محبوبه ولی

 

چه ارتباطی می‌تواند بین برخی روحانیون متنفذ متوفی و ماکارونی باشد؟ پیچیده‌ترین ارتباط این است که صاحب یکی از آن کارخانه‌های بزرگ ماکارونی، مثلا تک ماکارون، این روحانیون متنفذ متوفی را به خانه خود برده و آنجا غسل دهد!

شاید کاظم صدیقی گمان می‌کرد بعد از آن معذرت‌خواهی که بابت اظهاراتش درباره به اصطلاح «کرامت» مصباح یزدی کرد، غائله را خوابانده و قضیه فیصله پیدا کرده است.

اما حالا کاشف به عمل آمده سرنخی که او روی آنتن تلویزیون در همان یکی دو دقیقه داد، رشته‌ای بود که سر دراز دارد و احمد توکلی آن سرنخ را گرفته و به «رضا مطلبی کاشانی»، مالک کارخانه تک ماکارون رسیده است.

توکلی که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت است به همراه معاونش در سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت طی یادداشتی از گفته‌های جنجال‌برانگیز کاظم صدیقی رمزگشایی کردند.

صدیقی همین چند وقت پیش پس از فوت آیت‌الله مصباح یزدی در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «آیت‌الله مصباح یزدی را در خانه غسل دادند و کسی غسل داد که آیت‌الله حق‌شناس را غسل داده بود، دامادِ داماد ایشان آقای دکتر محمدی جزو مریدان آیت‌الله حق‌شناس بود. او تعریف کرد آیت‌الله جاودان به ما پیام داد که اگر از آقای مصباح یک کرامتی دیدید به ما بگویید. غسال روایت می‌کند وقتی این پیام را دریافت کردم آرزو کردم که ‌ای کاش آیت‌الله مصباح در آن دنیا شفاعتی بکند. تا این آرزو را کردم دیدم آیت‌الله مصباح چشمانش را باز و نگاه مهربانانه‌ای کرد و دوباره چشمانش را بست.»

رفیق لاکچری منبری معروف

حالا احمد توکلی می‌گوید: «پیدا کردن غسّال یاد شده با توجه به کدی که ایشان (کاظم صدیقی) در سخنان خود داد، چندان دشوار نبود.»

این غسال چندان هم ناآشنا نیست و فقط همین امسال دو بار خبرساز شده است؛ خبر اولش که سر و صدای بیشتری به پا کرد، وقتی بود که علیرضا پناهیان، منبری و واعظ تندروی نزدیک به جبهه پایداری ناگزیر شد برای گریز از جنجال ملک سعادت‌آبادش از نام او یعنی رضا مطلبی خرج کند.

موضوع از این قرار بود که تابستان امسال وقتی سند ملک میلیاردی پناهیان در سعادت‌آباد منتشر شد، پناهیان درنهایت گفت که این ملک «هدیه رفقا» بوده است. از روی همان اسناد و مدارک مشخص شد که رفیق لاکچری پناهیان، رضا مطلبی کاشانی، مالک شرکت تک ماکارون، عضو هیأت مدیره بنیاد خیریه غدیر، رئیس هیأت مدیره شرکت فنی مهندسی تین‌سازه پایور، رئیس هیأت مدیره شرکت پارس اقتصاد تین، رئیس هیأت مدیره علمی فرهنگی علامه عسگری، رئیس هیأت مدیره موسسه خیریه و نیکوکاری ریحانه، رئیس هیأت مدیره بیمارستان و زایشگاه الوند و عضو هیأت مدیره مجمع خیرین امید کشور است.

هشدار به علما

البته رفیق لاکچری علیرضا پناهیان در موسسات و شرکت‌های دیگری نیز دست دارد که ذکر همه آنها موجب اطاله کلام است اما آنچه این روزها نام او را دوباره بر سر زبان‌ها انداخته این است که او دستی نیز در «غسل» دارد؛ آن هم نه غسل هر کسی!

احمد توکلی در یادداشت خود از او به عنوان یک ابربدهکار بانکی یاد کرده که جنازه‌های «روحانیون سرشناس» را به خانه خود می‌برد و غسل می‌دهد!

جالب آنکه سایت شعار سال نوشته است اکثر اعضای خانواده رضا مطلبی در کانادا به سر می‌برند. یکی از فرزندان او نیز داماد ابوترابی فرد، امام جمعه تهران است.

توکلی نوشته است: «با ورود جریان عدالتخواه به این مسئله، ابعاد بیشتری عیان گشت. دیده‌بان شفافیت و عدالت پرونده آقای مطلبی کاشانی را یک پرونده ویژه تلقی کرد و با نام بردن صریح از وی، به علما هشدار داد از وی بپرهیزند که متاسفانه چندان کارگر نیفتاد. فردی که بررسی‌ها نشان می‌دهد شبکه بزرگ و تو در تویی از ارتباطات با مسئولان عالی‌رتبه و روحانیون سرشناس دارد.»

مطلبی عضو هیأت‌مدیره آستان قدس است

او و معاونش در بخش دیگری از یادداشت خود با توجه به انتساب خیریه‌های متعدد به او، افزوده‌اند: «افرادی که در لباس تاجران خیّر و متدیّن به دنبال نفوذ بر علما و مسئولان هستند فارغ از آنکه، کار خیری که از عایدی غصب املاک دیگران یا اجاره موقوفات به ثمن بخس صورت گیرد را چه سود، حتی اگر نگهداری از صدها کودک معلول یا ساخت حوزه‌های علمیه باشد و بدتر آنکه پای چنین افرادی را به تمشیت امور در آستان مقدس علی بن موسی‌الرضا(ع) نیز باز نماید.»

ماجرای باز شدن پای «ابربدهکار بانکی» به حرم رضوی دومین خبری است که امسال درباره او منتشر شد، اما برخلاف خبر مربوط به پناهیان، بی‌سر و صدا بود.

باید دید روحانیون دلباخته به مردانی چون رضا مطلبی، تکلیف بدهی بانکی سنگین او و ابهامات پرونده‌اش را روشن می‌کنند یا اینکه آرام و بی‌صدا از کنار چنین گزارش‌هایی می‌گذرند و در دل آرزو می‌کنند، پیکرشان نیز در غسالخانه لاکچری او غسل داده شود

تیرماه امسال حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، رضا مطلبی کاشانی را در کنار چهره‌های دیگری مانند غلامعلی حداد عادل و حسین صفار هرندی که برخلاف مطلبی چهره سیاسی بودند، به عنوان عضو هیأت امنای حرم مطهر رضوی منصوب کرد.

در گزارش هیأت امنای جدید آستان قدس هم آمد که رضا مطلبی گرچه مثل سایر اعضا سیاسی نیست؛ اما مانند بسیاری از شخصیت‌های سیاسی در فعالیت‌های خیریه مشارکت دارد.

مجالست نامأنوس روحانیت با ثروت و قدرت

سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت اما دیروز با یادداشت صریحی که نوشت، نسبت به این «مشارکت» هشدار جدی داد و یادآور شد: «مدتی است می‌بینیم برخی روحانیون سرشناس، ارزش‌هایی چون عدالت و اخلاق را تخفیف می‌دهند تا ارزش‌های دیگری چون ثروت‌افزایی اجتماعی و رشد سیاسی را برجسته سازند. آیا ممکن هست که مجالست با چنین ثروتمندانی، بر افکار هم تأثیر گذاشته باشد!؟»

ارزش دادن به ثروت‌افزایی را می‌توان در همین منبرهای پناهیان دید که ازقضا مجالست بسیار با رضا مطلبی دارد؛ آن جایی که به پامنبری‌های خود توصیه می‌کند: «کارمند یعنی مستضعف؛ به کارمند دختر ندهید!»

نکته قابل‌تامل دیگر اما این است که مطابق مواد 52 و 53 آیین‌نامه مقررات بهداشتی آرامستان‌ها شستشو و غسل متوفی در جایی غیر از غسالخانه بهداشتی ممنوع است؛ اما یا همانطور که ممنوعیت تردد از خط ویژه بی آر تی شامل حال نماینده مجلس نمی‌شود؛ این ممنوعیت نیز شامل حال روحانیون سرشناس و غسال متمولشان نمی‌شود یا اینکه آقای مطلبی مجوز یک غسالخانه لاکچری در خانه خود را دارد!

ارزش دادن به ثروت‌افزایی را می‌توان در همین منبرهای پناهیان دید که از قضا مجالست بسیار با رضا مطلبی دارد؛ آن جایی که به پامنبری‌های خود توصیه می‌کند: «کارمند یعنی مستضعف؛ به کارمند دختر ندهید!»

حال اما باید دید روحانیون دلباخته به مردانی چون رضا مطلبی، تکلیف بدهی بانکی سنگین او و ابهامات پرونده‌اش را روشن می‌کنند یا اینکه آرام و بی‌صدا از کنار چنین گزارش‌هایی می‌گذرند و در دل آرزو می‌کنند، پیکرشان نیز پس از وفات در دستان او و غسالخانه لاکچری او غسل داده شود؛ چه‌بسا که شرح کرامتی از آن نقل محافل شود!

البته برای نیل به چنین توفیقی! باید از خواص بود زیرا همانطور که توکلی نیز نوشته است، بعید است شوق مطلبی و امثال او برای غسل، نصیب پیکر یک طلبه فاضل و مهذب ولی گمنام شود.