرایط سیاسی را لحاظ می‌کنند. امروز شرایط سیاسی تغییر کرده است و آنان متناسب با همین تغییرات، سیاست‌ها و تصمیمات خودشان را نوسازی و بازسازی می‌کنند. این رویکردی است که ما نیز باید در دستورکارمان قرار بدهیم.