سخنگوی دولت گفت: رئیس‌جمهور به وزارت اطلاعات دستور دادند تا عوامل توطئه و ربایندگان فایل صوتی ظریف را شناسایی کنند.

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود در این باره افزود: فایل گفتگوی آقای ظریف به دلایل کاملا روشن که البته همه ابعاد آن هنوز روشن نیست، ولی بعد توطئه‌آمیز بودن آن روشن است، توسط افرادی که هویت آنها در دست بررسی است به سرقت رفت و منتشر شد.

ربیعی اظهار کرد: این فایل توسط رسانه پترو دلاری کینهتوز که با دلار نفتی اداره می‌شود منتشر شده است، همین امر نشانگر توطئه‌آمیز بودن ربایش و پخش گزینشی این مصاحبه است.

وی با بیان اینکه این ربایش اسناد به اعتقاد ما توطئه‌ای علیه نظام، دولت، انسجام داخلی و نهاد‌های کارآمد و علیه منافع ملی ما است، ادامه داد: البته ما منتظر خواهیم بود دکتر ظریف به به ایران بازگردد و توضیحات لازم در زمینه سوءبردشت‌ها را ارائه خواهند داد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه مصاحبه ظریف زیرنظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برای تاریخ شفاهی ۸ ساله دولت انجام شده است، گفت: جمع‌بندی فعالیت‌ها و اقدامات در پایان همه دولت‌ها امری مرسوم بوده است و این بار با نگاه نوآورانه با دو هدف انتقال تجارب با هدف آسیب‌شناسانه و سپس مستندساختن فعالیت‌ها و اقدامات دولت هم برای ثبت تاریخی و هم مطالعه علاقه‌مندان به شکل انتشار عمومی پیشبینی شده بود.

وی با تاکید بر اینکه قرار بوده صرفا بخش‌هایی از این گفت‌وگو منتشر شود، خاطرنشان کرد: کاملا قابل انتظار است که در جریان آسیب‌شناسی جنبه نقد بیشتری هم دیده شده است، ولی این نافی همکاری و همدلی بین همه مسئولان دستگاه‌های ایرانی در عرصه عمل نیست.

ربیعی همچنین تصریح کرد: کسی نمی‌تواند در عمق علاقه و دوستی ظریف به همه سربازان وطن و تبعیت از رهبری شک کند؛ اتفاقا در همین فایل و فایل‌های بعدی که منتشر خواهد شد دوستی با سردار شهید و تبعیت از رهبری در سخنان ظریف کاملا موج می‌زند.

ایران و آمریکا در حال بررسی تبادل زندانیان

ربیعی در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره درخواست دولت ایران برای آزاد شدن زندانیان ایرانی در آمریکا اظهار کرد: همواره ایده‌هایی درباره تبادل زندانیان با آمریکا مطرح بوده است و طرفین در حال بررسی آن از طریق

دیپلماتیک هستند.

وی ادامه داد: ما مایل هستیم همه زندانیان تحریمی که به ناحق در بازداشت آمریکا هستند و بیش از زندانیان آمریکایی در ایران هستند آزاد شوند. جمهوری اسلامی ایران با ملاحظات انسانی و اخلاقی که نهاد قضایی ما بر آن تاکید دارد به دنبال این امر است.