سخنگوی وزارت خارجه گفت: طرف‌های اروپایی را دعوت می‌کنم به این که از پشت نفاق بیرون آیند و ببینند خودشان به کدام یک از وظایف‌شان عمل کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی خود که به طور آنلاین برگزار شد درباره اظهارات لاروف که گفته است برجام غیرقابل مذاکره است اما غرب می‌خواهد درباره موضوعات فرابرجامی از جمله مسایل موشکی با ایران مذاکره کند، گفت: حواشی مختلفی درباره اظهاراتی که برخی مقامات می‌گویند همواره وجود داشته است. آن چه وزارت خارجه به صورت مدام و بدون گسست مطرح کرده این است که برجام موضوعی است که روند خود را داشته و مذاکره و امضای آن انجام و جمع‌بندی و نهایی شده و چیزی که به این مرحله رسیده نه ما و نه کس دیگری نمی‌تواند آن را باز کند.

وی درباره موضوعات فرعی که در این حوزه مطرح می‌شود، اظهار کرد: ایران با مقاومت حداکثری خود یک پیام واحد فرستاد که درباره امنیت ملی و مصالح عالی خودش مذاکره نمی‌کند و خودش برای خود تصمیم می‌گیرد.

ارسال روزانه 4 و نیم بشکه نفت به روسیه؟

این مقام وزارت امور خارجه درباره سفر بیژن زنگنه، وزیر نفت به روسیه و ارسال روزانه ۴ و نیم بشکه در روز از سوی ایران به روسیه، گفت: درباره این سوال جزییاتی نشنیدم و بعید می‌دانم این مسئله درست باشد چون حجم صادرات ایران مشخص است. البته رفت و آمدهای این چنینی مرسوم است و وزارت نفت جزییات این سفر را اعلام خواهد کرد در راستای همکاری‌های نفتی بین ایران و روسیه است و سهم ایران از بازار نفت مشخص است و ایران در تلاش است این سهم را تضمین کند یا آنچه از دست رفته است را احیا کند.

رفتار کانادا کاملا سیاسی

و غیرحقوقی است

وی همچنین درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه کانادا درباره سقوط هواپیمای اوکراینی، گفت: وزارت امور خارجه در بالاترین سطح به دنبال روشن شدن ابعاد ماجرا بوده و البته نیروهای مسلح و سازمان هواپیمایی کشور باید در این رابطه توضیح دهند و گزارش فنی آن هم آماده شده است اما باید بدانیم که بررسی این مسئله موضوعی پیچیده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهارات مقامات کانادایی در این خصوص را مداخله‌جویانه عنوان و محکوم کرد. وی گفت: بیشترین مداخله‌های بی‌جا را مقامات کانادا در این موضوع از روز اول داشتند و تلاش کردند مسیر طبیعی روشن شدن ماجرا اتفاق نیفتد و رفتارشان کاملا سیاسی و غیرحقوقی است و سعی دارند با این اظهارات فضاسازی کنند. متاسفم که از غم بزرگ این خانواده‌ها برخی سعی دارند کلاهی برای خود درست کنند و از آن تجارت کنند.

خطیب‌زاده تاکید کرد: به وزیر خارجه و دولت کانادا هشدار می‌دهم که پاسخگوی اقدامات خودشان باشند. دولتی که تمامی تلاش خود را کرده تا با مسدود کردن مسیر مالی برای انتقال دارو به ایران مانع ایجاد کنند، هیچ جایگاهی ندارد که از حقوق بشر صحبت کند. ایران مسئولانه وظایف خود را دنبال می‌کند و از دولت کانادا دعوت می‌کنم در مسیر جایگاه و شان خود در این مسئله وارد شود.