یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه بغداد ظرفیت میانجی‌گری میان تهران و ریاض را ندارد، تاکید کرد: مادامی که رویکرد عربستان سعودی نسبت به اهداف و منافع سیاست خارجی ایران بر همین پاشنه بچرخد و تحرکات سیاسی ایران را امنیتی تلقی و بر ضد خود بپندارد، ظرفیت نزدیکی ایران و عربستان سعودی یا ذوب شدن یخ‌های روابط در شرایط کنونی وجود ندارد.

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه نخست‌وزیر عراق برای میانجیگری میان ایران و عربستان سعودی به تهران سفر کرده است، گفت: تردیدهای بسیاری در مورد موفقیت بغداد درباره میانجیگری میان تهران و ریاض وجود دارد؛ عراق در دوران پساداعش با مشکلات بسیاری روبه‌رو است و مهمترین کاری که می‌تواند در برهه کنونی انجام دهد این است که از دخالت‌های خارجی در امور داخلی و سیاست خارجی‌اش جلوگیری کند و بتواند راهبرد تنش صفر را دنبال کند تا بتواند اهدافش در سیاست خارجی را محقق کند.

وی افزود: تردیدی دیگری که وجود دارد، آن است که آیا ریاض به تلاش‌های بغداد برای میانجیگری با تهران پاسخ مثبت می‌دهد؟ که در این باره تردیدهای جدی وجود دارد.

سفیر اسبق ایران در اردن گفت: عربستان سعودی به دلیل اشتباهات متعددی که در عرصه سیاست خارجی داشته و زیان‌هایی که به این خاطر دیده است، در شرایط کنونی هنوز از آمادگی لازم برای نزدیکی به ایران و تعدیل در سیاست‌هایش را ندارد.

 تاجیک با بیان اینکه عربستان سعودی هنوز به تلاش‌ها و پیام‌های ایران جواب مثبت نداده است، اظهار داشت: هرچند ممکن است گاهی اوقات تلاش‌های غیرمستقیم ثمره بیشتری نسبت به تلاش‌های مستقیم داشته باشند و جواب بدهند، اما هم عراق کنونی چنین ظرفیتی ندارد و هم ریاض هنوز آغوش خود را برای پاسخ دادن به تهران باز نکرده و امیدوار به بهره‌برداری از اقدامات ترامپ علیه تهران است.