رئیس‌جمهور تاکید کرد که دولت مصمم است ظرف هفته‌های آینده و با ورود اولین محموله واکسن خریداری شده، عملیات واکسیناسیون را در کشور مطابق جدول طراحی شده از جامعه هدف آغاز کند.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی عصر دیروز در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا و پس از دریافت گزارش‌های دستگاه‌های ذیربط نظیر بانک مرکزی، وزارتخانه‌های صمت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص آخرین اقدمات صورت گرفته برای تامین ارز و منابع مورد نیاز برای ساخت، تامین و واردات واکسن کرونا، گفت: تامین واکسن کرونا جزو اولویت‌های کشور است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید در کنار سایر احتیاجات دارویی و تجهیزات پزشکی، واکسن کرونا با اولویت تولید و تامین شود، اظهارداشت: اگر تحریم‌ها، مانع تراشی‌ها و ایجاد محدودیت‌ها در تامین منابع خرید واکسن از سوی دولت تروریست ترامپ نبود، قطعا واکسیناسیون را خیلی زودتر می‌توانستیم آغاز کنیم و این نیز این جنایتی بود که آمریکایی‌ها در حق ملت ایران انجام دادند.

روحانی تصریح کرد: که به رغم همه این مانع تراشی‌ها و ایجاد محدودیت‌ها، اقدامات لازم برای خرید واکسن انجام شده و اولین محموله آن که مورد تایید وزارت بهداشت و درمان است ظرف هفته‌های آتی وارد کشور می‌شود و بلافاصله نیز درچارچوب سند ملی تدوین شده، واکسیناسیون آغاز می‌شود.

در این جلسه همچنین قرارگاه عملیاتی، گزارش تکمیلی از احتمال شیوع موج چهارم کرونا و مخاطرات آن و نقش عدم رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله در سفرها و اجتماعات مذهبی، ملی و خانوادگی ارائه و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد.

رئیس‌جمهور در همین ارتباط به قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا و کمیته بهداشتی و درمانی در خصوص تشدید نظارت‌ها ماموریت داد و گفت که باید تکلیف هر دستگاه نظارتی در خصوص اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی مشخص شود و در قبال آن پاسخگو باشد.

روحانی اظهارداشت: هر یک از دستگاه‌های نظارتی نیز باید گزارش‌های خود را در خصوص نحوه اجرای پروتکل‌ها به سرعت تنظیم و ارسال کنند و با متخلفان و کسانی که این دستورالعمل‌ها را به طور دقیق اجرا نمی‌کنند، برخورد قانونی انجام گیرد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد که جلوگیری از بروز موج چهارم کرونا که می‌تواند بسیار خطرناک باشد، بسیار مهم است و قطعا اگر همه دستگاه‌ها با هماهنگی کار کنند، می‌توانیم با بهره‌گیری از تجربیات مهار سه موج قبلی و همراهی مردم در رعایت کامل دستورالعمل‌ها، مانع شکل‌گیری موج چهارم شویم.

روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در این جلسه همچنین درباره موضوعات مختلف از جمله خریدهای شب عید و وضعیت ناپایدار برخی شهرها و تمهیدات متخذه برای جلوگیری از این وضعیت، گفت و گو و راهکارهای لازم را به بحث گذاشتند.

رئیس‌‌جمهور تاکید کرد که می‌بایست نظارت کیفی لازم برای تولید واکسن‌های داخلی انجام شود و همه حمایت‌های لازم صورت پذیرد.

شورای عالی بورس برای حفظ تعادل در بازار سرمایه تصمیم‌گیری کند

رئیس‌‌جمهوری همچنین عصر دیروز در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پس از گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی از تحولات بازار سرمایه،‌ گفت: شورای عالی بورس باید برای حفظ تعادل در بازار سرمایه و شفافیت و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران تصمیمات لازم را اتخاذ و اجرایی کند.

در این جلسه سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی و نحوه تخصیص ارز ترجیحی بابت مصارف کالاهای دارویی و تجهیزات پزشکی ارائه کرد که پس از تبادل نظر درباره آن تصمیم‌گیری شد.

براساس این گزارش به منظور کنترل قیمت دارو و تجهیزات پزشکی و شفافیت در حوزه توزیع و مقابله با سوء استفاده‌ها در این زمینه، تمام فهرست‌های ثبت سفارش ارسالی به بانک مرکزی و تخصیص ارز در سایت سازمان غذا و دارو بارگذاری می‌شود تا همه فعالان این عرصه به آن دسترسی داشته و مصرف کننده، وارد کننده و فروشنده از فرآیند تولید و عرضه دارو و تجهیزات پزشکی اطلاع داشته باشند.

رئیس‌‌جمهوری با تاکید بر اهتمام دولت در زمینه تامین نیازهای ضروری بخش بهداشت و درمان و سلامت مردم، گفت: دولت برای اختصاص ارز مورد نیاز بخش دارو و تجهیزات پزشکی اولویت خاصی قائل است.

وی شفافیت فرآیند تامین و توزیع دارو را امری ضروری خواند و با اشاره به راهبرد کلان دولت و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش تولید در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: دولت سیاست اصلی خود را در این حوزه بر مبنای تولید دارو در داخل کشور قرار داده و به همین دلیل خوشبختانه در سال جاری مصارف ارزی در واردات دارو کاهش یافته و عمده اقدامات به سمت تولید داخل سوق داده شده است.

در ادامه این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشی از تامین کالاهای اساسی ارائه کرد.

براساس این گزارش با اقدامات انجام شده در خصوص تولید و واردات روغن خوراکی، نیاز مصرفی و ذخیره استراتژیک روغن تامین شده است.

رئیس‌‌جمهوری پس از این گزارش دستور داد برای ترخیص و حمل و توزیع روغن فوریت‌های لازم اعمال شود.