وزیر امور خارجه کشورمان اخبار مربوط به مذاکره مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل با تیم جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا را تکذیب کرد.

روز گذشته جرج ملبرونو، خبرنگار ارشد فیگارو به نقل از منبعی در تهران نوشت که «مجید تخت‌روانچی و یکی از فرستادگان تیم بایدن از سه هفته پیش در نیویورک مخفیانه گفتگو‌ها برای بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای را آغاز کرده‌اند که هدفش زمان‌بندی اعلام بازگشت همزمان دو طرف به برجام است.»

محمدجواد ظریف اما دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت ضمن تکذیب این خبر، گفت: خیلی جالب است که خبرنگار فیگارو چک نکرده است که آقای روانچی در سه هفته گذشته ایران بوده است و روز دوشنبه به تازگی به نیویورک بازگشته است. آنهایی هم تازه برمی‌گردند یک هفته‌ای در قرنطینه هستند بنابراین بی‌حساب صحبت کرده است.

وی همچنین تاکید کرد: ما یک توافق مستحکم داریم، نکاتی که در این توافق هست و یا نیست با توافق انجام شده و امکان ندارد که دوباره مذاکره کنیم.

ظریف با بیان اینکه توپ در زمین آمریکاست، عنوان کرد: قرار نیست دولت جدید آمریکا به کسی باج دهد، فقط قرار است تعهدات خود را امضا کند. ما برای امضا و اجرای تعهدات دیگران به آنها باج نخواهیم داد. به دنبال باج‌گیری از کسی هم نیستیم. آنها تعهداتی دارند، خساراتی به ملت ایران وارد کرده‌اند. ما باید ببینیم که چقدر آنها آمادگی دارند که به تعهدات‌شان عمل کنند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انتقادات از تیم مذاکره کننده و اینکه ما در دوره بعد بهتر مذاکره می‌کنیم و آیا می‌شد بهتر از این مذاکره کرد، گفت: ما ایرانی‌ها اصطلاحی داریم که می‌گوییم املای نوشته نشده غلط ندارد. آقایانی که این صحبت‌ها را می‌کنند به من نشان بدهند دو صفحه با یک نفر توافق نوشتند نه ۲۰۰ یا ۱۵۰ صفحه.

وی ادامه داد: توافق یعنی اینکه و آنچه که شما می‌خواهید و آنچه که طرف مقابل می‌خواهد این یعنی توافق در غیر این صورت تسلیم می‌شود. دوستان ما اگر بخواهند چنین توافقی انجام بدهند، خیلی باید زحمت بکشند نمی‌گویم نمی‌توانند ولی خیلی باید زحمت بکشند اگر روزی از این بهتر را نوشتند بنده در مقابل آنها تعظیم می‌کنم و دستشان را می‌بوسم و برای خدمتی که به مردم ایران کردند تشکر خواهم کرد. امیدوارم آنها هم اگر نمی‌خواهند ما را تحسین کنند از پشت به ما خنجر نزنند.