سخنگوی دولت، اینترنت ماهواره‌ای را ضرورت عصر اقتصاد دیجیتال عنوان کرد و گفت: هر شرکت بین‌المللی برای ارائه خدمات می‌تواند پس از اخذ مجوز، در ایران خدمت رسانی کند و دولت نگاه تهدید محوری به این فناوری ندارد. به گزارش ایرنا، علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری و در پاسخ به پرسش خبرنگاران در واکنش به اظهارات نماینده بایدن مبنی بر تاثیر نداشتن جدول زمان‌بندی مذاکره هسته‌ای از سوی ایران در سیاست این کشور گفت: ما از این موضع غافلگیر نشدیم چون انتخابات پیشین آمریکا هم تاثیری بر سیاست ما در آمادگی برای بازگشت فوری ایران به اجرای کامل تعهداتش در برجام پس از پایبندی دوباره آمریکا به تعهدات، لغو تحریم ها و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نداشت.  وی گفت: ما حتی در دولت قبلی آمریکا هم اعتقاد داشتیم که اتلاف وقت در بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان، اشتباه و همراه با پیامدهای زیانباری خواهد بود. امروز، روزنه‌ فرصت باقی مانده برای حل اختلاف به شیوه رضایت بخش برای همه طرف ها تنگ‌تر از سابق است و اگر از این زمان طلایی استفاده کند، در آینده نزدیک بخاطر از دست دادن آن افسوس خواهد خورد. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری افزود: از نظر ما، برجام سندی است که قابلیت باز شدن ندارد و لزومی به انجام مذاکرات بر سر آن نیست. مهم، بازگشت سریع آمریکا به برجام و اجرای تعهداتش بویژه لغو عملی تحریم‌هاست. سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص نظر دولت درباره دسترسی مردم ایران به اینترنت ماهواره ای گفت: اینترنت ماهواره‌ای ضرورتی است که در عصر اقتصاد دیجیتال و برای توسعه صنعت اینترنت اشیا و همچنین دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده در همه دنیا در حال پیگیری است.  وی افزود: دولت هم برای توسعه دسترسی به اینترنت در سیستان و بلوچستان و همچنین اخیرا در بشاگرد از آن بهره گرفته است و در سازمان فضایی ایران و کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی فضایی، برنامه مدونی برای توسعه و نیز همکاریهای بین‌المللی در جهت بهره‌برداری از این تکنولوژی، ترسیم شده است.  دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری اضافه کرد: هر شرکت بین‌المللی برای ارائه خدمات می‌تواند پس از اخذ مجوز، در ایران خدمت رسانی کند و دولت نگاه تهدید محوری به این فناوری ندارد.   ربیعی گفت: آنچه تحت عنوان مقابله با این فناوری ابتدا در مجلس مصوب شده بود، نیز پس از ایراد شورای نگهبان، در قانون بودجه مجددا توسط مجلس محترم از قانون حذف شد.

از تلاش جامعه بین‌الملل برای بازگرداندن آمریکا به برجام استقبال می‌کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که اعلام کرده روسیه درصدد است با میانجی‌گری میان ایران و آمریکا دو کشور را بر تعهدات خود به برجام بازگرداند، گفت: اطمینان داریم آقای لاوروف با حسن نیت کامل آمادگی روسیه را برای میانجی‌گری ابراز کرده اما نحوه بازگشت طرفین به تعهدات و زمینه تحقق آن مطابق توافق برجام و قوانین بین‌المللی بسیار ساده و برای همه طرف‌ها روشن است. وی با اشاره به اینکه واشنگتن به رغم تغییر دولت در آمریکا و شعارهای آن، همچنان به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه می‌دهد، افزود: آمریکا کشوری بود که از برجام خارج شد و امروز هیچ عقل سلیمی این انتظار را از ایران نمی‌پذیرد که قبل از پایبندی دوباره آمریکا به اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدامات جبرانی خود را که در واکنش به آن نقض عهد صورت گرفته متوقف کند. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: البته از تلاش روسیه و سایر اعضای جامعه بین‌المللی برای متقاعد کردن آمریکا به اجرای اصول ساده قوانین بین‌الملل استقبال می‌کنیم و مشورت نزدیکی با روس‌ها در مورد اجرای کامل برجام داشته و داریم. طبعا روسیه نسبت به چالش عظیمی که آمریکا با خروج خود از برجام و تعلل بیش از حد در بازگشت آن برای سایر طرف‌های برجامی ایجاد کرده، کاملا آگاه است.

سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد: دولت آمریکا با انتخاب هرچه سریع‌تر تنها گزینه درست، توانایی‌اش را برای خارج کردن آمریکا از سردرگمی، آشفتگی و قانون شکنی اثبات کند.

 سود و ضرر ارز ترجیحی را با هم ببینیم

ربیعی درباره ارز ترجیحی و احتمال وجود رانت در این ارز گفت: بارها اعلام کردیم ارز ترجیحی هم فواید و هم ضرر دارد. رانت به احتمال قوی در ارز ترجیحی وجود دارد و هیچ کس آن را انکار  نکرده است اما در نظر داشته باشیم ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در شرایطی که اقتصاد از تعادل خارج شده‌است چه تاثیری دارد.

وی ادامه داد: قبلا هم گفته بودم قیمت کالاهای ما متصل به ارزی شده بود که هر روز بالا و پایین می‌رفت. زمانی لوازمی می‌خریم که عمر طولانی دارند. در این شرایط اگر برخی کالاها به زندگی روزمره مردم مربوط هستند، ‌ روزی به تهدید به جنگ و روزی به اظهار نظر و آثار روانی آن روی ارز بسپاریم، تاثیر این کار را بر زندگی مردم باید ارزیابی کنیم. ما ارز ترجیحی را از ۲۵ میلیارد به ۸ میلیارد رساندیم و به دنبال این بودیم با یک برنامه مشخص به سمتی برویم افزایش قیمت نداشته باشیم. سخنگوی دولت گفت: با پدیده سودجویی مواجه هستیم و قطعا باید در مقابله با سودجویی‌ها و کنترل‌ها برنامه قوی‌تر می‌داشتیم که امروز با نظام شبکه اطلاع رسانی که در سامانه تجارت شکل گرفت و نظارت‌هایی که هست امیدواریم از این تنش خارج شویم.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری درباره نظارت بر کالاها و حذف ارز ترجیحی روغن توسط دولت گفت:‌ در حال حاضر کمبودی درباره روغن وجود ندارد، تولید کارخانجات ما نسبت به گذشته افزایش نیز داشته است، مطابق آمار نیاز ماهانه روغن کشور ۱۳۰ هزار تن بوده اما از اسفند ماه ۲۰۰ هزار تن تولید و توزیع شد. وی افزود: جلسه گذشته سخنی داشتم که برخی رسانه‌ها خود را مدعی العموم می‌دانند و سخنان را با حذف قسمت‌هایی منتشر می‌کنند. اساسا در مورد روغن، اثر روانی احتمال گران شدن و برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی و رفتار مصرف‌کنندگان مبنی بر خرید بیشتر و از طرفی قیمت جهانی روغن افزایش داشته است. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه افزایش قیمت جهانی باعث برخی نارسایی در عرضه شده است، اظهار کرد: در یک سال گذشته قیمت جهانی روغن پالم ۷۵ درصد و روغن خام آفتاب‌گردان ۱۳۵ درصد افزایش داشته است. این در حالی است در سال گذشته افزایش این کالا نهایتا ۴ تا ۵ درصد بود.

 سفارش ۴۰ هزار تن میوه برای شب عید

ربیعی با اشاره به سفارش۴۰ هزار تنی میوه شب عید، اظهار کرد: حمل و توزیع میوه شب عید در حال انجام است و در نقاط متعدد در تهران و شهرهای بزرگ از اول هفته جاری تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ در میادین میوه و تره بار و شبکه‌های منتخب و متعدد عرضه خواهد شد.  سخنگوی دولت اضافه کرد: بنابر گزارش همکاران در وزارت صمت انبارها از میوه پر است. مشکل ما تفاوت قیمت بین مغازه‌ها با میادین است که تصمیم گرفته شد با استفاده از ظرفیت تعاونی‌های مختلف و فروشگاه‌های بزرگ توزیع به نحوی انجام شود که از صف‌ها کاسته شود. همچنین براساس مصوبه دولت مقرر شد واردات برخی میوه‌های گرمسیری از نقاط مرزی آزاد شود و فعلا ممنوعیت صادرات میوه اعمال می‌شود.

وزارت جهاد مکلف به افزایش جوجه‌ریزی‌ برای کنترل قیمت مرغ شد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل صف‌های طولانی برای خرید مرغ با قیمت دولتی و اینکه مقصر تشکیل این صف‌های طولانی چه دستگاه‌هایی  هستند و آیا رئیس جمهور نسبت به این موضوع اطلاع دارد یا نه، گفت: یک خط عملیات روانی چند سالی آغاز شده که برچسب زنی‌های مختلف را به منظور تخریب دولت دنبال کرده است، هر ماه یک برچسب، این هم یکی از آن القائات و برچسب زنیهاست که آیا دولت از گرانی‌ها و صف‌ها خبر دارد یا خیر؟   وی افزود: بارها در این تریبون اعلام کرده‌ام اعضای هیات دولت مثل همه مردم علاوه بر حضور شخصی و خانواده آنها در بازار، گزارش‌های روزانه از قیمت اقلام مشخص تهیه می‌کنند و هر روز به اطلاع تصمیم گیران می‌رسد. در کنار آن گزارش بازرسان و ناظران میدان برای رئیس جمهور و معاون اول ارسال می‌شود.  ربیعی اضافه کرد: علاوه بر اینها دستگاه‌های اطلاعاتی هم مدام گزارش‌های اجتماعی و قیمت کالا را تهیه و ارسال می‌کنند. ضمن اینکه در همه جلسات دولت، شورای اقتصادی، ستاد اقتصادی دولت، مساله گرانی‌ها و چگونگی تامین ارز با وجود تحریم و FATF  مورد بحث قرار می‌گیرد. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: بنابر تصمیم ستاد اقتصادی دولت مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی بر تحویل مرغ از مرغ‌داری‌ها تا کشتارگاه‌ها نظارت کند و وزارت صمت از کشتارگاه‌ها تا توزیع در بازارها نظارت و کنترل مستقیم داشته‌ باشند تا مرغ‌ به دست مصرف‌کنندگان برسد. علاوه بر این  وزارت جهاد مکلف شد جوجه ‌ریزی‌ها را برای کنترل قیمت مر غ افزایش دهد. وی ادامه داد: اتفاقاتی که در برخی میادین میوه رخ می‌دهد قاعدتا منتفی می‌شود ضمن اینکه مجوز خرید ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی از خارج از کشور صادر شده است.

دولت درحال قبولاندن واقعیت تلخ تحریم به عده‌ای در داخل است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه نظارت جدی در بازار مشاهده نمی شود، گفت: دولت این روزها با اینکه عده‌ای نمی‌خواهند ببینند دشوارترین دوران دولت‌ها در تاریخ معاصر ایران را دارد طی می کند. وی افزود: دولت با همه این دشواری‌ها باید در داخل هم به عده‌ای بقبولاند که واقعیت تلخ تحریم چیست و رفتار شما اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند و باید اجماع سازی هم کند. علاوه بر این باید به اتهامات غیرمنصفانه جریانات سیاسی داخلی نسبت به اعضای دولت و از جمله وزیر امور خارجه هم پاسخ دهد. دولت در بخش دیگری از کارش باید تدبیر کند که در تحریم و عدم اجازه تراکنش مالی با ویروس مرگ کرونا هم مبارزه کند. ربیعی گفت: دولت با همه سختی‌ها باید چهار مسیر تولید واکسن کرونا را حمایت کرده و سامان دهد و با هزار مانع و روش‌های مختلف، برای خرید و واردات واکسن کرونا ارز تامین کند تا نگرانی‌های جانی مردم رفع شود. در همین حال باید به عده‌ای بقبولاند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط به مصلحت نیست و قیمت‌ها و صف‌ها را چندین برابر می‌کند.   دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری ادامه داد: همه این‌ها را بگذارید کنار، دولت این روزها مشغول به ثمر نشاندن پروژه‌های آینده‌ساز هست و در همین سال پروژه‌های متعددی هر هفته در حوزه‌های نفت، پتروشیمی، گاز، جاده، ریل و آبیاری در حال افتتاح است تا در سال‌های آتی با اشتغال پایدار تضمین شود که کشور را از رکود خارج می‌کند.  سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اما در مورد نظارت بر بازار، با توجه به حساسیت‌های امسال مبارزاتی انجام شده است. البته می‌تواند ناهماهنگی‌ها باشد و هیچ نهادی نمی‌تواند بگوید خالی از اشکال هستم اما در بحث نظارت و مقابله با سودجویی هم اقداماتی انجام شده و ناجا اخیرا وارد شده و احتکارکنندگان را بازداشت کرده است. طرح تشدید نظارت‌ها بر بازارها در ایام پایانی سال بر خلاف سال های گذشته نیز از موعد مقرر و از ۱۵ بهمن ماه آغاز شده است.   ربیعی با بیان اینکه فقط در دو ماه گذشته ۱۵ هزار و ۴۵۰ پرونده تخلف به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان به تعزیرات ارسال شده است، گفت: دولت به منظور تعادل بازار و در پیش بودن ماه مبارک رمضان و افزایش ذخایر گوشتی و به رغم جوجه ریزی مناسب و تولید قابل قبول مرغ برای حمایت از مصرف کنندگان به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومان خریداری و وارد کشور کند. همچنین ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در داخل کشور برای ماه رمضان انجام شده است.