بوی تند خـیانت

کلمه «ریگی» خیلی‌ها را ناخودآگاه به یاد «عبدالمالک ریگی»، رهبر گروه جندالله و فیلم اعترافاتش می اندازد. دستگیری او در چهار اسفند ۱۳۸۸ و اعدامش در ۳۰ خرداد ۱۳۸۹، ضربه مهلکی به این گروه بود که چند صباحی این گروه را مشغول دست و پنجه نرم کردن با این ضربه مهلک کرد اما دو سال بعد در مهرماه ۹۱، وقتی ماموران انتظامات نماز جمعه چابهار به «حمزه سراوانی» مشکوک می‌شوند، او فرار می‌کند، ماموران به سویش شلیک می‌کنند و جلیقه انتحاری‌اش منفجر می‌شود و ترکش‌هایش جان دو تن از مامورانی که تعقیبش می‌کردند را نیز می‌گیرد. سال‌هاست که در مورد امنیت مرزها و جان مرزبانان گفته می‌شود و حال که به گفته قرارگاه قدس، عوامل نفوذی نیز در کمین این امنیت نشسته و سایه گروهک‌های تروریستی را با خود به درون مرزهای ایران آورده‌اند، به نظر می‌رسد این هشدارها صورت جدی‌تری به خود بگیرند قرارگاه قدس در اطلاعیه خود با اشاره به اینکه این پایگاه از استحکامات خوبی برخوردار بوده، آورده که عوامل این گروهک با فریب و تطمیع عوامل نفوذی، این حادثه را در نقطه صفر مرزی و روبه روی یکی از پاسگاه‌های مرزی کشور پاکستان صورت داده‌اند‌

محبوبه ولی، روزنامه نگار

این حادثه نشان داد علی رغم دستگیری و اعدام ریگی هنوز جریانی که به دنبال ترور برای رفتن به بهشت است، در سیستان و بلوچستان و اطراف آن جاری است و مدتی بعد از دل جندالله ریگی، گروهی به نام انصار و بعد هم جیش العدل به سرکردگی «صلاح الدین فاروقی» سربرآورد و جنایات جندالله را ادامه داد.

عامل نفوذی غذای مسموم و ربایش

آخرین اقدام آنها مربوط به بامداد دیروز است. حدود ساعت چهار تا پنج صبح دیروز (24 مهر 97) در منطقه صفر مرزی «لوکدان» مربوط به بخش «ریگ ملک» شهرستان میرجاوه که در ۵۰ کیلومتری شهر میرجاوه قرار دارد، 14 نیروی هنگ مرزی ایران ربوده شده‌اند. از این 14 تن، هفت نفر نیروهای بسیج طرح امنیت، پنج نفر نیروهای هنگ مرزی میرجاوه و دو نفر نیروهای اطلاعات سپاه هستند که تعدادی از آنها سرباز وظیفه بوده‌اند.

جیش العدل در کانال تلگرامی منتسب به این گروهک، مسئولیت ربوده شدن این نیروها را برعهده گرفت و طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بامداد سه‌شنبه ۲۴ مهرماه، یک پایگاه مرزی در شهرستان میرجاوه را به صورت کامل خلع سلاح کرده‌اند.

ساعتی بعد قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه با صدور اطلاعیه‌ای، ربوده شدن تعدادی از نیروهای مرزبانی در جنوب شرق کشور را تایید کرد و خبر از دخالت عوامل نفوذی در این ربایش داد.

قرارگاه قدس در اطلاعیه خود با اشاره به اینکه این پایگاه از استحکامات خوبی برخوردار بوده، آورده که عوامل این گروهک‌های تروریستی که از سوی سرویس‌های بیگانه هدایت و پشتیبانی می‌شوند، با فریب و تطمیع عوامل نفوذی، این حادثه را در نقطه صفر مرزی و روبه روی یکی از پاسگاه‌های مرزی کشور پاکستان صورت داده‌اند‌. 

گمانه‌زنی‌های اولیه نیز حاکی از این است که عوامل نفوذی با خوراندن غذای مسموم به این افراد، آنها را طعمه ربایندگان کرده‌اند و ربایندگان نیز گروگان‌ها را با خود به پاکستان برده‌اند.

مرز خونین

این اولین بار نیست که این گروهک علیه نیروهای ایرانی در مرز ایران و پاکستان دست به ربایش و جنایت می‌زند. اساسا آنها موجودیت خود را با این اقدامات اعلام کردند. سوم آبان 92 به یک گشت مرزبانی در سراوان حمله کردند و در پی این حمله 14 تن از اعضای پلیس مرزبانی ایران شهید و هفت تن دیگر مجروح شدند.

جیش العدل در حالی که 12 سرباز را در این حمله کشته بود، در وبلاگ خود هدف از این اقدام را دفاع از جوانان بلوچ و همچنین اعتراض به مداخله ایران در جنگ داخلی سوریه اعلام کرد. آنها پس از این حمله به خاک پاکستان پناه بردند. 

چند ماه بعد یعنی در بهمن 92، پنج مرزبان ایرانی را در نزدیکی مرز ایران و پاکستان ربودند و مدتی بعد عکس آنها را نیز منتشر کردند. مدتی بعد خبر از قتل یکی از گروگان‌ها دادند و در ازای جان چهار تن دیگر خواستار آزادی 50 عضو زندانی این گروه، 200 نفر از شهروندان سنی مذهب زندانی در ایران و پنجاه نفر از زنان سنی شدند که به گفته آنها در سوریه در بازداشت سپاه پاسداران بودند. 

آنها که خود را مدافع «حقوق اقلیت سنی» و «قوم بلوچ» معرفی می‌کنند، در 17 فروردین 94، از داخل خاک پاکستان وارد مرزهای ایران شده و هشت نفر از نیروهای مرزبانی ایران در منطقه «نگور» را کشته و به پاکستان بازگشتند. 

در شش اردیبهشت پارسال، ساعت هشت شب در حالی که مرزبانان در حال گشت‌زنی و تحویل پست بودند، باز هم از داخل خاک پاکستان با سلاح‌های دوربرد، 9 مرزبان ایرانی که سه تن آنها نیروی کادری و شش تن سرباز بودند را به شهادت رساندند و گفته شد که یک مرزبان را نیز به اسارت خود در آوردند. 

حمله به مرزهای مشترک ایران و پاکستان امسال نیز جان چندین نیروی مرزبانی را گرفته است. اولین ماه بهار امسال سرگرد ضیایی، از معاونان فرماندهی مرزبانی سیستان و بلوچستان به ایرنا خبر داد که مرزبانان از ساعت یک تا سه بامداد 28 فرودین در نقطه صفر مرزی میرجاوه با گروهگی تروریستی درگیر شده‌اند.  در این درگیری دو تن از دو نیروی مرزبانی، یک استوار و یک سرباز وظیفه شهید شدند و سه نفر نیز زخمی شدند.  تیرماه سال جاری نیز دو نیروی بسیج طرح امنیت منطقه کورین زاهدان در درگیری با افراد مسلح، جان خود را از دست دادند. 

پاکستان و توافق بی‌حاصلش

اینها تنها نمونه‌هایی از حملات گروهک تروریستی جیش العدل به مرزهای ایران است و آنها که دستشان به اندازه خلف خود یعنی جندالله در ایران باز نیست، هر بار به خاک پاکستان می‌گریزند.  

در ربایش روز گذشته نیز اعلام شد که اعضای این گروهک به پاکستان گریخته و 14 گروگان خود را نیز به خاک این کشور برده‌اند. سپاه در اطلاعیه خود آورده است: «ازدولت پاکستان انتظار می‌رود با اشرارو تروریست‌هایی که در جوار مرزهای آنان لانه کرده و از سوی برخی کشورهای مرتجع شرور و تروریست پرور منطقه حمایت و به کارگیری می‌شوند، برخورد جدی داشته و به سرعت نسبت به آزادی و تحویل مرزبانان  اقدام کند.»

به همان اندازه‌ای که جنایت جیش العدل در ایران امر تازه‌ای نیست، این درخواست از دولت پاکستان نیز تازه نیست. سال 92 زمانی که هنوز شمار جنایات و حملات این گروه تا این مقدار افزایش نیافته بود، در پی حمله آنها به گشت مرزبانی سراوان و گروگان گرفتن پنج مرزبان در چند ماه بعد، دولت ایران از پاکستان خواست که اعضای این گروه را به ایران تحویل دهد.

علی فتاحی، رئیس فراکسیون اهل سنت وقت مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه اعضای این گروه نه تنها سنی نیستند، بلکه مسلمان نیز نیستند و قصد آنها تفرقه‌افکنی میان شیعه و سنی است، از نیروهای مسلح خواست که گروهک جیش العدل را در خاک پاکستان نیز سرکوب کند.

نهایتا دو کشور در اسفند 92 توافق نامه‌ای را برای اقدامات امنیتی مشترک در طول نوار مرزی به امضا رساندند و پاکستان خود را موظف به تلاش برای بازگرداندن سربازان ربوده شده ایرانی دانست و خبرهایی نیز از دستگیری برخی اعضای این گروهک رسید.

جیش العدل حدود یک ماه بعد از امضای آن توافق، چهار سرباز ایرانی را به ایران بازگرداند و انگیزه آن را نشان دادن حسن نیت خود اعلام کرد اما حملات و جنایات آنها در مرز ایران خاتمه نیافت و تا امروز ادامه دارد و به نظر می‌رسد دولت پاکستان عزم یا توان پاکسازی خاک کشورش از این عناصر را ندارد. 

گذشته از جنایات جیش العدل در سیستان و بلوچستان و مناطق هم مرز با پاکستان، ایران همین ابتدای ماه جاری، داغدار حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز شد که طی آن 25 نفر از جمله تعدادی سرباز و یک کودک چهار ساله جان خود را از دست دادند.

نمایندگان مجلس در بررسی ابعاد این حادثه تروریستی در مجلس جزئیات تکان دهنده ای را مطرح کردند، زنگ هشداری برای امنیت بود. سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت در دو فیلم تاثرآور از حادثه اهواز که در مجلس به نمایش گذاشته شده، تروریست‌ها 12 دقیقه مداوم تیراندازی می‌کردند، رفت و آمد داشتند، خشاب عوض می‌کردند و به مجروحین تیر خلاص می‌زدند اما هیچ کس به آنها حتی یک شلیک نیز نکرد.

وی ادامه داده بود که در تأمین امنیت، حراست و حفاظت محیط برنامه، ضعف‌های زیادی بود و این ضعف از خود ما است. آنچه را که او در مورد امنیت رژه اهواز گفته است، سال‌هاست که در مورد امنیت مرزها و جان مرزبانان گفته می‌شود و حال که به گفته قرارگاه قدس، عوامل نفوذی نیز در کمین این امنیت نشسته و سایه گروهک‌های تروریستی را با خود به درون مرزهای ایران آورده‌اند، به نظر می‌رسد این هشدارها صورت جدی‌تری به خود بگیرند.