سخنگوی دولت با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد که به مسابقه تسلیحاتی در این منطقه که در خدمت منافع مالی شرکت‌های تولید کننده تسلیحات است، بپیوندد، گفت: در حال حاضر در این زمینه برنامه خاصی نداریم، البته هر زمان که بر اساس نیازهای مشروع و معقول دفاعی لازم بدانیم و به همان ترتیبی که بر اساس عرف رایج بین‌المللی و حق ذاتی هر کشور در دفاع از خود فهمیده می‌شود، اقدام خواهیم کرد.

علی ربیعی در نشست خبری دیروز خود در این خصوص افزود: شکسته شدن حصر تسلیحاتی کشورمان به نوبه خود نویدبخش عقب‌نشینی‌های دیگر از جمله رفع سایر تحریم‌های ظالمانه در همه عرصه‌های اقتصادی و مالی و بانکی و سایر اقلام بشری می‌تواند باشد. وی با بیان اینکه هوچی‌گری تحریم‌گر در باره رفع تحریم تسلیحاتی ریشه در همین ایران‌هراسی دیوانه‌وار دارد، گفت: آنها خیلی خوب می‌دانند که ایرانیان در قرون اخیر هیچگاه آغازگر تهاجم نظامی به هیچ کشوری نبوده‌اند. سلاح ایرانی در این کشور همواره پشتوانه صلح و امنیت سرزمینی و منطقه‌ای بوده است. صریح‌تر بگویم ایرانی‌ها عاشق سلاح نیستند، عاشق صلح و ثبات و همزیستی و همکاری‌های منطقه برای توسعه پایدار هستند. ربیعی تصریح کرد: سلاح ایرانی فقط یکی از مولفه‌های ضرور در حوزه‌های دفاعی بوده و قدرت دفاعی ایران یک قدرت ترکیبی و چندوجهی است که در ظل قدرت معنایی و تمدنی آن مفهوم اصلی خود را می‌یابد. ما بر این اساس در همه حوزه‌های منطقه‌ای در شمال و جنوب و شرق جغرافیای زیست خود، نقشی سازنده داشتیم.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، خطوط قرمز و ملاحظاتی برای معاملات تسلیحاتی خواهد داشت. دکترین معاملات تسلیحاتی ما جدای از دکترین دفاعی ما نیست.

شرط تهران برای بررسی پیشنهادهای واشنگتن

ربیعی در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره نتیجه انتخابات آمریکا تصریح کرد: تا وقتی سیاست‌های آمریکا درباره ایران به همین اندازه خصمانه و کینه‌توزانه باشد، تغییری در واکنش‌های ما صورت نخواهد گرفت اما اگر پیروز انتخابات آمریکا اقدامات خضمانه علیه ملت ایران را متوقف و به حقوق جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران احترام بگذارد، پیشنهادهای آمریکا در چارچوب‌های بیان شده توسط مقامات ایران و در چارچوب برجام قابل بررسی خواهد بود.

سخنگوی دولت یادآور شد: حال اینکه چگونه دولت آمریکا می‌خواهد در یک ماه به مذاکره برسد، بهتر است از خودشان بپرسید؛ مواضع ما در این خصوص مشخص است.