وزیر امور خارجه بزرگترین مانع توسعه روابط ایران و کره جنوبی در شرایط فعلی را محدودیت ایجاد شده برای منابع ارزی ایران نزد بانک‌های کره‌ای ذکر کرد و از دولت کره خواست که هرچه سریع‌تر در جهت رفع این موانع اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، چوی جونگ کن، قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی که در رأس هیأتی به منظور بررسی حل مشکلات روابط دو کشور و به ویژه موضوع منابع مالی ایران در این کشور به تهران سفر کرده است، با محمد جوادظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار ظریف بزرگترین مانع توسعه روابط دو کشور در شرایط فعلی را محدودیت ایجاد شده برای منابع ارزی ایران نزد بانک‌های کره‌ای ذکر کرد و از دولت کره خواست که هرچه سریع تر در جهت رفع این موانع اقدامات لازم را انجام دهد. وزیر امور خارجه تاکید کرد: با توجه به پیامدهای بهداشتی و اقتصادی کرونا، در حال حاضر اولویت اصلی مناسبات دو کشور فراهم شدن دسترسی به این منابع است. ظریف در ادامه اظهار داشت: اقدام غیرقانونی بانک‌های کره، جو عمومی و دیدگاه مردم ایران نسبت به کره را به شدت منفی کرده  و به وجهه این کشور آسیب جدی وارد کرده است لذا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حق قانونی خود برای ورود به موضوع تاکید دارند که این مشکل باید هرچه زودتر حل شود.

اراده سئول حل مشکل منابع ایران است

مقام کره‌ای نیز در این دیدار با تاکید بر اراده کشورش برای حل مشکل خاطرنشان کرد: سئول از همه توان خود برای فراهم آوردن شرایط دسترسی به این منابع استفاده خواهد کرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه کره با اشاره به توقیف کشتی متعلق به این کشور، خواستار تسریع در حل این موضوع شد. ظریف نیز با بیان اینکه کشتی کره‌ای به دلیل آلوده سازی آب‌های خلیج فارس توقیف شده گفت: این مساله صرفا موضوعی فنی است که رسیدگی به آن در چارچوب مقررات حقوقی و قضایی در حال پیگیری است و طبعا دولت امکان دخالت در این فرآیند قضایی را ندارد.

از اعتماد به آمریکا و سیاسی کردن موضوع نفتکش بپرهیزید

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست خبری دیروز خود پیام‌های مهمی برای هیات مذاکره‌کننده کره‌ای و مقامات این کشور داشت.

 وی درباره این ادعا که برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه ایران با توقیف نفتکش کره‌ای به نوعی گروگان‌گیری کرده است تا از این طریق کره را برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران تحت فشار قرار دهد، گفت: رعایت حقوق بین الملل محیط زیست دریایی یکی از تعهدات جدی کشورهاست و طبق مقررات همه کشتی ها باید این موضوع را رعایت کنند. کشتی کره‌ای نیز به خاطر آلوده کردن محیط زیست دریا در خلیج فارس توقیف شده است. به این کشتی اخطار داده شده بود و سپس با حکم قضایی به سمت ساحل هدایت شده است.  خطیب‌زاده تاکید کرد: به دولت سئول و کشورهایی که در مورد توقیف نفتکش کره جنوبی از سوی ایران به دلیل ایجاد آلایندگی زیست محیطی توقیف شده است توصیه می‌کنیم که از سیاسی کردن این موضوع بپرهیزند چرا که سیاسی کردن این موضوع کمکی به حل آن نمی‌کند.  وی با بیان اینکه ما به طرف کره‌ای و کشورهایی که در این زمینه دخالت کرده‌اند مکرر گفته‌ایم که هر چقدر این موضوع سیاسی شود این امر به حل این مسئله کمکی نمی‌کند، افزود: مسائل مربوط به این کشتی یک مسائل فنی است و باید مسیر قضایی خود را طی کند. رئیس کل بانک‌مرکزی گفت: مسدود شدن پول‌ ایران در کره جنوبی چالش اصلی است و در صورتی که این موضوع حل نشود، برای احقاق حقوق و استفاده از حق طبیعی و منابع مان در کره، پیگیری‌های حقوقی را که آغاز شده، ادامه خواهیم داد.

در مذاکرات همتی چه گذشت؟

گزارشی از مذاکرات همتی با رئیس کل بانک مرکزی از سوی روابط عمومی این نهاد منتشر شد. بر این اساس«عبدالناصر همتی» در دیدار چوی جونگ کان، قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی باوی، ضمن ابراز امیدواری نسبت به نتایج این مذاکرات گفت: بانک‌های کره جنوبی سالهاست منابع ایران را در این کشور متوقف کرده‌اند و موضوع را تعیین تکلیف نمی‌کنند و حتی به سپرده ها نیز سود تعلق نگرفته است.

وی با بیان اینکه مسدود شدن پول ایران در کره جنوبی چالش اصلی با این کشور به حساب می آید، گفت: کره جنوبی با وجود اینکه که یکی از شرکای تجاری مهم و اصلی ایران بوده، هنوز نتوانستیم به منابع خود در این کشور دسترسی داشته باشیم.  همتی با اشاره به سفر خود به سئول گفت: یک سال و نیم پیش با مقام‌های کره جنوبی و از جمله معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد درباره این موضوع مذاکراتی انجام شد و آنها قول مساعدت و همکاری دادند که عملیاتی نشد، ضمن اینکه نامه‌نگاری‌هایی نیز با مقام‌های کره‌ای انجام شد که با وجود قول وقرارها، نتیجه‌ای درپی نداشت و نتوانستیم از منابع‌مان حتی برای خرید کالا و دارو استفاده کنیم. رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: هفت میلیارد دلار حق طبیعی و مسلم ملت ایران بیش از دو سال است در بانک های کره جنوبی متوقف شده و امیدواریم این مساله که مانعی بر سر روابط ایران وکره جنوبی است، سریع تر برطرف شود و  هدف اصلی این مذاکرات نیز حل مشکل بانکی است.  وی افزود: این رفتار کره جنوبی خطای بزرگی است و این نکته که کره با تبعیت از دستور کشوری ثالث پول ایران رامسدود کند، غیرقابل قبول است. وی با بیان اینکه کره جنوبی نباید به آمریکایی‌ها اعتماد کند، گفت: معتقدم کره جنوبی نباید مبنای روابط قدیمی و صمیمی خود با ایران را براساس روابط سایر کشورها و شخصی همچون ترامپ قرار دهد.