روز گذشته منابع رسانه‌ای عراق گزارش دادند، یک شناور تجاری ایرانی پنجشنبه شب در آبهای سرزمینی عراق و در ورودی کانال خور عبدالله در بصره غرق شده است.

«کاظم فنجان الحمامی» نماینده استان بصره در پارلمان عراق نیز این خبر را تایید کرد و گفت که یک کشتی تجاری ایران به نام «بهبهان» پنجشنبه شب در آب‎های سرزمینی عراق غرق شده است.

نماینده پارلمان که ریاست وزارت حمل و نقل عراق را بر عهده داشت، گفت که چهار خدمه کشتی نجات پیدا کردند، اما عملیات برای کشف پنج مفقودی در جریان است.

نادر پسنده، مدیرکل حفاظت و امینی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران نیز با بیان اینکه مقامات اداره کل بندر خرمشهر در محل سانحه قرار دارند و در حال نجات دریانوردان هستند، گفت: این شناور از بندر خرمشهر، حامل ۸۵۰ تن سرامیک صادراتی ایران به عراق بود که در نزدیکی اسکله شماره ۵ بندر ام القصر عراق ساعت 3 بامداد غرق شد. این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد که تاکنون ۴ نفر از سرنشینان این کشتی تجاری نجات یافتند، اما جسد دو تن دیگر از آب گرفته شده است. وی گفت: تعداد دیگری از این سرنشینان ناپدید شدند که جستجوی شناورهای امدادی ایرانی و عراقی برای یافتن این دریانوردان ادامه دارد.

بیانیه وزارت خارجه ایران

ساعاتی بعد، اداره کل اطلاع‌رسانی وزارت خارجه، طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که به دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوا و برخورد موج‌ها به لنج باری، بار سرامیک آن به یک سمت کشتی رانده شده و همین مسئله موجب غرق شدن شناور شده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمده که سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره در تماس با مقام‌های ذیربط کشور عراق در خصوص وضعیت سرنشینان این لنج و علت غرق شدن آن گفتگو و خواستار ارائه گزارش رسمی مقامات عراقی شد.

همچنین وزارت امور خارجه ایران و سفارت و سرکنسولگری کشورمان در عراق، هماهنگی لازم را برای بازگرداندن ۴ نجات یافته این حادثه و انتقال جسد یک تبعه کشورمان که جان خود را در این حادثه از دست داده است، در اسرع وقت انجام خواهند.