رسانه‌های کره جنوبی دیروز به نقل از مقامات این کشور اعلام کردند که ماموریت هیأت کره‌ای در ایران برای آزادسازی نفتکش توقیف شده توسط سپاه پاسداران ایران، شکست خورده است.

این هیأت اوایل هفته وارد تهران شد و مذاکرات فشرده‌ای را به ویژه به عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران داشت. هیأت مذکور دیدار و مذاکراتی نیز با عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران داشت.

روزنامه کره‌ای «کریا جونگ آنگ» دیروز نوشت دیپلمات‌های این کشور که برای رایزنی درباره نفتکش توقیف شده به ایران رفته بودند، به دلیل اختلاف نظر بر سر دارایی‌های مسدود شده ایران و موضوع آلوده کننده بودن نفتکش کره‌ای، تهران را دست خالی ترک کردند. این روزنامه به نقل از وزارت امورخارجه کره جنوبی اعلام کرد، «چوی جونگ کان»، معاون اول وزیر امور خارجه در هفته جاری سفری سه روزه به ایران داشت تا با مقامات ارشد این کشور درباره آزادی کشتی کره‌ای و خدمه آن رایزنی کند اما نتوانست به هیچ توافقی دست یابد.

این روزنامه افزود: گفت‌وگوها در جهت یافتن راه حل‌های سازنده و سریع برای موضوعات موجود بر اساس دوستی قدیمی میان دو کشور ادامه خواهد داشت.

روزنامه کره‌ای نوشت که با توجه به انتقاد ایران از سئول مبنی بر «نبود اراده سیاسی مقامات کره‌ای برای آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران»، به نظر می‌آید که سئول نتواند به خواسته خود برای آزادی فوری کشتی و خدمه‌اش دست یابد

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که طرف ایرانی وعده داده است که درباره موضوع توقیف نفتکش کره جنوبی فرایند منصفانه قضایی به کار گیرد و به علاوه رفتار انسان‌دوستانه و ارائه خدمات کنسولی به 20 خدمه نفتکش را تضمین کند.

بنا بر ادعای وزارت امور خارجه کره جنوبی، چوی جونگ کان در دیدارهای خود خواستار شواهد کافی برای اثبات اتهام تهران مبنی بر این شده که کشتی کره‌ای آب‌های ایران را آلوده کرده است.

این مقام کره‌ای همچنین درباره مسئله دارایی‌های بلوکه شده ایران بالغ بر هفت میلیارد دلار در حساب‌های بانکی کره جنوبی رایزنی کرده است. ایران تاکید دارد که سئول این پول رابه عنوان گروگان نگه داشته است.

سئول، مدعی روشن نبودن پاسخ ایران

در همین راستا روزنامه «هانیکوره» نیز به نقل از چوی یانگ سام، سخنگوی وزارت امورخارجه کره جنوبی مدعی شد که ایران پاسخ روشنی به درخواست سئول برای آزادی نفتکش توقیف شده کره‌ای و خدمه آن نداده است.

به گزارش این روزنامه، وی با اشاره دیدار روزهای دهم و یازدهم چوی جونگ کان، معاون وزیر خارجه کره در ایران با مقامات ایرانی، گفت: سخنگوی دستگاه دیپلماسی کره جنوبی همچنین گفت که ایران نیز بر موضع قبلی خود درخصوص دسترسی به دارایی های بلوکه شده خود در حساب های بانکی کرهای تاکید کرده است.

چوی یانگ سام همچنین ادامه داده: این حقیقت دارد که ایران امیدوار بود بتواند از طریق تسهیلات کوواکس، واکسن کووید-19 خریداری کند و از ما خواست تا از پول مسدود شده برای این کار استفاده شود. سئول نیز تمام رویه‌های لازم برای انتقال پول این کار، شامل گرفتن مجوز ویژه از آمریکا را انجام داده است اما ایران باید تصمیم بگیرد از چه راهی برای خرید واکسن اقدام کند.

به نوشته هانکیوره، روشن نبودن پاسخ مقامات ایران به درخواست سئول برای آزادی این کشتی احتمالا بدان معنی است که بازداشت خدمه آن برای مدتی ادامه خواهد داشت.

واعظی درباره پیشنهاد مقامات کره جنوبی مبنی بر اینکه ایران در عوض طلب خود از این کشور آمبولانس بخرد، گفت: در عوض پولی که آنجا داریم و با وجود عصبانیتی که بابت نگه‌ داشتن سه ‌ساله آن داریم، به هیچ وجه خریدار چنین پیشنهادی نبودیم

این روزنامه کره‌ای همچنین نوشت که با توجه به انتقاد ایران از سئول مبنی بر «نبود اراده سیاسی مقامات کره‌ای برای آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران» و اولویت قرار دادن این مسئله در روابط دوجانبه و یافتن راهی برای حل وفصل آن، به نظر می‌آید که سئول نتواند به خواسته خود برای آزادی فوری کشتی و خدمه‌اش دست یابد.

توافق تهران و سئول برای ادامه رایزنی‌ها

گذشته از آنچه رسانه‌های کره‌ای نوشتند، وزارت خارجه کره دیروز بیانیه‌ای منتشر و در آن اعلام کرد: «با وجود پیشرفت اندک رایزنی‌های اخیر دو کشور در تهران، کره جنوبی و ایران به گفت‌وگو برای آزادی زودهنگام یک کشتی توقیف شده کره‌ای و حل مسئله دارایی‌های مسدود شده تهران ادامه خواهند داد.»

این بیانیه تاکید کرده: «از طریق رایزنی‌های چند جانبه با مقامات برجسته ایرانی، کره جنوبی و ایران، با هم همکاری خواهند کرد تا راه حل‌های سازنده و سریعی را برای موضوعات مورد علاقه دو طرف بر اساس دوستی دیرینه دو کشور تدوین کنند.»

محتاج آمبولانس نیستیم

علاوه بر گزارش مقامات کره‌ای از مذاکرات دیپلماتیک تهران و سئول، واکنش مقامات ایرانی نیز حاکی از بی‌نتیجه بودن این مذاکرات است.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت در همین ارتباط به خبرنگاران گفت: سفر معاون وزیر خارجه کره جنوبی به ایران، سفری بود که از ماه قبل به علت فشارهای مختلفی که هم وزارت خارجه و هم بانک مرکزی بر دولت کره آورده بودند، طراحی شد. این هیأت به ایران آمد و صحبت‌هایی کردند. دوستان ما در وزارت خارجه و بانک مرکزی هم خیلی محکم برخورد کردند.

وی افزود: کره‌ای‌ها قول دادند که خودشان بروند، اجازه بگیرند تا پول‌های ایران آزاد شود؛ ضمن اینکه ما مقدمات کارهای حقوقی را فراهم کردیم و با مقامات کره جنوبی هم اتمام حجت کردیم، امیداوریم که ماه آینده توفیقاتی به وجود بیاید.

واعظی یادآوری کرد: پول‌هایی به دلیل فشارهای آمریکا در دیگر نقاط دنیا هم بلوکه شده است که در این زمینه نیز طی ماه‌های آینده گشایش‌های به وجود خواهد آمد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین درباره پیشنهاد مقامات کره جنوبی مبنی بر اینکه ایران در عوض طلب خود از این کشور آمبولانس بخرد، اظهار کرد: ما در عوض پولی که آنجا داریم و در برابر عصبانیتی که بابت نگه‌ داشتن سه ‌ساله این پول داریم، به هیچ وجه خریدار چنین پیشنهادی از آنان نبودیم؛ خودشان هم فهمیدند که نه ایران محتاج چنین چیزی است و هم اینکه ما با همه جنگ اقتصادی و فشارهایی که تجربه کردیم، سه سال این کشور را اداره کردیم؛ پس محتاج چند آمبولانس نیستیم بلکه پولی را می‌خواهیم که در آنجا مانده و باید آزاد شود.

گفتنی است نیروی دریایی سپاه پاسداران ۱۵ دی ماه در بیانیه‌ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس خبر داد که حامل هفت هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی بوده است.