روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی مدعی شده که نیروهای اطلاعاتی اسرائیل، به نیابت از آمریکا، ابو محمد المصری که از مظنونان اصلی بمب‌گذاری‌های سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا بود را در تهران ترور کرده است. از ابو محمد المصری به عنوان عضو ارشد القاعده و نفر دوم این گروه یاد می‌شود.

رسانه‌ها در ایران، ۱۸ مرداد گذشته، خبر مربوط به کشته شدن یک پدر و دختر در محله پاسداران تهران را منتشر کردند و به نقل از همسایگان آنها نوشتند که این دو تبعه ایران نبوده‌اند.

اکنون نیویورک تایمز می‌گوید از طریق چهار مقام امنیتی و اطلاعاتی دریافته که این دو نفر عبدالله محمد عبدالله ملقب به ابو محمد المصری و دختر او مریم بوده‌اند. این روزنامه مریم المصری را همسر حمزه بن لادن، پسر اسامه بن لادن، رهبر سابق گروه القاعده خوانده است.

نیویورک تایمز نوشته: «بنابر گفته چهار مقام دولتی، عملیات کشتن او توسط ماموران اسرائیلی به نیابت از آمریکا صورت گرفته است. هنوز معلوم نیست که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا هم در جریان این عملیات نقشی داشته‌اند یا خیر اما این نهادها برای سال‌ها حرکات آقای المصری در ایران را زیر نظر داشتند.»

تاریخ کشته شدن این پدر و دختر در تهران دقیقا برابر با بیست و دومین سالگرد بمب‌گذاری‌های سفارت‌های آمریکا در نایروبی و دارالسلام در ۷ اوت سال ۱۹۹۸ است.

رسانه های ایران مرد کشته شده در روز ۱۸ مرداد را حبیب داوود، استاد تاریخ تبعه لبنان معرفی کردند اما اکنون نیویورک تایمز می‌گوید تحقیقات روزنامه‌نگاران آن نشان می‌دهد استاد تاریخی به نام حبیب داوود در لبنان وجود ندارد و رسانه‌های لبنانی هم در تاریخ ۷-۸ اوت خبری از کشته شدن او منتشر نکرده‌اند.

نحوه مرگ این پدر و دختر در رسانه‌های ایران - که نیویورک تایمز هم آن را همین‌طور روایت کرده - به این صورت بوده است که دو موتورسوار مسلح به آقای المصری و دخترش که در یک خودرو رنو ال ۹۰ بودند با یک اسلحه کمری مجهز به صدا خفه کن، پنج بار شلیک کرده‌اند.

تکذیب وزارت خارجه ایران

وزارت خارجه ایران اما روز گذشته هرگونه حضور اعضای گروه القاعده در ایران را تکذیب و اعلام کرد: رسانه‌های آمریکایی در دام سناریوپردازی‌های هالیوودی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی نیافتند.

اطلاعیه این وزارتخانه افزوده است: واشنگتن و تل‌آویو هر از چند گاهی برای شانه خالی کردن از مسئولیت اقدامات جنایت‌بار این گروه و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه، تلاش می‌کنند با دروغ‌پردازی و درز اطلاعات ساختگی به رسانه‌ها، ایران را مرتبط با چنین گروه‌هایی به تصویر بکشند.