محبوبه ولی

ابتدای هفته در پانزدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای، با دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، گازدهی به ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژ در مجتمع غنی‌سازی نطنز و تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-9 آغاز شد. مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید هم مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

تصاویر و ویدئوهای آن در تمام رسانه‌ها پخش شد. روحانی در حالی که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کنار او ایستاده و درباره سانتریفیوژ‌های جدید توضیح می‌دهد، پارچه رونمایی را از روی سانتریفیوژ‌های نسل جدید برمی‌دارد و همزمان هیأت مذاکره‌کننده او در وین بر سر میز مذاکره با طرف‌های برجام برای احیای توافق هسته‌ای است.

مقارن با هر دوی اینها، دیروز اما تاسیسات نطنز برای دومین بار در طول یک سال دچار حادثه شد. حادثه اول مربوط یک بامداد 12 تیرماه سال قبل بود. حادثه در یکی از ساختمان‌ها در شمال غربی تاسیسات نطنز رخ داد و گفته شد که کارگاه نصب و تنظیم سانتریفیوژها دچار آسیب و خسارت شده است.

به دلایل امنیتی اطلاعاتی از جزئیات این حادثه منتشر نشد اما یک ماه بعد برخی مانند کریمی قدوسی و مجتبی ذوالنوری، تاکید کردند که بررسی‌ها حاکی از نفوذ و رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی است. حتی برخی مدعی شدند که عامل نفوذی موردنظر نیز شناسایی شده اما رفته رفته آن حادثه در میان سایر اخبار کمرنگ شد و درنهایت دیگر خبری از آن نشد.

اختلال در شبکه توزیع برق

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، دیروز درباره حادثه رخ داده در نظنز توضیح داد که حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز که در واقع همان مجتمع شهید احمدی‌روشن است، اتفاق افتاده و هیچ صدمه انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است.

بنی گاتس، وزیر جنگ اسرائیل پس از دیدار با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا که دیروز به عنوان اولین مقام بلندپایه آمریکایی در دولت بایدن، به اسرائیل رفته بود، تاکید کرد که هرگونه توافق با ایران باید در راستای منافع واشنگتن و «همسو با منافع اسرائیل» باشد

این بار نیز توضیح بیشتری داده نشد و مقامات به همین مقدار مختصر اکتفا و ارائه توضیحات بیشتر را موکول به بررسی‌های بیشتر کردند. در مقابل این توضیحات مختصر اما روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نوشت اتفاقی که در نطنز افتاده «حادثه» نبوده و خسارات آن «بسیار سنگین‌تر» از آن است که مقام‌های ایران می‌گویند.

بسیاری دیگر معتقدند که احتمالا ابعاد حادثه دیروز قابل توجه بوده که سازمان انرژی اتمی آن را رسانه‌ای کرده، وگرنه نیازی به انتشار خبر آن نبود.  

 علاوه بر این، رسانه‌های اسرائیلی‌ها مسئولیت آنچه در نطنز رخ داده را بر عهده اسرائیل گذاشتند و نوشتند «اختلال در شبکه توزیع برق تاسیسات هسته‌ای نطنز در ایران در نتیجه حمله سایبری اسرائیل بوده است.»

هیچ مقام رسمی‌ای رسما چنین ادعایی را تایید نکرد اما این خبرها رد هم نشده است. موشه یعلون، وزیر دفاع سابق اسرائیل هم در واکنش به آن نوشت: «امیدوارم از مقامات کسی ذوق زده نشود و مسئولیت این کار را به عهده نگیرد!»

این شیوه اسرائیل است که در اغلب موارد مسئولیت عملیات و حملات این چنینی را رسما نمی‌پذیرد و بیشتر سعی می‌کند با ایما و اشاره و نشانه‌های خاص خود، آن را تایید کند. این بار نیز اشاره و نشانه‌ها حاکی از دست داشتن اسرائیل در حادثه دیروز نطنز است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نوشت اتفاقی که در نطنز افتاده «حادثه» نبوده و خسارات آن «بسیار سنگین‌تر» از آن است که مقام‌های ایران می‌گویند

جنگ روی آب همچنان در جریان است

اسرائیل در حالی متهم به این خرابکاری است که جنگ میان کشتی‌های ایرانی و اسرائیلی نیز همچنان روی آب‌ها در جریان است و از انفجار کشتی «ایران ساویز» در دریای سرخ و در نزدیکی جیبوتی که اتفاقا مسئولیت آن نیز ظاهرا متوجه اسرائیل است، چند روز بیشتر نمی‌گذرد.

طبق اعلام مسئولان ایرانی، انفجار در آن کشتی در نتیجه عمل کردن مین‌های چسبان رخ داده است. منابع خارجی اعلام کردند که این مین‌ها را کماندوهای اسرائیلی به بدنه کشتی ایرانی چسبانده‌اند.

11 روز پیش از آن انفجار نیز کشتی ایرانی دیگری به نام شهرکرد در مسیر حرکت به سوی اروپا در آب‌های مدیترانه هدف حمله قرار گرفت. منابع امنیتی ایران، آن حمله را نیز به اسرائیل نسبت دادند.

همزمان اسرائیل نیز مدعی حمله به کشتی‌هایش است. برای نمونه اسرائیل ادعا می‌کند کشتی تجاری‌اش به نام هیلوس، فوریه گذشته پس از ترک بندی در عربستان در آب‌های دریای عمان از سوی ایران مورد هدف حمله قرار گرفته است؛ هرچند که مقامات ایرانی چنین ادعاهایی را رد می‌کنند.

گرچه جنگ میان کشتی‌های دو طرف و روی آب‌ها ماه‌هاست که در جریان است، اما بسیاری معتقدند که حمله اخیر به «ایران‌ساویز» و به ویژه حادثه دیروز نطنز، مشخصا مربوط به مذاکرات جاری در وین و در واقع پیام‌های هشدارآمیز اسرائیل به آمریکا هستند تا مبادا در این مذاکرات امتیازی به ایران بدهد.

«هرگونه توافق باید همسو با منافع اسرائیل باشد»

مقامات اسرائیل صریحا از موضع بایدن نسبت به برجام و مذاکرات جدید وین، اظهار نگرانی و ناخشنودی می‌کنند و علاوه بر اقداماتی امنیتی، در صحنه سیاسی نیز می‌کوشند مانع هرگونه توافق میان ایران و آمریکا شوند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا دیروز به عنوان اولین مقام بلندپایه دولت بایدن، وارد اسرائیل شد و یکی از اصلی‌ترین محورهای سفرش نیز ایران است. بنی گاتس، وزیر جنگ اسرائیل پس از دیدار با او تاکید کرد که هرگونه توافق با ایران باید در راستای منافع واشنگتن و «همسو با منافع اسرائیل» باشد.

از این روست که بسیاری آدرس اسرائیل را به عنوان عامل اصلی بسیاری از خرابکاری‌ها در ایران به ویژه در حوزه هسته‌ای می‌دهند. مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران در مجلس، درباره حادثه دیروز نطنز، آن را در خلال تلاش ایران برای وادار کردن غربی‌ها به لغو تحریمها، بسیار مشکوک به خرابکاری  و نفوذ دانست.

علی اکبر صالحی، به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی نیز این حادثه را «تروریسم هسته‌ای» و نشان‌دهنده ناکامی مخالفان مذاکرات ایران برای رفع تحریم‌های ظالمانه عنوان کرد.

در کنار این اظهارات خوش‌بینانه، آنچه خطرناک و نگران‌کننده به نظر می‌رسد اما این است که ظاهرا رخنه نفوذی به قوت خود باقی است و تجربه حمله تیرماه پارسال به تاسیسات نطنز، کمکی به بستن این رخنه نکرده است.