سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص برخی ادعاها مبنی بر اینکه «بودجه»، زمین سوخته برای دولت آینده است، گفت: من هم این اظهارات را شنیدم اما معتقدم کلیت مجلس چنین دیدگاهی ندارد که دولت با این بودجه بخواهد زمینه سوخته به دولت بعدی تحویل دهد.

 علی ربیعی در نشست خبری دیروز خود در این خصوص افزود: این یک اتهام ناجوانمردانه غیراخلاقی است. دولت به مردم وفادار است؛ نه از ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ بلکه برای سال‌های بعد از این هم دولت به مردم وفادار است. دولت در این سه سال رنج بسیار برد و در مشکلاتی که برای مردم ایجاد شده بود، همراه مردم بود. مشکلات معیشتی در برخی از دهک‌ها واقعاً بسیار شد و دولت هم در مقابله با تحریم و هم کرونا ایستاد و این موارد را دنبال کرد و هم بسیاری از نارسایی‌های جامعه را می‌دید و دلسوزانه کنار آن قرار داشت. دولت هیچ وقت فرافکنی نکرده و آدرس غلط نداد.

ارسال لایحه اصلاحی بودجه در دستور کار نیست

وی با اشاره به جلسه روسای قوای مجریه و مقننه، درباره تصمیم نهایی پیرامون لایحه بودجه 1400 توضیح داد: اصلاحات مورد بحث در جلسات مشترک دولت و مجلس، عمدتا حول دستورات مقام معظم رهبری مبتنی بر واریز سهم ۳۸ درصدی صندوق توسعه ملی به ازای فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز (معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان) و عدم برداشت از صندوق توسعه ملی برای مصارف تبصره ۴ (که تقریبا معادل ۵۲ هزار میلیارد تومان) و همچنین بازپرداخت کامل اقساط صندوق توسعه ملی که در سال ۱۴۰۰ سررسید می‌شود ( ۵۰۰ میلیون یورو، معادل ۳۰۰ میلیارد تومان) مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه، ۹۳ (نود و سه هزار) میلیارد تومان ناترازی در بودجه خواهیم داشت.

ربیعی افزود: امروز صبح در ستاد اقتصادی دولت برای اصلاح بودجه بر اساس نامه مقام معظم رهبری در نحوه و مقررات برداشت از صندوق توسعه ملی برای ۹۳ هزار میلیارد تومان ناترازی، مقرر شد ۵۳ هزار میلیارد تومان به فروش اوراق اضافه و ۴۰ هزار میلیارد تومان هم در بودجه صرفه‌جویی شود و رییس جمهور طی نامه‌ای این موضوع را به مجلس اعلام خواهد کرد. بنابراین سقف بودجه حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآور شد: در تعامل با کمیسیون تلفیق هم، تشخیص دولت آن بود که تغییرات در حدی که به شاکله بودجه لطمه نزند، قابل اِعمال است و رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه این اختیار را داده است که با شرط حفظ شاکله و کلیت بودجه، بتواند در این خصوص تصمیم بگیرد. لذا موضوع ارسال لایحه اصلاحی بودجه در دستور کار دولت نیست.

به توانایی وزارت نفت و وزیر مطمئنیم

 وی اظهار کرد: برخی از منتقدان دولت به توانایی استخراج و فروش میزان نفت پیش‌بینی شده تردید دارند. ما همین حالا هم می‌توانیم ۲.۳۰۰ میلیون بشکه را تولید کنیم. ما به توانایی وزارت نفت و وزیر مطمئنیم.

 سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بودجه جاری ما هم در سال ۱۴۰۰ به هیچ عنوان متکی به افزایش فروش نفت نیست و آنچه که از طریق فروش بیشتر نفت به دست بیاید، صرف بنیه دفاعی و عمرانی و حمایت معیشتی خواهد شد. اما نباید در مورد رابطه نفت و بودجه دچار اشتباه شویم.

 ربیعی گفت: بر اساس یک نظر برای کم کردن رابطه بودجه و نفت برخی معتقدند ما اساسا نباید نفت را بیش از مصرف‌مان تولید و استخراج کنیم، این دیدگاه نادرستی است. اعتقاد ما این است که این دیدگاه فقط امروز کشور و تداوم وضع موجود را می‌بیند. در حالی که ما باید نفت را یار رشد و توسعه کشور کنیم و اقتصادی را بسازیم که نقش نفت در آن ناچیز شود.

موضوع سرقت پول‌های روسیه ارتباطی با ایران ندارد. تنها ارتباط آن با ایران، این است که این وجوه مورد اشاره از محل درآمدهای کنسولی سفارت روسیه در تهران بوده است. لذا نه اموال متعلق به ایران است و نه متهم ایرانی است

FATF بر تمام روابط مالی و تجاری ما تاثیر دارد

ربیعی درباره واکنش‌ها به اظهارات هفته گذشته او پیرامون واکسن کرونا و FATF، گفت: در پی سخنان مشخص من درباره واکسن کرونا که هفته قبل  گفتم «تحریم و FATF بر مبادلات تجاری ما اثر دارند»، برخی مخالفین همیشگی دولت، هجمه‌ای عجیب به راه انداختند. مجددا تاکید می‌کنم که FATF  مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری ما تاثیر دارد. اگر منتقدین سخنان من، کمترین تردیدی در توسل آمریکا به هر دو بهانه تحریم و FATF دارند می‌توانند به بیانات مامورین و بازیگران آمریکایی تحریم‌ها، مراجعه کنند و ببینند که آمریکایی‌ها چگونه آنجا وقتی که در توجیه تحریم‌ها کم می‌آورند به حربه FATF متوسل می‌شوند.

موضوع سرقت پول‌های روسیه ارتباطی با ایران ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «رسانه‌‌های روسی روز چهارم دیماه گزارش داده‌اند که حدود یک میلیون دلار پول نقد پرداختی از ایران که به صورت بسته‌بندی در دو کیف به روسیه ارسال شده بود،‌ به سرقت رفته است؛ آیا این خبر را تائید می‌کنید»، گفت: خبر مذکور به تشکیل پرونده جنائی اختلاس یکی از کارمندان وزارت امور خارجه روسیه، مربوط ‌ می‌شود که مراحل دادرسی آن از سال گذشته در دادگاه‌های روسیه در جریان است. این امر موضوعی در چارچوب قوانین روسیه است و ارتباطی با ایران و روابط دو کشور ندارد.

 وی با تاکید بر اینکه این پول مربوط به ایران نبوده است، گفت: تنها ارتباط آن با ایران، این است که این وجوه مورد اشاره از محل درآمدهای کنسولی سفارت روسیه در تهران بوده است. لذا نه اموال متعلق به ایران است و نه متهم ایرانی است.

نظامی شدن خلیج فارس را به سود هیچ کشوری نمی‌دانیم

سخنگوی دولت همچنین درباره همکاری‌های نظامی ایران چین و روسیه و احتمال تاسیسات نظامی مشترک در خلیج فارس در دریای عمان برای مقابله با حضور ایالات متحده و اسرائیل و ایجاد صلح و امنیت، گفت: مناسبات دوستانه با دو کشور روسیه و چین در اوج خود پیش می‌رود؛ هر چند محدودیتی برای تعمیق این روابط در همه جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی نداریم اما بارها اعلام کردیم که امنیت در منطقه خلیج فارس باید توسط کشورهای صاحب این منطقه تامین شود و این تنها راه رسیدن به امنیت عادلانه همه کشورها و تضمین صلح و ثبات بلندمدت است.

رئیس جمهور نیز به سازمان برنامه و بودجه این اختیار را داده است که با شرط حفظ شاکله و کلیت بودجه، بتواند در خصوص اصلاحات لایحه بودجه تصمیم بگیرد. لذا موضوع ارسال لایحه اصلاحی بودجه در دستور کار دولت نیست

وی افزود: ما نظامی شدن خلیج فارس را به سود هیچ کشوری در منطقه و جهان نمی‌دانیم و امیدواریم سرانجام آمریکا هم دست از ماجراجویی‌های فرامرزی خود بردارد.

سال 99؛ سال طلایی پتروشیمی

وی همچنین به جلسات ستاد اقتصادی دولت نیز اشاره کرد و توضیح داد: دولت در این جلسات با واگذاری ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهام به سه بانک موافقت کرد که ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این رقم برای یارانه کمک معیشتی ناشی از کرونا و ۲۹ هزار میلیارد تومان هم بابت پرداخت دیون به بانک‌ها است.  ربیعی با یادآوری روز صنعت پتروشیمی، گفت: با تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰، تعداد مجتمع‌های پتروشیمی به ۸۳ مجتمع و ظرفیت تولید این صنعت به سالانه ۱۰۰ میلیون تن، دقیقاً طبق اهداف برنامه ششم توسعه می‌رسد و درآمد این صنعت نیز تا پایان ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید. ربیعی ادامه داد: بهره‌برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی برای سال ۹۹ به عنوان سال طلایی صنعت پتروشیمی برنامه‌ریزی شده، به طوری که ظرفیت صنعت پتروشیمی در پایان امسال به بیش از ۹۰ میلیون تن در سال خواهد رسید که تاکنون ۹ طرح این طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده است.