روزنامه نیویورک تایمز به چالش‌های موجود در مسیر جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا برای تعامل با ایران پس از کنار رفتن دونالد ترامپ از قدرت اشاره کرد.

این روزنامه در گزارشی درباره چالش‌هایی که جو بایدن رئیس جمهور انتخابی آمریکا در سیاست خارجی‌اش در منطقه و در رابطه با ایران با آن مواجه خواهد شد، نوشت‌: بایدن وعده داده که در صورت پایبندی دوباره ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش که پیش از این درباره‌شان مذاکره شده است، به توافق هسته‌ای باز می‌گردد. او همچنین گفته است که تصمیم دارد ممنوعیت سفر به آمریکا را که توسط ترامپ اعمال شده بود و بر ایران و بسیاری دیگر از کشورهای با اکثریت مسلمان اثر می‌گذاشت، لغو کند.

این گزارش در ادامه مطرح می‌کند که  معلوم نیست مقامات عالی رتبه ایران با این رویکرد بایدن موافق باشند. مقام معظم رهبری ایران گفته که فارغ از این که چه کسی در کاخ سفید باشد، آمریکا غیرقابل اطمینان است.

در این گزارش همچنین آمده است: کلیف کوپچان، رئیس گروه اوراسیا که یک موسسه ارائه دهنده مشاوره‌های سیاسی است، می‌گوید که بایدن در هر مذاکره‌ای با ایران با هدف تقویت محدودیت‌های فعالیت‌های هسته‌ای این کشور با مشکلات بزرگی مواجه خواهد بود.

نیویورک تایمز می‌افزاید: سیاست بایدن درباره ایران می‌تواند  موجب به انزوا کشاندن بنیامین نتانیاهو [نخست وزیر رژیم صهیونیستی] شود که از امتیاز رویکرد تقابلی ترامپ برای تقویت روابط اسرائیل با کشورهای عربی بهره‌مند می‌شد که به عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با امارات متحده عربی و بحرین ختم شد.

این روزنامه در آخر نوشت: نحوه عملکرد بایدن در روابط آمریکا با عربستان سعودی که ایران را یک دشمن تلقی می‌کند نیز چالشی در نوع خود خواهد بود.

بایدن برای بازگشت به برجام با نتانیاهو مشورت می‌کند!

همزمان اما یک مقام آمریکایی نسبت به روابط عمیق دولت جدید در آمریکا با نتانیاهو ابراز امیدواری کرد و مدعی شد: بایدن عاشق اسرائیل است و فکر می‌کنم تلاش می‌کند روابطی قوی و عمیق و بهتر با اسرائیل داشته باشد.

به گزارش عاروتص شوآ، «دن کِرتزِر» سفیر سابق آمریکا در اسرائیل مدعی شد: «جو بایدن» پیش از هر کاری درباره توافق هسته‌ای با ایران، با تل‌آویو و نتانیاهو مشورت می‌کند. او ارتباط و دوستی طولانی با نخست‌وزیر اسرائیل دارد.

وی ادعا کرد: برخی مسائل وجود دارند که ما با آن‌ها مخالفیم. فکر می‌کنم برنامه هسته‌ای ایران یکی از این موارد باشد؛ اما پیش‌بینی می‌کنم که بایدن سعی خواهد کرد به طور جدی در این‌باره با نخست‌وزیر صحبت کند تا اینکه بخواهد به تنهایی در این باره اقدام کند. آن‌ها راهی پیدا خواهند کرد تا برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند.