معاون اول رئیس جمهور در واکنشی غیرمستقیم به اظهارات قالیباف، گفت: همه می‌دانند که زبان مدیران دولت برای پاسخگویی الکن نیست، اما ما شرایط کشور و مردم را در موضع‌گیری‌های خود لحاظ می‌کنیم.

اسحاق جهانگیری این سخنان را در جلسه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد و افزود:  می‌دانیم که مردم در شرایط سخت کنونی از مسئولان خود انتظار دارند که به فکر زندگی و معیشت آنان باشند نه اینکه سرگرم دعوا و مجادله با یکدیگر شوند چرا که این مسئله گره‌ای از زندگی آنان باز نمی‌کند.

وی درباره جایگزین‌های تامین مالی طرح معیشت گفت: تجربه‌ام را می‌گویم؛ بودجه، چوب ادب سیاستمداران است، به ویژه سیاستمدارانی که شعار می‌دهند!

بودجه، همه را ادب می‌کند و همه را سر خط می‌آورد.

قالیباف دیروز در خصوص موضوع سبد کالا و طرح تأمین کالاهای اساسی که شورای نگهبان ایراداتی بر آن گرفته است، گفته بود: «اکنون که در آستانه ارسال بودجه از سوی دولت به مجلس هستیم، تلاش خواهیم کرد تا جای ممکن دخل‌وخرج‌ها را کنترل و درآمدهای جدید برای بودجه پیدا کنیم.»

رئیس مجلس ادامه داده بود: «در جهت قانونی کردن طرح تأمین کالاهای اساسی باید منابع جدیدی را به دولت جهت اجرا اعلام کنیم که به نظر مجلس موضوع تراکنش‌ها و نیز گمرک از منابعی است که می‌توان به عنوان درآمدهای جدید دولت برای اجرای این طرح پیشنهاد داد.»

جهانگیری در جلسه مذکور با اشاره تلویحی به این اظهارات قالیباف، ادامه داد: نمی‌توان عوارض گمرکی را افزایش داد و تبعات آن را در جامعه ندید.

وی با اشاره به اهمیت بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، گفت: بودجه سال آینده کشور و جهت‌گیری‌های اصلی آن باید با محوریت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه از هفته آینده بحث درباره منابع و مصارف بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت انجام خواهد شد، اظهار امیدواری کرد که بودجه مطابق سنوات گذشته در زمان مقرر در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد. وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها و شیوع کرونا فشارهای مضاعفی بر بودجه کشور در سال جاری وارد کرده است، گفت: با وجود همه سختی‌ها و دشواری ها که بر دولت و ملت ایران گذشت با همتی که مدیران کشور در موضوع بودجه از خود نشان دادند، موفق شدیم تاکنون از این مرحله عبور کنیم هرچند برخی نمی‌خواهند قدر این زحمات را بدانند و حرف‌هایی را بر زبان جاری می کنند که جز دلسرد کردن مدیریت کشور ثمری ندارد.