تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی با بررسی آثار مصوبه جدید مجلس مبنی بر «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران»، آن را مغایر با منافع ملی ایران و یک خودکشی سیاسی دانست.

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با ایلنا در این باره افزود: اگر هدف مجلس از این مصوبه، لغو تحریم‌ها باشد، مبنای نادرستی دارد. به این دلیل ساده که مفاد این طرح که عمدتا مبتنی بر افزایش غنی‌سازی تا ۲۰ درصد و اجرا نکردن پروتکل الحاقی است از پیش از برجام وجود داشت. یعنی پیش از شکل‌‌گیری برجام ما پروتکل را اجرا نمی‌کردیم و غنی‌سازی ۲۰ درصد را نیز داشتیم، اما نه تنها کمکی به لغو تحریم‌ها نکرد، بلکه این دو عامل از عوامل اصلی بودند که اجماع بین‌المللی علیه ایران شکل دادند و زمینه را برای شش قطعنامه تحریمی شورای امنیت فراهم کردند. البته آن قطعنامه‌ها بعد از برجام و در قطعنامه ۲۲۳۱ لغو شدند.

وی خاطرنشان کرد: این مصوبه آن دسته از افرادی که در دولت بایدن فکر می‌کنند باید اهرم‌های فشاری که ترامپ علیه ایران استفاده کرده ادامه دهند، را تقویت خواهد کرد و استدلال‌های آنها را از همان روز اول در کاخ سفید دوره بایدن به جلو خواهد برد. این کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجه تاکید کرد: زمانبندی این طرح با منافع روشن ملی کاملاً در تضاد است و اگر دوستان در مجلس فکر می‌کنند که این طرح می‌تواند ابزار چانه‌زنی ایران را در مذاکرات بعدی تقویت کند، اشتباه می‌کنند. بلکه برعکس ابزار چانه‌زنی دولت آمریکا را تقویت خواهد کرد، ضمن اینکه این بهانه را به کشورهای اروپایی که امروز از رفتن ترامپ خیالشان راحت شده است و احساس نزدیکی بیشتری با آقای بایدن دارند، می‌دهد که همسویی کاملاً مبتنی بر واقعیت را با آمریکا دنبال کنند و یک آرایش جدید را در داخل ۱+۴ علیه ایران سامان دهند. بنابراین با توجه به این دو دلیل عمده، طرح مجلس به این شکل و در این زمان به هیچ وجه تامین کننده منافع ملی ما نیست، چه برسد به این که منجر به لغو تحریم‌ها شود.