سخنگوی وزیر امور خارجه در ارتباط با آخرین وضعیت نفتکش توقیف شده کره‌ای در ایران و درخواست کره جنوبی از قطر برای میانجی‌گری بین تهران و سئول جهت حل این موضوع گفت: علت توقیف نفتکش کره‌ای مسائل فنی و آلودگی محیط زیستی در دریا بوده است و میانجی‌گری سیاسی درمورد مسائل فنی مورد قبول ما نیست و این موضوع را به کره‌ای‌ها نیز اعلام کرده‌ایم.

سعید خطیب زاده، طی گفت‌وگویی در حاشیه بازدید از خبرگزاری ایسنا، افزود: در جریان سفر هیأت کره‌ای به تهران که چندی پیش براساس برنامه‌ریزی قبلی انجام شد ما از آن‌ها پرسیدیم که چرا مسئله توقیف نفتکش را که یک مسئله فنی است، می‌خواهند از طریق سیاسی حل کنند؟

این دیپلمات ارشد ایرانی یادآور شد: این موضوع برای برخی کشتی‌های ایرانی نیز در جای دیگر رخ داده و همه کشورها در ارتباط با این موضوع حساس هستند.

خطیب زاده با بیان اینکه این کشتی براساس حکم قضایی توقیف و به بندر هدایت شده است، افزود: در این مدت بالاترین سطح دسترسی‌های کنسولی برای ملوانان و کارکنان این کشتی فراهم شده است. تعدادی از خدمه کشتی بیمار بوده که دسترسی‌های بهداشتی و درمانی برای آن‌ها فراهم شد و معاون وزیر خارجه کره در جریان سفری که به تهران داشت با کاپیتان این نفتکش به صورت تلفنی گفت و گو کرد و دیگر خدمات کنسولی لازم نیز برای آن‌ها فراهم شده است.

علت توقیف نفتکش کره‌ای مسائل فنی و آلودگی محیط زیستی در دریا بوده است و میانجی‌گری سیاسی درمورد مسائل فنی مورد قبول ما نیست.  این موضوع را به کره‌ای‌ها نیز اعلام کرده‌ایم

خطیب زاده با رد این ادعا که هدف ایران از توقیف این نفتکش کره‌ای مجبور کردن کره برای بازپرداخت پول‌های بلوکه شده ایران در سئول بوده است، ادامه داد: ما تاکنون راه‌های مختلفی را برای آزادسازی این پول‌ها رفته‌ایم و سفر قائم مقام وزیر خارجه کره نیز در همین راستا صورت گرفت.

کره ای‌ها فقط قول می دهند!

وی با بیان اینکه در ملاقات‌هایی که مقامات ایرانی با هیأت وزارت خارجه کره جنوبی، داشتند تأکید شد که دولت کره همکاری‌های لازم را در سه سال اخیر با ایران برای بازگرداندن این پول‌ها انجام نداده است، افزود: آن‌ها نیز در این دیدار مثل همیشه قول‌هایی برای پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای حل این موضوع داده‌اند و امیدواریم این بار به این قول‌هایشان عمل کنند و به صورت واقعی و به دور از هرگونه بهانه‌گیری تلاش کنند که پول ایران آزاد شود چراکه آزاد شدن این پول می‌ تواند آثار خوبی در فضای اقتصادی ایران به جا بگذارد.

ظریف یکی از بهترین دیپلمات‌های ایران است

این دیپلمات ارشد کشورمان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه وزارت خارجه مأموریت‌گراست و در چارچوب سیاست‌ها و مأموریت‌هایی که به آن ابلاغ می‌شود، عمل می‌کند، افزود: این یک واقعیت است که وزیر خارجه کنونی ما یکی از بهترین دیپلمات‌های مولفی است که جمهوری اسلامی تربیت کرده است و در بیرون کشور نیز از دیپلمات‌های ورزیده و شناخته شده در طراز بین‌المللی به‌شمارمی‌آید.

عرصه سیاست خارجی، عرصه قربانی شدن است نه قهرمانی

خطیب‌زاده با تأکید بر اینکه همان طور که آقای ظریف اشاره کردند عرصه سیاست خارجی، عرصه قربانی شدن در راستای منافع ملی و مصالح کشور است نه عرصه قهرمانی، گفت: کسی که وارد این عرصه می‌شود و مسئولیت می‌پذیرد، می‌داند که هر لحظه باید برای کشور قربانی شود و این عرصه، عرصه قهرمانی نیست.

در ارتباط با پرونده اسدالله اسدی در بلژیک با یک سناریو و عملیات فریب مواجه هستیم. یک دام پیچیده با استفاده از گروهک ورشکسته منافقین برای این دیپلمات ایرانی طراحی کرده‌اند که البته انجام چنین اقدام‌هایی از سوی برخی  سرویس‌های کشورهای غربی مسبوق به سابقه است

بیانیه سازمان ملل در مورد حق‌السهم ایران، غیردقیق بود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به نامه دبیرکل سازمان ملل متحد به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، ایران به خاطر عدم پرداخت  حق عضویت خود از دادن رأی در مجمع عمومی سازمان ملل محروم شده است و از طرف دیگر ایران اعلام کرده که از طریق پول بلوکه شده خود در کره تلاش کرده که این بدهی را پرداخت کند، گفت: ما از همان اول منابع لازم را برای پرداخت به سازمان ملل تخصیص داده‌ایم و این آمریکایی‌ها بوده‌اند که کانال‌های مالی را برای برداشت این پول بلوکه کرده‌اند و دبیرخانه سازمان ملل نیز در جریان این موضوع است. ما از آن‌ها خواسته‌ایم که بگویند که از چه  کانالی این پول را انتقال بدهیم که آمریکایی‌ها نتوانند راه آن را مسدود کنند.

وی با اعتقاد بر اینکه بیانیه دبیرکل سازمان ملل در این ارتباط غیردقیق بود و آن‌ها خود در جریان مسائل در این زمینه هستند، افزود: موضوع ایران با کشورهایی که حق عضویت خود را پرداخت نکرده‌اند متفاوت است. ما منابع را اختصاص داده‌ایم ولی مسئله پیدا کردن کانالی است که این پول قابل انتقال باشد و آمریکا راه آن را مسدود نکند.

عربستان، پیشنهادهای ایران را بی‌پاسخ گذاشت

وی با بیان اینکه علیرغم سنگ‌اندازی‌های برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان علیه ایران، ما همواره تأکید کرده‌ایم که کشورهای منطقه باید به یک فهم مشترک در ارتباط با مسائل منطقه دست پیدا کنند تا یک سازوکار امنیتی لازم در این زمینه حاصل شود، گفت: متأسفانه آنچه که تاکنون شاهد آن بوده‌ایم بی‌پاسخ گذاشتن پیشنهادهای ایران از سوی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان در این زمینه بوده است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه به نظر می‌رسد که مقامات سعودی با فهم اینکه جنگ و خونریزی دیگر کمکی به آن‌ها نمی‌کند و همچنین ناامید از متحدان سابق خود، اصلاح برخی از سیاست‌هایشان را در تعامل با برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در پیش گرفته‌اند، افزود: اگر این اصلاح سیاست‌ها به صورت جدی در دستور کار آنها باشد و سعودی‌ها به این نتیجه برسند که راهکار برای حل مشکلات، همکاری منطقه‌ای است اولین کشوری که از این موضوع استقبال می‌کند و  به آنها خوشامد می‌گوید، ایران است.

وی با بیان اینکه ما آمادگی داریم که در صورت تحقق این موضوع وارد عرصه مذاکره و گفت و گو شویم در پاسخ به این سوال که شما تأکید بر اصلاح سیاست‌های عربستان می‌کنید و از آن طرف دولت ریاض نیز از برخی از سیاست‌های ایران در منطقه ابراز نگرانی می‌کند و راه حل مشکلات را اصلاح این سیاست‌ها می‌داند؟ خاطرنشان کرد: باید توجه داشت لیست اقدامات سعودی بر علیه منطقه بسیار بلند است. آنچه که عربستان سعودی در منطقه انجام داده تجاوز آشکار به مرزهای کشورهای همسایه و منطقه است. چندین سال است که به کشور فقیر یمن حمله کرده و مردم این کشور را به شیوه‌های مختلف در حصر قرار داده است. از طرف دیگر تلاش کرد که از طریق زور سیاست‌های خود را به برخی دیگر از کشورهای منطقه از جمله قطر تحمیل کند.

حاضر به گفت‌وگو در مورد نگرانی‌های توهمی ریاض هستیم

این دیپلمات ارشد کشورمان با تأکید بر اینکه ما در عرصه منطقه‌ای مسئولانه عمل کرده‌ایم و حتی با تساهل و تسامح سعی کرده‌ایم که از برخی خطاهای کشورهای منطقه از جمله عربستان در مورد ایران عبور کنیم، گفت: ممکن است سعودی‌ها یکسری نگرانی‌هایی داشته باشند و اتفاقا ما تأکید داریم که باید در مورد این‌ها صحبت کرد. طرح صلح هرمز در همین چارچوب بود که در مورد این مسائل صحبت شود. برخی از نگرانی‌ها ممکن است توهمی باشد که پای قدرت‌های دیگر را در منطقه باز کند و ما حتی حاضریم در مورد این نگرانی‌های توهمی و خیالی نیز صحبت کنیم.

راهکار در دست سعودی‌ها است

خطیب زاده با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال گذشته همواره از خود دفاع کرده است و تهاجمی در منطقه نداشته در پاسخ به این سوال که یکی از نگرانی‌های عربستان در ارتباط با ایران موضوع یمن و سیاست‌های تهران در ارتباط با این موضوع است؟ گفت: پاسخ نگرانی، جنگ نیست. عربستان سعودی در این سال‌ها یک تصمیم راهبردی گرفته و آن ایستادن در طرف اشتباه تاریخ بوده است. ریاض طی این سال‌ها از طالبان حمایت کرده، از اسامه بن لادن و القاعده حمایت کرد، جبهه النصره را تحت حمایت خود قرار داد و در طرف غلط تاریخ ایستاد. در مورد یمن نیز اگر عربستان نگرانی‌هایی دارد راه حل آن جنگ نیست. کشور فقیر یمن هیچ حمله‌ای به عربستان انجام نداد. به نظر می رسد نگرانی‌های عربستان در مورد یمن نگرانی‌های تخیلی است و اکنون نیز راهکار مشخص است و آن توقف جنگ است. راهکار در  دست سعودی‌هاست و هر لحظه اراده کنند می‌توانند موضوع را حل کنند.

یک دام پیچیده، برای دیپلمات ایرانی طراحی شده است

وی با بیان اینکه در ارتباط با پرونده اسدالله اسدی در بلژیک با یک سناریو و عملیات فریب مواجه هستیم، افزود: یک دام پیچیده با استفاده از گروهک ورشکسته منافقین برای این دیپلمات ایرانی طراحی کرده‌اند که البته انجام چنین اقدام‌هایی از سوی برخی از سرویس‌های کشورهای غربی مسبوق به سابقه است .

سخنگوی وزارت خارجه گفت: به دلیل نقض مصونیت‌های دیپلماتیک ما صلاحیت دادگاه ایشان را تأیید نمی‌کنیم و وکیل‌شان نیز در این ارتباط موضع گرفتند.

وی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه اسدالله اسدی در دادگاه حضور پیدا نکرده است، افزود: ایشان براساس توصیه وکیل‌شان عمل می‌کنند و ما به تصمیم ایشان و وکیل‌شان احترام می‌گذاریم.

خطیب زاده در ادامه گفت: با تمام قوا این پرونده را پیگیری خواهیم کرد و تا احقاق کامل حقوق این دیپلمات کوتاه نخواهیم آمد و به طرف‌های اروپایی نیز گفته‌ایم متأسفانه در این پرونده بدعت خطرناکی پایه گذاشته‌اند.

هیچ تحول خاصی در مورد  پرونده «نازنین زاغری» ایجاد نشده است

خطیب‌زاده در پاسخ به پرسشی درخصوص اظهارات وزیر خارجه انگلیس مبنی‌بر اینکه تلاش‌های جدی‌تری برای آزادی «نازنین زاغری» در حال انجام است،‌ گفت: از نظر ما خانم زاغری محکوم است و دارای حکم قضایی است. هیچ تحول خاصی در مورد این پرونده ایجاد نشده است.