نشست مشترک معاونان و وزیران خارجه ایران و ۱+۴، عصر دیروز پس از یک ساعت و نیم پایان یافت. این نشست درباره چشم‎انداز بازگشت آمریکا به برجام و چگونگی اطمینان یافتن از اجرای کامل و موثر برجام توسط تمامی طرف‌های برجام و نیز چگونگی ادامه مسیر انجام شد.

حاضرین در این نشست به بررسی روند گفت‌وگوها در روزهای گذشته پرداخته و گزارش گروه‌های کارشناسی در خصوص حوزه‌های تحریم و هسته‌ای را دریافت کردند.

گفتنی است دیپلمات‌های اروپایی بین هیأت ایرانی و هیأت آمریکایی به ریاست رابرت مالی که نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در این مذاکرات است، در حال آمد و شد بودند.

در این نشست مقرر شد گفت‌وگوهای دو و چندجانبه و همچنین رایزنی‌های فنی در روزهای آینده ادامه یافته و در صورت نیاز کمیسیون مشترک بار دیگر تشکیل جلسه دهد.

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه پس از پایان جلسه گفت: گزارش کار کارگروه‌ها را مرور کردیم؛ به نظر می‌رسد یک تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است.  وی با بیان اینکه اشتراک در هدف نهایی بین همه وجود دارد و مسیرهم شناخته شده‌تر شده است، افزود: البته اختلاف نظرهای جدی وجود دارد که باید طی مذاکرات بعدی کاهش پیدا کند.

عراقچی اضافه کرد: فکر می‌کنیم مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که طرفین می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند. نگارش متن در حوزه‌هایی که اشتراک نظر وجود  دارد می‌تواند شروع شود. به همین منظور، هیأت ایرانی متون خود را در حوزه هسته‌ای و حوزه رفع تحریم‌ها آماده و تقدیم کرده است؛ این متونی که معرفی کردیم می‌تواند مبنای مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی باشد.

پیش از این جلسه عباس عراقچی تاکید کرده بود بدون لیست تحریم‌هایی که باید از سوی آمریکا لغو شود، من فکر نمی‌کنم که بتوانیم پیشرفتی داشته باشیم؛ بدون این لیست هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. او گفته است که تهران همچنین آماده است لیستی مشابه درباره اقدامات هسته‌ای که باید اتخاذ شود، تهیه کند.

در کاری بسیار سخت، پیشرفت انجام شده است

انریکه مورا، معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و رئیس جلسه دیروز کمیسیون مشترک برجام نیز پس از اتمام نشست در صفحه توئیترش نوشت: «پس از مذاکراتی سنگین یک ارزیابی از امور را در جلسه کمیسیون انجام دادیم. در کاری بسیار سخت، پیشرفت انجام شده است. حالا به فعالیت مفصل‌تری احتیاج داریم. مهم است که همه پایبند هدف‌های مشترک باشند؛ یعنی بازگشت آمریکا به برجام و اجرایی شدن کامل آن.» همچنین وانگ کان، نماینده چین در نشست دیروز وین پس از جلسه دیروز در جمع خبرنگاران گفت: ما به کارمان ادامه می‌دهیم. تمامی طرف‌ها موافقت کرده‌اند در روزهای آتی از طریق مشارکت در مذاکراتی گسترده‌تر و مفصل‌تر در زمینه لغو تحریم‌ها و دیگر مسائل مرتبط، به فعالیتشان سرعت ببخشند.